×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

 به گزارش رویداد جدید به نقل از وزارت راه و شهرسازی، هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی امروز چهارشنبه سوم خرداد در نشست خبری از راه‌اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور برای ثبت قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر و اخذ رایگان حد رهگیری خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور که توسط موسسه‌ای دانش‌بنیان نوشته شده سامانه‌ای هوشمند است که این امکان را فراهم می‌کند تا موجران و مستاجران قرارداد خود را در سامانه ثبت کنند و کد رهگیری رایگان از این سامانه اخذ کنند.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است در بیان اهداف راه‌اندازی سامانه بیان کرد: رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد است. همچنین در این سامانه کد رهگیری بدون اخذ هزینه و رایگان صادر می‌شود.

عباسی اصل افزود: در این سامانه امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ای مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی مورد معامله‌ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند.

به گفته وی، در آینده‎‌ای نزدیک، شهروندان این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند.

اطلاعات موجران و مستاجران در تمامی صفحات قرارداد درج می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قرارداد در این سامانه کاملا هوشمند و قابل استعلام‌گیری است، یادآور شد: موجران و مستاجران در هنگام درج اطلاعات در سامانه باید یک شاهد معرفی کنند که در تمامی صفحات قرارداد اطلاعات موجر و مستاجر و شاهدان درج می‌شود.

به گفته عباسی، این سامانه به شکل آزمایشی راه اندازی شده است و از اول اردیبهشت تاکنون بیش از یکهزار و ۳۰۰ قرارداد در آن ثبت شده است که روزانه این رقم در حال افزایش است. همچنین دراین سامانه امکان پاسخگویی تلفنی نیز وجود دارد.

مشاوران املاک ضامن اخذ اجاره‌بها هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک ضامن اخذ اجاره‌بها هستند، گفت: راه‌اندازی این سامانه با فعالیت مشاوران املاک هیچ منافاتی ندارد. در واقع راه‌اندازی این سامانه خدمات ارایه شده توسط مشاوران املاک را به شکل پیشرفته‌ای ارایه می‌دهد.

به گفته وی، احراز هویت افراد در این سامانه به شکل الکترونیکی انجام خواهد شد.

عباسی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی موافق مالیات بر اجاره نیست و در رایزنی‌هایی که با مجلس انجام شده در تلاش هستیم تا مالیات بر اجاره را کاهش دهیم که این موضوع در صحن مجلس قابل پیگیری است.

شرایط جابه جایی مستاجران تسهیل می‌شود

وی با تاکید بر اینکه خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان اجباری است، توضیح داد: در حال حاضر در کشور ۶ میلیون خانوار مستاجر معادل ۲۰ میلیون نفر مستاجر داریم که در تلاش هستیم تا فرآیند جابه جایی آنها را تسهیل کنیم.

عباسی‌اصل در بخش دیگری از نشست خبری خود به موضوع جوانی جمعیت و جزئیات آن پرداخت و گفت: قانون جوانی جمعیت مهرماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد که با توجه به ابهاماتی که در اجرا داشت دستورالعمل اجرایی آن تدوین و با امضای وزیر راه و شهرسازی به تمامی ادارات کل راه و شهرسازی و شهرهای جدید ابلاغ شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس این دستورالعمل و قانون افرادی که فرزند سوم آنها بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۱ متولد شده باشد حائز دریافت ۲۰۰ مترمربع زمین در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت هستند.

به گفته عباسی اصل، تاکنون ۸۰ هزار نفر در سامانه ثمن برای دریافت زمین برای اجرای قانون جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌اند و با بررسی‌های انجام شده ۳ هزار نفر زمین را دریافت کرده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: طبق این قانون خانوارهایی که فرم ج آنها قرمز باشد و قبلا از تسهیلات یارانه ای دولت نیز استفاده کرده باشند در صورت داشتن سه فرزند و بیشتر امکان بهره‌مندی از این ظرفیت را دارند.

تلاش برای تکمیل ۱۸۵ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده

وی در خصوص اتمام واحدهای مسکونی مهر نیز توضیح داد: در مجموع ۱۸۵ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده است که ۱۶۵ هزار واحد توسط بانک مسکن در حال تامین مالی و ۲۰ هزار واحد توسط بانک‌ها تامین مالی خواهند شد تا امکان اتمام و تحویل به متقاضیان را داشته باشند.

عباسی اصل تاکید کرد: بخش عمده ای از منابع مالی تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر از صندوق ملی مسکن تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد واحدهای مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون تکمیل و تحویل شده است، گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است تا از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر استفاده کند.

ارایه تسهیلات ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با سود ۲ درصد به دهک‌های یک تا ۴

معاون مسکن و ساختمان در ادامه چندین خبر خوش را در حوزه مسکن ارایه کرد و گفت: هم اکنون سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان شده است. همچنین بر اساس تصمیم شورای عالی مسکن مقرر شده تا برای کمک به دهک‌های پایین درآمدی برای دهک ۱ تا ۲ علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۵ ساله و  سود بازپرداخت ۲ درصد و برای دهک ۳ و ۴ نیز تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود ۲ درصد پیش‌بینی شده است که امکان مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم خواهد کرد.

عباسی‌اصل ادامه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اجرای طرح نهصت ملی مسکن گفت: در مجموع یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد در شهرها، روستاها و بافت‌های فرسوده اجرایی و عملیاتی شده است که به استعداد ۱۵۰ هزار واحد به شکل گروهی، ۵۵۰ هزار واحد توسط انبوه‌سازان، یک‌هزار و ۱۵۰ واحد توسط نیروهای مسلح،  ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی، ۲۲۰ هزار واحد مسکن روستایی، اجرایی و عملیاتی شده است.


-----
----------------