×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کارخانه خودروسازی ” ونیراتو “ بعد از ۹ سال توسط گروه خودروسازی سایپا راه اندازی شد

 به گزارش رویداد جدید به نقل از سایپانیوز، محمدعلی تیموری که به همراه رئیس جمهور و هیات سیاسی و اقتصادی کشورمان به امریکای لاتین سفر کرده است، درباره دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا در روزهای اول سفر به ونزوئلا، اظهارداشت: در سفر دو روزه رئیس جمهور به ونزوئلا و قبل از آغاز سفر او به نیکاراگوئه، تفاهم نامه ای با دولت ونزوئلا برای تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵ سال منعقد وهمچنین بنا شد در فصل جدید همکاری ها، کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی احیا شود.

او با تاکید بر اینکه سفر به امریکای لاتین با هدف توسعه همکاری های مشترک و افزایش مبادلات تجاری در دولت سیزدهم انجام شد، افزود: کارخانه خودروسازی “ونیراتو” با مشارکت ۳۶ درصدی شرکت توسعه صنایع خودرو (با سهام داری ایران‌خودرو و سایپا) و ۶۴ درصدی مؤسسه ونزوئلائی کورپیونسا (وابسته به وزارت صنایع و تولید ملی ونزوئلا) در سال ۸۵ تأسیس شد و فعالیت آن تا سال ۱۳۹۴ ادامه داشت و بعد از آن تا سال ۱۴۰۰ کارخانه یاد شده غیرفعال بود. اما با توجه به رایزنی هایی که دولت سیزدهم در راستای احیای روابط با کشورهای امریکای لاتین انجام داد، از سال ۱۴۰۱ همکاری های مشترک مجدد آغاز شد. ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۳۰ هزار دستگاه در سه شیفت کاری است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تا ماه های آینده ۲هزار دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا صادر می شود، گفت: شبکه خدمات پس از فروش محصولات سایپا در شهرهای اصلی کشور ونزوئلا فعال شده است. پیش از این، گروه خودروسازی سایپا ۸ نمایندگی خدمات پس از فروش داشت که فعالیت آن متوقف شده بود. توسعه شبکه خدمات پس از فروش گروه سایپا در کشور ونزوئلا از دیگر اقداماتی است که در ماه های آینده در این کشور دوست، انجام می شود.

او با اشاره به اینکه فعال سازی کارخانه خودروسازی “ونیراتو” و صادرات خودروهای کامل به ونزوئلا و سایر کشورهای امریکای لاتین ارزآوری مناسبی برای کشور خواهد داشت، گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با دولت ونزوئلا، پیشنهاد شد که با مدیریت گروه خودروسازی سایپا، در یکی از کارخانه های غیرفعال این کشور که پیش از این تولیدکننده خودروهای تجاری، کار، ون و سواری بود، مجددا این نوع خودروها تولید شود و تامین مالی این پروژه استراتژیک از محل اعتبارات دولت ونزوئلا خواهد بود که در نهایت با موافقت طرفین قرارداد، فعال سازی کارخانه ونزوئلا با حضور رئیس جمهور و وزیر صنایع و تولید ملی این کشور امضا شد. این شرکت بعد از گذشت ۹ سال در بخش تولید سواری راه اندازی و با مدیریت سایپا شروع به تولید خودروی سواری می کند.

تیموری با تاکید بر اینکه در سیاست های جدید همکاری های مشترک، خط تولید خودروهای تجاری و مسافری در ونزوئلا ایجاد خواهد شد و در راستای آن می توان صادرات به سایر کشورهای امریکای لاتین را دنبال کرد، گفت: صادرات خودروهای کامل و قطعات منفصله به ونزوئلا از دیگر برنامه هایی است که گروه خودروسازی سایپا در دستور کار خود قرار داده است و قرار است خط تولید خودروی تجاری، توسط گروه سایپا راه اندازی و دراختیار سایپا قرار گیرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص برنامه های آتی که تهران با کاراکاس در صنعت خودرو دارد، تصریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده، قرار است در ماه های پیش رو با استفاده از توان مهندسی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد، در توسعه صنعت قطعه سازی ونزوئلا مشارکت کنیم و همچنین بخشی از نیاز کشور مانند رینگ آلومینیومی را از آن محل (در ونزوئلا تولید و به ایران ارسال شود) تامین کنیم.

گفتنی است، خط تولید سایپا در ونزوئلا از سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود و با سفر رییس‌جمهور کشورمان به آمریکای لاتین، راه‌اندازی مجدد این خط تولید در ونزوئلا مورد توافق قرار گرفت.دولت سیزدهم درصدد است سرمایه‌های راکد را به جریان بیاندازد تا شاهد ارزآوری برای کشور باشیم.در سال‌های اوج روابط ایران و ونزوئلا توافق شد که کشورمان برای تولید خودروهای سمند و پراید در ونزوئلا سرمایه گذاری کند. در همین راستا شرکت مشترکی به نام ونیراتو (Venirauto) تأسیس شد و نام «تورپیال» برای پراید انتخاب و مونتاژ این خودرو در کاراکاس پایتخت ونزوئلا شروع شد.در مجموع از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ (به مدت ۹ سال) ۱۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه تورپیال در این کشور تولید شد که مشتمل بر پنج هزار و ۱۶۵ دستگاه پراید ۱۴۱ (تا پایان سال ۹۰) و تعداد ۶ هزار و ۴۴۰ دستگاه پراید ۱۳۲ (از سال ۱۳۹۰ به این سو) بوده است. در سال ۱۴۰۱ صادرات یک هزار دستگاه ساینا و کوییک تولیدی گروه خودروسازی سایپا به این کشور آمریکای لاتین در دستور کار قرار گرفت و تا پایان امسال نیز یک‌هزار دستگاه دیگر از این دو خودرو راهی بازار ونزوئلا خواهد شد.


-----
----------------