×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کانون ارزیابی و توسعه شایستگی توسط بیمه ایران افتتاح شد

به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از راه اندازی کانون ارزیابی بیمه ایران و با اشاره به انتصابات اخیر بیمه مرکزی اظهار داشت: اولین گام در شایسته سالاری، توجه به شایسته شناسی در داخل سازمان و گام بعدی آن شایسته گزینی و شایسته گماری است و مهمترین قدم، شایسته پروری برای آماده سازی مدیران بعدی است.

وی با اشاره به اهمیت کانون های ارزیابی و آیین نامه ۳/۹۰ تاکید کرد: رویه بسیار خوب و مثبتی در کشور برای ارزیابی مدیران و انتصاب های مناسب ایجاد شده که با توسعه این مراکز و بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و آماده سازی افراد شایسته برای پست های مناسب و توسعه این خدمات برای جانشین پروری، شاهد حرکت کشور به سمت کارشناسی و جلوگیری از هدر رفت منابع کشور خواهیم بود.

شریفی نیز در این آیین، ضمن قدردانی از پیشکسوتان، مدیران ، همکاران و دست اندرکاران راه‌اندازی این کانون به موضوع شفاف سازی در بیمه ایران اشاره کرد و گفت: در دوره اخیر تفکر جدیدی در حوزه منابع انسانی بیمه ایران حاکم شده که بر خلاف رویه های سنتی قبلی، نشان دهنده شفافیت در حوزه‌های انتصابات علاوه بر شفافیت های صورت گرفته در حوزه‌های بیمه‌گری، سرمایه‌گذاری و مالی است .

وی افزود: در یک سال اخیر با ایجاد داشبوردهای مدیریتی سرعت شفاف سازی را افزایش و ارتقا دادیم و در حال حاضر بیمه ایران به یک اتاق شیشه ای برای نظارت و ارزیابی توسط مجمع، حسابرس، ذینفعان، نمایندگان و بیمه گذاران در سراسر کشور تبدیل شده است و اعتقاد داریم اگر بیمه ایران بخواهد در صنعت بیمه، بزرگی کند و خوش بدرخشد باید از شاخص‌های خوبی در زمینه شفاف سازی برخوردار باشد.

شریفی با اشاره به قابلیت ها و شاخص کانون ارزیابی، آن را مرکزی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و فعالیت مناسب تر و بهتر کارکنان بیمه ایران خواند و گفت: امیدوارم این مرکز تبدیل به مکانی برای شناخت استعداد ها و تربیت مدیران آینده بیمه ایران با توجه به استانداردها ی تدوین شده گردد.

رئیس هیات مدیره بیمه ایران با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی در مرکز ارزیابی بیمه ایران برای ارزیابی و انتخاب مدیران شایسته و برتر وجود دارد، تصریح کرد: قطعا کاری که شروع کردیم بدون ایراد و اشکال نیست اما با رفع این اشکالات و توسعه آن قدم های بهتری برخواهیم داشت و می دانیم استعدادهای بسیار خوبی در بیمه ایران وجود دارد که از دید خود این افراد و مدیرانشان پنهان مانده و از این رو این مرکز ، دیدگاهی برای مدیران در انتخاب و تربیت مدیران شایسته آتی ایجاد می کند و کسانی که از طریق این مرکز انتخاب شده اند ، همیشه دید مناسب‌تری به شرکت خود خواهند داشت.

مدیرعامل بیمه ایران عنوان کرد: در طول مسیر باید از گزینه‌های بهتری هم استفاده کنیم اما با توجه به اینکه در گذشته انتصابات به صورت سنتی انجام می‌شد در حال حاضر قدم بزرگی برداشته شده و تلاش می‌کنیم از تجربه دیگران استفاده کنیم و این مسیر را هموارتر کنیم.

عبدالصمد خدامی معاون هماهنگی اموراستان ها شعب و نمایندگی ها نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دوره مدیران قبلی اظهار داشت: ما یک مسیری را از دو سال پیش شروع کردیم که در ابتدا در حد یک ایده اولیه بود ، اما می دانستیم که باید از جایی شروع کنیم و به همین جهت کار را از بحث بهره وری شروع کردیم و با کمک اسناد بالا دستی، ارزیابی در انتصابات را از مسیر کار گروهی که تشکیل شد، ارتقا دادیم که از جمله خروجی‌های آن می توان به انتصاب یک خانم به عنوان مدیر کل استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

