گروه : صنعت و معدن / ویژه
به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، در این نمایشگاه گروه فولاد مبارکه به همراه شرکتهای زیرمجموعه خود ازجمله شرکتهای فولاد هرمزگان، ورقخودرو هلدینگ آتیهفولاد، شرکت ورقخودرو چهارمحال و بختیاری و شرکت فولاد توانآور آسیا از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در سالن شماره ۶، آخرین دستاوردها و توانمندیهای خود را عرضه کردند.
سید ابراهیم رئیسی ، رئیسجمهوری:
نمایشگاه اکسپو نشاندهنده تحریمناپذیری ایران است
سید ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) گفت: امیدوارم بازدید از این نمایشگاه که معرفی توانمندیهای صادراتی ایران است و فضای رقابتی ایجاد میکند و یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت و صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی است، موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.
رئیسجمهوری گفت: این نمایشگاه نشاندهنده آن است که ایران تحریم ناپذیر است و هرگز تحریمها در این کشور با اراده پولادین مردم این سامان به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید.
به گفته سید ابراهیم رئیسی طرحهای شیطانی برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نرسیده و بعد از این هم هرگز به نتیجه نخواهد رسید؛ این امر نشاندهنده این است که جمهوری اسلامی ایران با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیتها و با بهرهمندی از فناوریهای نوین میتواند در عرصههای مختلف برای دنیا نوآوریهایی داشته باشد و به جهان عرضه کند.
بنابراین گزارش در جریان برگزاری این نمایشگاه جمعی از مسئولان کشور با حضور در غرفه فولاد مبارکه و بازدید از توانمندیهای بزرگترین گروه فولادسازی کشور در مصاحبه با خبرنگار فولاد چنین گفتند:
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری:
فولاد مبارکه در سال جهش تولید بهینهترین نقشه توسعه خود را تصویب کند
علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در حاشیه نمایشگاه ایراناکسپو ۲۰۲۴ گفت: فولاد مبارکه در سختترین شرایط کشور شکل گرفت و توانست به توانمندیهای زیادی دست یابد. از تولیدات این مجموعه از همان ابتدا برای ایجاد شبکه گازرسانی در کشور استفاده شد و پس از توسعه، تنوع بیشتر این محصولات را شاهد بودهایم.سال جهش تولید بهترین فرصت برای فولاد مبارکه است تا برنامه توسعه ۱۰ تا ۱۵ سال آتی خود را تهیه و تدوین کند.
وزیر صمت در غرفه فولاد مبارکه:
توسعه بازارهای صادراتی ازجمله مهمترین اهداف وزارت صمت در تحقق شعار سال است
عباس علیآبادی در سومین روز از ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایراناکسپو ۲۰۲۴) در غرفه شرکت فولاد مبارکه حضور یافت و در جریان آخرین اطلاعات و توانمندیهای این شرکت در زمینه صادرات محصولات فولادی قرار گرفت.
وی گفت: هدف نمایشگاه ایراناکسپو معرفی دستاوردهای ایران و اعلام آمادگی برای تعامل با سایر کشورهاست؛ چراکه بعضی از این کشورها تولیدات ما را نمیشناسند و باور نمیکنند که این محصولات تولید ایران باشد. در نمایشگاه ایراناکسپو ۲۰۲۴ تقریباً همه ظرفیتهای خود را در تمام حوزهها معرفی کردیم. ظرفیتهای بسیار زیادی در ایران و چین وجود دارد و بهتر است در این زمینهها با یکدیگر تعامل و همکاری کنیم.
وزیر صمت در نشست با اصحاب رسانه نیز گفت: توسعه بازارهای صادراتی ازجمله مهمترین اهداف وزارت صمت در تحقق شعار سال است و «ایراناکسپو» در این راستا برگزار شده است.
اولین موضوع برای تحقق شعار سال تأمین ارز است. باید با اختصاص ارز، نیازهای تولید را رفع کنیم و صادرات را توسعه دهیم. این نمایشگاه نیز همسو با تحقق شعار سال است. اولویت تحقق ارز با شرکتهایی است که ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد و در جهت تحقق شعار سال اقدام به صادرات کنند. اگر شرکتی بر ساخت داخل تمرکز داشته باشد میتواند از ابزارها و خدمات وزارت صمت بهرهمند شود. همچنین هر شرکتی ارزبری کمتر و بهرهوری بیشتری با استفاده از شرکتهای دانشبنیان داشته باشد در اولویت قرار میگیرد. این امر توسط دستگاههای زیرمجموعه وزارت صمت رصد میشود.
