×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مسکن ارزان، مقاوم و پایدار باید در استطاعت مردم باشد

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سید مسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در دومین نشست شورای سیاست‎گذاری دبیرخانه های انتقال تجارب بازآفرینی شهری که در سازمان نوسازی شهرداری تهران برگزار شد با بیان این که بازآفرینی شهری به عنوان یک شهرسازی عملی و یک عمل اجتماعی محسوب می‌شود، اظهار کرد: تئوری‌های شهرسازی غالبا بر اساس تجارب مختلف و میدان‌های عملیاتی شکل گرفته و بر مبنای تجارب موفق به تئوری تبدیل شدند.

سیدالحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که درصد بالایی از دانش بشر محصول تجربه است، تاکیدکرد: انتقال تجارب ارزنده و خوب بازآفرینی شهری باید با جدیت پیگیری و در بخش‌های مختلف ترویج داده شوند.

سیدالحسینی در رابطه با ساخت مسکن استطاعت­‌پذیر در بافت‌های ناکارآمد شهری گفت: در پیشینه موجود، شهرسازی معمول تاکنون حامی شهرسازی شمالی بوده و استانداردهایی در آن وجود داشته که در توان طبقات مرفه و متوسط بوده و این امر منجر به حاشیه رانده شدن گروه‌های کم درآمد شهری شده است. از آن جا که در نظام رسمی توسعه شهری‌، ضوابطی متناسب با توان اقتصادی افراد و گروه‌های کم­‌درآمد وجود ندارد، به ناچار این گروه خارج از نظام رسمی مبادرت به ساخت و ساز می­ کنند.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که باید مسکن استطاعت‌­پذیر در شهرسازی ما لحاظ شود، اظهارکرد: خوشبختانه این رویکرد در سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه­‌های غیررسمی کشور که توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران و با همکاری جهاد دانشگاهی تهیه شده مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: در زمینه تامین مسکن گروه­‌های کم‌درآمد، نیازمند سیاست­‌ها و ایده­‌های جدید هستیم که در آنها باید مقولاتی از جمله وضعیت معیشت، سبک زندگی و استطاعت ساکنان کم‌­درآمد در ارایه ضوابط و استانداردها، انعطاف‌­پذیری در عرضه مسکن، توجه به ویژگی­‌های معماری و روش‌­های ساخت بومی در تلفیق با فناوری­‌های نوین، شیوه تدریجی ساخت مسکن مورد توجه قرار گیرند.

سیدالحسینی با اشاره بسته‌ تشویقی ۱۹ بندی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران‌ تصریح کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران، بسته تشویقی ۱۹ بندی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری را در راستای شتاب بخشی به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و تولید مسکن استطاعت­‌پذیر تهیه و در شورای مذکور مصوب کرده است.


-----
----------------