خدامی افزود: اجرای این برنامه ها نشان می دهد که شرکت در برابر انتظارات همکاران قرار گرفته است و نکته مهمی که لازم است به آن بپردازم این است که این اتفاق برای اولین بار در سطح شرکت رخ داده و پیش از این چنین رویه‌ای در شرکت حاکم نبوده است. در ابتدا انتصابات بیش از ۴۵۰ نفر از همکاران از طریق ارزیابی های صورت گرفته انجام شد و علاوه بر آن بیش از ۱۵۰۰ نفر در آزمون شرکت کردند و در هفته آینده هم ۱۲۰۰ نفر در این دوره شرکت خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور استان ها شعب و نمایندگی ها با اشاره به اجرای ارزیابی ۳۶۰ درجه در بیمه ایران و اقدامات صورت گرفته برای بومی سازی مدل ارزیابی در بیمه ایران تاکید کرد: اجرای این برنامه ایراداتی نیز دارد که باید به مرور به روز رسانی شده و موانع آن برطرف گردد.

حسین روحی مدیر کل امور منابع انسانی در ابتدای این آیین اظهار داشت: با حمایت های حسن شریفی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و اعضای هیات مدیره و معاون هماهنگی امور استان ها شعب و نمایندگی ها شاهد به بار نشستن زحمات و افتتاح اولین کانون تخصصی ارزیابی شایستگی و صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه هستیم.

ایده تاسیس اولین کانون ارزیابی شایستگی مدیران صنعت بیمه از دو سال پیش شروع شد و بر اساس الزامات قانونی و اسناد بالادستی، مصوبه شورای عالی اداری کشور بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان امور اداری و استخدامی در سال ۹۶ و با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری‌های جدی که انجام شد سرانجام موفق به اخذ پروانه فعالیت این کانون شدیم، ویژگی ممتاز و متمایز مجوزی که برای بیمه ایران صادر شده این است که علاوه بر ارزیابی، توسعه را هم در این مجوز داریم یعنی به محض ارزیابی شایستگی همکاران، می‌توانیم برنامه‌های توسعه را هم برای آنها اجرا کنیم که این برنامه‌ها شامل برنامه‌های آموزشی پیشرفته است تا افراد را برای تصدی در پست‌های مدیریتی آینده آماده کنیم.

روحی ویژگی‌های دیگر این کانون را در بحث شاخص‌های ارزیابی عنوان کرد و گفت: ما بر اساس الگویی که سازمان امور اداره استخدامی به ما ابلاغ کرده یک تحقیقات علمی صورت دادیم و با استفاده از مشاورین متخصص، مطالعات علمی، تنظیم پرسشنامه و مصاحبه، شاخص‌های بومی را برای بیمه ایران احصاء و مدل ارزیابی شایستگی صنعت بیمه را که در برگیرنده شاخص‌های عمومی و مدیریتی و بیمه ای است را تدوین نمودیم که از جمله این شاخص های بومی بیمه ایران می توان به تعهد و تعلق سازمانی، توانایی ایجاد ارتباط موثر، تفکر، تحلیل و حل مسئله، تحول گرایی، اخلاق حرفه‌ای، ایده‌پردازی و تفکر خلاق، مدیریت ریسک، قدرت مذاکره و متقاعدسازی اشاره کرد که به بیمه ایران اختصاص دارد .

مدیر کل امورمنابع انسانی افزود: نکته دیگر اینکه ما همزمان و به موازات اخذ مجوز و راه اندازی این مرکز، کارگروه‌های ارزیابی را در سطح بیمه ایران را در سطح مدیران پایه و میانی را از یک سال پیش راه اندازی کردیم و بر اساس این مدل ارزیابی‌، افراد بر اساس شاخص‌های شایستگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و انتصابات بیمه ایران نیز بر اساس این مدل و از طریق کارگروه‌های ارزیابی بیمه ایران در حال انجام است.

روحی خاطر نشان کرد: در این کانون از ظرفیت و توانایی همکارانی که از طریق ارزیابی های داخلی صورت گرفته انتخاب شده و دوره های لازم را در مرکز آموزش مدیریت دولتی و جهاد دانشگاهی گذرانده و مجوز اخذ کرده اند و همچنین از ارزیابان خارج شرکت استفاده خواهیم کرد.

گفتنی است در این آیین علی بنیادی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، محسن پورکیانی دبیر سندیکای بیمه گران و هرکدام از مدیران عامل سابق و معاونین، مدیران و کارشناسان نقطه نظرات خود را ابراز داشتند.


-----
----------------