×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش رویداد جدید، تحولات اجتماعی باعث شده است که نقش خانواده از محوریت خود کاسته شود و جایگاه فرد در این موضوع افزایش یابد. این تحولات شامل تغییرات در ساختار خانواده، نگرش‌ها و ارزش‌های اجتماعی، و تغییرات در سطح آموزش و فرهنگ عمومی است.

یافتن فرد مناسب برای ازدواج این روزها به مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده تبدیل شده است؛ آنچنان که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نسبت به این موضوع توجه داشته و برخی نقش‌های حمایتی بر اساس موازین شرعی و قانونی را مورد توجه قرار داده است.

بر اساس یافته‌های یک بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ «پیدا نکردن همسر مناسب» مهمترین عامل فرهنگی از مجموعه عوامل افزایش سن ازدواج جوانان است؛ از سوی دیگر بررسی تحولات اجتماعی و خانواده همچنین تغییر کارکردهای خانواده نیز نشان می‌دهد، نقش فرد در انتخاب همسر افزایش پیدا کرده و جایگاه خانواده از نقش محوری در این موضوع به نقش مشورتی تبدیل شده است.

انتخاب همسر و نقش محوری خانواده برای جوانان یکی از کارکردهای خانواده ایرانی بوده است اما این محوریت به تبع بروز تحولات اجتماعی و تحول نظام قدرت در خانواده، از انحصار خانواده خارج شده و نظر شخص به خودی خود در این موضوع جایگاه ویژه‌ پیدا کرده است.

در نتیجه می‌توان گفت که برخلاف گذشته که عنصر محوری در انتخاب همسر، خانواده بوده است، در حال حاضر تصمیم خود فرد نیز در کنار تصمیم مشارکتی پررنگ شده است. مضاف بر آن افزایش شکاف نسلی منجر به تفاوت ابعاد نگرشی و رفتاری نسل‌های جدید نسبت به ابعاد موضوع ازدواج شده است.

با توجه به تحولات اجتماعی و تغییر نقش خانواده، می‌توان گفت که امروزه فرد نقش محوری‌تری در انتخاب همسر خود دارد. این تغییر نشان‌دهنده تحولات عمیق اجتماعی و فرهنگی در جامعه ما است. با این حال، خانواده همچنان نقش مهمی در این موضوع دارد و نظر آن‌ها همچنان اهمیت دارد.


-----
----------------