در آینده نزدیک نمایشگاه بهصورت مجازی برگزار خواهد شد. در این راستا از روشهای نوین و فناورانه استفاده میکنیم و نمایشگاههای هدف صادراتی را در کشورهای همسایه برگزار خواهیم کرد.
احداث نیروگاههای خود تأمین در صنایع
اولویت تأمین انرژی در واحدها با افزایش بهرهوری است. سال گذشته با مصرف انرژی کمتر تولیدات بیشتر داشتهایم. به صنایع اعلام کردهایم که مصرف انرژی را کاهش دهند، ضمن اینکه در کنار وزارت نیرو و دولت برنامههایی را در این زمینه دنبال میکنیم. در خصوص خودتأمین کردن انرژی واحدهای صنعتی نیز تلاش میکنیم در شهرکهای صنعتی و تولیدی، نیروگاهها توسط خود صنایع راهاندازی شود.
حمایت از شرکتهای دانشبنیان
دولت ریسک خرید را برای شرکتهای دانشبنیان کم میکند. درعینحال، صندوق ضمانت صادرات در این زمینه، از تولیدکنندگان و صنعتگران حمایت میکند؛ ضمن اینکه در حوزه تخصیص ارز، شرکتهای دانشبنیان در اولویت قرار دارند. شرکتهای دانشبنیان زمانی میتوانند محصولات خود را عرضه کنند که بازاریابی نمایند و خدمات پس از فروش داشته باشند.
یکی از مباحث تخصصی و حرفهای بررسی شرایط و نحوه سرمایهگذاری کشورهای دیگر در ایران است. بیشترین پیشنهادها از سوی بازرگانان و تجار برای دیدن توانمندیهای صادراتی و بازدید از کارخانههاست؛ ازاینرو برند ایرانی باید کیفیت خود را حفظ کند.
همانقدر که خودرو برای مردم مهم است، تلفن همراه نیز اهمیت دارد، بهطور قطع با کالاهای تقلبی برخورد میشود و متخلفان به دستگاههای مربوطه معرفی میشوند.
هر کالایی را که نتوانیم صادر کنیم، برنامه جامع نیز برای آن نداریم. برای خودرو درخواستهایی از کشورهای آفریقایی داریم که باید متناسب با استانداردها خودرو تولید و عرضه شود.
حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
شرکت فولاد مبارکه از صنایع بنام و صادراتمحور در کشور است که باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد
در نگاه رهبر معظم انقلاب، صنعت بهخصوص صنعت فولاد پیشران اقتصادی کشور است. با توجه به ظرفیتهای موجود در بخش معدن و فولاد و امکان صادرات محصولات فولادی در کشور، چنانچه بتوانیم زنجیره فولاد را هرچه بیشتر تکمیل کنیم، قطعاً به نتایج بهتر و درآمدزایی بیشتری برای کشور دست خواهیم یافت؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی باید با قوانین و مقررات خود، فعالیت تولیدی و صنعتی را تسهیل کند. لازم است قوانین موجود بازنگری شود تا راه برای صنعت و تولیدکنندگان باز و هرگونه مانع موجود در مسیر صنعت حذف شود. سیاستهای رهبر معظم تأکید دارد که باید راه برای تولیدکنندگان و کارآفرینان گشوده شود؛ خصوصاً باید از شرکتی مانند فولاد مبارکه که حدود ۴۰ درصد فولاد کشور را تولید میکند و از صنایع بنام و صادراتمحور است حمایت شود. فعالیتهای این شرکت باید تقویت شود و بهگونهای باشد که بتواند شرکتهای جدیدی را راهاندازی کند. در این حالت است که نفع عامه مردم کشور را در بر خواهد داشت.
مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:
بخش اعظمی از محصولات عرضهشده فولاد مبارکه در زنجیرههای توزیعی انباشته میشود و عملاً کارخانه از آن محروم میماند
فولاد مبارکه یکی از شرکتهای مهم صادراتی کشور به شمار میرود که از نظر ارزآوری میان شرکتهای برتر در رتبه پنجم قرار گرفته است. البته ظرفیتهای صادراتی فولاد مبارکه بسیار بیش از مقدار فعلی است؛ اما تأمین بازار داخل از اهمیت زیادی برخوردار است و اولویت دارد؛ به همین دلیل بخش زیادی از تولیدات این شرکت به تأمین بازار داخل اختصاص مییابد. این در حالی است که بخش اعظمی از محصولات عرضهشده این شرکت در زنجیرههای توزیعی انباشته میشود و عملاً کارخانه از آن محروم میماند.
نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که توسعه زنجیره باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. لازم است تولید انبوه محصولات ویژه ازجمله استیل و انواع ورقهای رنگی که میتوانند با صادرات ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشند در دستور کار باشد. در این زمینه هر امکان و کمکی که از دست مسئولان استان برآید و نمایندگان هم بتوانند آن را پیگیری کنند در اختیار این قبیل کارخانهها قرار خواهد گرفت.
امیدواریم بتوانیم با یاری هم، فولاد مبارکه را به لحاظ ارزآوری در جایگاه اولین شرکت کشور ببینیم. کشور امروز به ارز نیاز دارد؛ بنابراین باید ظرفیت ارزآوری خود را افزایش دهد و قطعاً این امر با توسعه صادرات محصولات کارخانههایی نظیر فولاد مبارکه محقق خواهد شد.
عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان:
عمل به شعار سال و افزایش تولید در کنار صادرات حداکثری در دستور کار فولاد هرمزگان قرار دارد
شرکت فولاد هرمزگان در راستای عمل به شعار سال، جهش تولید را از ابتدای امسال در دستور کار خود قرار داده و رکوردهای متعددی را ثبت کرده است. در حوزه صادرات، در سال گذشته، بسیار موفق عمل کردیم و برنامه داریم بهواسطه نیاز کشور به ارزآوری، صادرات حداکثری را دنبال کنیم. خوشبختانه بهدلیل کیفیت محصولات فولاد هرمزگان، مشتریان خارجی خواهان این محصولات هستند.
حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورقخودرو:
قطع واردات بسیاری از ورقهای گالوانیزه خودرویی بهواسطه تأمین نیاز توسط شرکت ورقخودرو
در حال حاضر شرکت ورقخودرو چهارمحال و بختیاری تأمینکننده اصلی بخش اعظمی از نیاز خودروسازان کشور است. واردات بسیاری از ورقهای گالوانیزه خودرویی بهواسطه تأمین نیاز توسط شرکت ورقخودرو قطع شده است. شرکت ورقخودرو میتواند محصولات خود را به سایر کشورهای دنیا صادر کند و خودروسازان خارجی تمایل خود را برای استفاده از محصولات شرکت ورقخودرو اعلام کردهاند. سال گذشته تأمین بازارهای داخل در اولویت شرکت بود؛ درعینحال توانستیم بالغبر ۸ هزار تن از محصولات شرکت را صادر کنیم. اکنون حضور در بازارهای کیفی دنیا و برنامه صادرات ۲۰ هزار تنی در سال ۱۴۰۳ از اهداف این شرکت است. در این راستا با مدیران کارخانههای تولیدکننده لوازمخانگی و خودرو مذاکرات گستردهای انجام دادهایم. در صورت تأمین حداکثری ورق موردنیاز خطوط تولید این شرکت و برداشته شدن موانع ارزی، بهطور قطع شرکت ورقخودرو میتواند با تبدیل ورق خام به محصول نهایی، ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد.
احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایهگذاری و اشتغال استانداری اصفهان:
فولاد مبارکه در زمینه زیستبوم کسبوکار کشور و صادرات محصولات با پیچیدگی بالا نقش مؤثری دارد
یکی از شاخصههای انتخاب کالای صادراتی موضوع پیچیدگی است. امروز هم در مجموعه فولاد مبارکه و هم دیگر صنایع مادر به دنبال آن هستند که عنصر پیچیدگی را در صنایع خود به کار ببرند. در استان اصفهان بیش از ۱۶۰ کالا شناسایی و صادر میشود که بر اساس ضریب پیچیدگی و پارامترهایی نظیر آببر بودن و داشتن مزیتهای صادراتی، تقسیمبندی شده و در نهایت ۶۰ کالا انتخاب شده است. سیاست استان اصفهان این است که بر این ۶۰ کالا متمرکز شود و هیئتهای تجاری سایر کشورها برای استفاده از ظرفیتهای صادراتی این کالاها دعوت شدهاند. در این میان، فولاد مبارکه یکی از مجموعههایی است که هم در زیستبوم کسبوکار و هم در زمینه صادرات قدمهای خوبی برای استان و کشور برداشته و هر بخش به بهترین شکل ممکن نقش خود را در این زمینه ایفا میکند.
