×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳

براساس این گزارش، انجام عمل‌های جراحی بعضاً پر هزینه و گرانقیمت به شکل رایگان، یکی از مهم‌ترین خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی در مراکز درمانی ملکی این سازمان است. در مراکز درمانی این سازمان در سراسر کشور، انواع اعمال جراحی رایج، جراحی تومورها، آسیب‌های ستون فقرات، تعویض مفصل ران و زانو و غیره که هزینه‌های بالایی دارد، به‌طور رایگان برای بیمه‌شدگان این سازمان انجام می‌‌شود. همچنین عمل‌های جراحی قلب و عروق، آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت قلبی، کارگذاری پیس‌میکرهای قلبی، آنوریسم‌ها (رگ‌برآمدگی) با Coil گذاری و نیز استفاده از استنت‌های مغزی زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد و در مراکز ملکی این سازمان به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

این گزارش حاکی است در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور، یعنی بیش از ۴۶ میلیون نفر، تحت پوشش خدمات درمانی بیمه تأمین‌اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم قرار دارند. این سازمان هم اکنون دارای ۴۰۶ مرکز درمانی ملکی است که شامل ۷۹ بیمارستان و ۵ دی‌کلینیک ملکی با بیش از  11 هزار تخت فعال بیمارستانی است.
براساس جدیدترین گزارش‌های آماری سازمان تأمین‌اجتماعی، در سال ۱۴۰۲ در بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی ۵۶۱ هزار عمل جراحی انجام شده است که بیشترین تعداد این اعمال جراحی به تفکیک نوع عمل شامل ۴۴ هزار ۵۰۶ مورد عمل سزارین، ۳۸ هزار مورد عمل جراحی آب مروارید، ۱۸ هزار و ۶۷۱ مورد عمل جراحی کیسه صفرا (کوله‌سیستکتومی)، ۱۸ هزار و ۳۲۸ مورد عمل جراحی ترمیم فتق اینگوینال و ۱۷ هزار و ۲۳۹ عمل جراحی سنگ‌شکن درون اندامی (TUL) بوده است.
همچنین در سال ۱۴۰۲ تعداد بالغ بر ۳۴۰۰  عمل جراحی قلب در بیمارستان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شده است که بیشترین تعداد اعمال جراحی قلب به تفکیک نوع عمل مربوط به جراحی بای‌پس کرونر (CABG) با  2 هزار و ۲۱۰ موردعمل جراحی، تعویض دریچه میترال با  197 مورد عمل جراحی و تعویض دریچه آئورت با ۱۸۰ مورد عمل جراحی بوه است.
براساس آمارهای عملکردی بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، در سال گذشته در بین مراکز درمانی ملکی این سازمان، بیمارستان شهید دکتر فیاض‌بخش تهران با ثبت ۲۸ هزار و ۷۵۷ عمل جراحی، دارای بیشترین آمار تعداد اعمال جراحی بوده است و پس از آن بیمارستان‌های دکتر شریعتی اصفهان با ۲۸ هزار و ۱۹۰ عمل، بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد تهران با ۲۳ هزار و ۴۷۱ عمل، بیمارستان شهید دکتر غرضی اصفهان با ۱۷ هزار و ۹۵۳ عمل و بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه با ۱۶ هزار و ۴۱۳ مورد عمل جراحی قرار داشته‌اند. همچنین در مجموع ۳۴۳ مورد عمل  نیز در بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد در سال ۱۴۰۲ انجام شده است.


-----
----------------