×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بومی‌سازی ۱۰۰ هزار کد قطعه یدکی برای اولین بار در فولاد مبارکه

به گزارش رویداد جدید به نقل از ایراسین، علیار عراقی مدیریت برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه در مصاحبه‌ای چنین پاسخ داد:

قدری درباره واحد برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید توضیح دهید.

در معاونت خرید فولاد مبارکه، شش مدیریت وجود دارد که واحد برنامه‌ریزی خرید یکی از آن‌هاست. سه وظیفه مهم و استراتژیک در زنجیره تأمین بر عهده واحد برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید گذاشته شده است که عبارت‌اند از: ارزیابی منابع تأمین؛ ورود و ترخیص کالا و تجهیزاتی که در شرایط خاص از خارج از کشور تأمین می‌شوند؛ بومی‌سازی و ایجاد اطمینان به زنجیره تأمین. در واقع برنامه‌ریزی خرید در زنجیره تأمین نقش مغز در بدن یک موجود زنده را دارد و پس از آن سیستم‌ها، فرم‌ها و فرایندهایی هستند که به‌عنوان مغزافزار، نقش حیاتی در زنجیره تأمین دارند.

در فولاد مبارکه و واحد برنامه‌ریزی خرید، حمایت از صنایع کوچک و پایین‌دستی چگونه صورت می‌گیرد؟

برای همکاری با فولاد مبارکه در گام نخست، تولیدکنندگان، بازرگانان و پیمانکاران در نمایشگاه‌ها یا از طریق فراخوان شناسایی می‌شوند و از طریق سیستم تعریف‌شده اعلام آمادگی و ثبت‌نام می‌کنند.

بعد از فرایند شناسایی، مرحله ثبت‌نام از طریق سیستم‌ها انجام می‌شود. برنامه‌ریزی خرید با استفاده از دو سیستم یکپارچه اطلاعاتی (EIS) موجود در سازمان و ارتباط با تأمین‌کنندگان (SRM) که برای ثبت‌نام تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان است، شرایط حضور حداکثری شرکت‌های سازنده و صنایع کوچک را فراهم آورده است. بعد از ثبت‌نام نیز پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و بارگذاری اسناد و مدارک در سامانه انجام می‌شود. در مرحله بعد، مدارک توسط کارگروه تخصصی بررسی می‌شود و در ادامه، ارزیابی منابع تأمین بر اساس چک‌لیست‌های تخصصی تعریف‌شده طبق گردشکارهای فولاد مبارکه صورت می‌گیرد.

در مورد سامانه SRM و برنامه‌های آتی آن جهت پاسخ‌گویی بهتر و جلب رضایت مشتریان توضیح دهید.

به‌منظور حفظ ایمنی سیستم، بعد از حمله سایبری، سامانه SRM به‌صورت آفلاین مورد استفاده قرار گرفت و با کمک تیم IT نرم‌افزار جدید و به‌روزرسانی‌شده از هفته گذشته به‌صورت آنلاین در اختیار تأمین‌کنندگان و سایر ذی‌نفعان شرکت قرار گرفته است.

برنامه‌های واحد خرید برای توسعه فعالیت‌ها و فرایندها و حرکت در مسیر تحول دیجیتال کدام‌اند؟

مکنزی معتقد است هر سازمان برای چابکی باید در پنج محور استراتژی، ساختارها، فرایندها، نیروی انسانی توانمند و تکنولوژی به‌روز باشد. در این زمینه، معاونت خرید فولاد مبارکه با اجرای طرح تحول دیجیتال در سیستم‌های تأمین،‌ ارتباط با ذی‌نفعان در بستر اینترنت، اتوماتیک یا هوشمندسازی درخواست‌های خرید از طریق استعلام تا ابلاغ الکترونیکی سفارش‌ها و قراردادها در حال حرکت در این مسیر است.

جهت سرعت دادن به فرایندهای ترخیص و ثبت سفارش چه راهکارها و برنامه‌هایی وجود دارد؟

سال ۱۴۰۱ با همکاری بسیار خوب کارشناسان خرید و فروشندگان خارجی و پیمانکاران ترخیص و پیمانکاران ترانزیت و حمل بار، زمان ترخیص نسبت به سال قبل حدود ۲۲ درصد کاهش یافت.

فولاد مبارکه چقدر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و تأمین تجهیزات و قطعات یدکی موردنیاز خود استفاده می‌کند؟

در سند سیاست اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل به‌عنوان یک تکلیف برای همه شرکت‌ها مقرر شده و در فولاد مبارکه از همان بدو راه‌اندازی مدنظر قرار گرفته است. در واقع بومی‌سازی ابزاری است که به توسعه صنعتی هر کشور کمک می‌کند و فقط به شرایط بحران و تحریم محدود نمی‌شود. فولاد مبارکه بومی‌سازی و حمایت از تأمین‌کنندگان داخلی را از همان ابتدای راه‌اندازی سرلوحه امور خود قرار داده و در این حوزه پیش‌قدم و پیشرو بوده است.

از سال ۱۳۸۰ تا کنون حدود ۱۰۰ هزار کد قطعه یدکی برای اولین بار بومی‌سازی شده است. در سال ۱۴۰۱ بیشتر پارک‌های علم و فناوری و دانش‌بنیان‌های کشور با برگزاری جلسات و شناسایی شرکت‌های توانمند، دعوت به همکاری شدند. در سال گذشته نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان قرارداد یا سفارش ساخت برای شرکت‌های دانش‌بنیان موجود در بانک اطلاعاتی ثبت شده است. در حال حاضر بیش از ۵۵۰ شرکت دانش‌بنیان توانمند شناسایی و ارزیابی شده و در فهرست تأمین‌کنندگان فولاد مبارکه قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد حلقه مفقوده‌ای که در رشد صنعتی کشور وجود دارد، تحقیق و توسعه است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان این خلأ را پر کرد.

سخن آخر؟

در حوزه سه وظیفه اصلی که به آن اشاره شد، با کمک نیروی انسانی توانمند و مسئولیت‌پذیر این واحد، نتایج خوب و درخشانی در سال گذشته حاصل شد که از همه این عزیزان تشکر می‌کنم و امیدوارم به کمک آنان در سال ۱۴۰۲ نیز بهبودهای خوبی برای فولاد مبارکه صورت گیرد.


-----
----------------