عدنان موسیپور، رئیس اتاق مشترک ایران و قطر:
اکسپو یک نیاز محسوب میشود و باید هرساله برگزار شود
ظرفیتهای کشور ما زیاد است و بسیاری از کشورهای اطراف به محصولات ایران بهویژه محصولات باکیفیت ما نیاز دارند. نمایشگاهها فرصت مناسبی برای معرفی این ظرفیتهاست. اکسپو یک نیاز محسوب میشود که باید هرساله برگزار شود؛ اما باید مشارکت خارجیها را در آن افزایش دهیم و برای تحقق این موضوع لازم است موانع موجود برطرف شود. یکی از مهمترین موانع، قانون رفع تعهد ارزی است که دستوپای صادرکننده را بسته است.
اگر بر اجرای چنین قانونی اصراری هست، بهتر است ابتدا در شرکتهای دولتی اجرا شود و بخش خصوصی واقعی را که صادرات آنها کمتر از ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است و هیچ بانک و هلدینگی پشت آنها نیست و با سرمایه خود صادرات میکنند، از این قانون معاف کنند.
کسی که به مرحله کارآفرینی میرسد این پرسش را مطرح میکند که گام بعدی من چیست و کسی که به مراحل بالاتر رسیده میخواهد بیشتر تأثیرگذار باشد و به دنبال رسیدن به این نقطه است.
سید محمد مقصودی، رئیس فروش شرکت توان آور آسیا:
ارتقای قابلیت صادراتی شرکت توانآور آسیا با پشتیبانی فولاد مبارکه
شرکت توان آور آسیا تولید ورق قلعاندود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و در سال گذشته به ظرفیت ۶۰ هزار تن رسید. امسال با پشتیبانی و تأمین از سوی فولاد مبارکه به نهایت ظرفیت خود میرسیم و قابلیت صادراتی پیدا خواهیم کرد. برای سال ۱۴۰۳ تولید و فروش ۱۲۰ هزار تن ورق قلعاندود را هدفگذاری کردهایم. انشاءالله با اضافه شدن خط نورد به این مجموعه میتوانیم با تمام ظرفیت کار کنیم و محصولات صادراتی داشته باشیم. ظرفیت تولید ما طی چند ماه اخیر دو برابر شده و در فروردینماه نیز رکورد تولید ۹ هزار و ۱۰۰ تن تولید را ثبت کردیم.
دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع امارات متحده عربی:
اتاقهای بازرگانی برای شبکهسازی به دنبال گسترش ارتباطات باشند
در این نمایشگاه فرصتی به وجود آمده تا با توسعه شبکهسازی، خدمات خود را ارتقا دهیم. اولین وظیفه ما بهعنوان اتاق بازرگانی این است که تجارب را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و برای ارتقای شبکهسازی، ارتباطات اتاقها را بهبود ببخشیم.
صمد حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران:
انعکاس تأثیرگذار ایراناکسپو ۲۰۲۴ در دنیا و بازتاب مؤثر بر اقتصاد کشور
این رویداد ملی نشانگر توانمندی اقتصادی، تولیدی و صنعتی کشورمان بود که به نحو احسن برگزار شد و مورد استقبال کشورهای دنیا قرار گرفت. اعتقاد دارم این نمایشگاه انعکاس تأثیرگذاری در دنیا داشته و تأثیر خود را بر اقتصاد کشورمان نیز خواهد گذاشت. ما به دنبال صادرات محصولات فراوریشده هستیم، نه مواد خام.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین:
نمایش حضور قدرتمند کشورمان در بازارهای جهانی؛ علیرغم تلاش دشمنان برای به انزوا کشاندن ایران
حوزه کامودیتیها یکی از فضاهای همکاری بین ایران و چین است و چین بزرگترین خریدار کامودیتی ایران بهخصوص در حوزه فولاد و مس است؛ اما نیاز است با استفاده از تکنولوژی چینیها به سطوح دیگری از صنایع معدنی بهخصوص در حوزه فلزات گرانبها و استخراج از معادن در اعماق زیاد برسیم. روند ارتباط ایران و چین یک روند منظم است و رویدادهایی نظیر ایراناکسپو میتواند بر حضور شرکای جدید تأثیرگذار باشد. همچنین این نمایشگاه نشاندهنده حضور قدرتمند کشورمان در بازارهای جهانی علیرغم تلاش دشمنان برای به انزوا کشاندن ایران است.
گفتنی است نمایشگاه ایراناکسپو ۲۰۲۴ با نمایش توانمندیهای صادراتی ایران در بازارهای بینالمللی که از ۸ اردیبهشتماه با سخنرانی رئیسجمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز به کار کرد و ۱۲ اردیبهشت به کار خود پایان داد.
https://rooydadejadid.ir/?p=94350