×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جانجا معدنی در مقیاس جهانی با یک میلیارد تن ذخیره مس

به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط عمومی مجتمع طرح‌های اکتشافی سیستان و بلوچستان، عباس علی آبادی وزیر صمت که در راستای پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، در مراسم کلنگ زنی کارخانه تغلیظ مس جانجا عنوان کرد: مهمترین پروژه‌ای که در این استان پیگیری می‌کنیم، انتقال آب است تا آب را به‌عنوان زیرساخت اصلی برای صنایع بزرگی که در این منطقه درحال شکل‌گیری است، به منطقه برسانیم.

وی با بیان اینکه محدوده اکتشافی جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان  نیمروز واقع شده و در تراز یک معدن جهانی است، تاکید کرد: پیش‌بینی ها حاکی از آن است که این معدن، ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه  طلا و  مس کشور تبدیل شود.

در این مراسم مصطفی مولوی مدیر مجتمع طرح های اکتشافی و معدنی سیستان و بلوچستان در این خصوص خبر داد: با حضور وزیر صمت در خصوص معدن جانجا تصمیم بر آن شد تا برای ایجاد زنجیره‌های پایین‌دستی در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کنیم و چهره این استان را از کشاورزی محور و آب محور به یک استان صنعتی تغییر دهیم.

مولوی افزود: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان بازویی اجرایی دولت در بخش معدن، در سطح کشور در خصوص شناسایی پتانسیل های بالقوه نقش بسزایی ایفا می کند و این موضوع در استان سیستان و بلوچستان بسیار ملموس بوده و معدن مس و طلای جانجا نیز یکی از همین نتایج است.

مدیر مجتمع طرح های اکتشافی و معدنی سیستان و بلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت های شرکت در استان ادامه داشته و در آینده ای نه چندان دور معادن جدیدی  با ذخیره قابل توجه در استان سیستان و بلوچستان از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران معرفی می شود.

گفتنی است هدف از احداث کارخانه تغلیظ مس جانجا، تولید ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس به روش فلوتاسیون با عیار ۲۶ درصد در سال از کانسنگ سولفیدی است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها کارخانه تا سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد.


-----
----------------