×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
صادرات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی محصولات فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲/ افزایش واردات محصولاتی که ظرفیت خالی تولید در کشور دارد خبر خوبی نیست

 رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با ایراسین مطرح کرد: نمایشگاه فرصت‌های صادراتی ایران اتفاق خجسته‌ای است که امیدواریم فرصت‌های جدیدی را برای صادرکنندگان فولادی کشور خلق کند. شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته ۸ میلیون ۸۰۰ هزار تن محصول به مشتریان تحویل داده است که از این میزان یک میلیون ۴۰۰ هزار تن روانه بازارهای صادراتی شده است که رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی را به همراه داشته است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این اتفاق خوب در زمینه صادرات می‌توانست برای سایر شرکت‌های فولادی نیز رقم بخورد ولیکن برخی شرکت‌های فولادی به دلیل آنکه نتوانستند در مقابل سهامداران خود در بخش سود و زیان از صادرات محصولات خود دفاع کنند، انگیزه تولید بیشتر و صادرات را از دست دادند.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت این است که در سال ۱۴۰۲ حجم واردات ورق فولادی افزایش چشمگیری داشت. ما در بخش واردات ورق‌های سرد، گالوانیزه و رنگی در شرایطی شاهد افزایش واردات بودیم که محدودیت‌های ارزی نیز داشتیم. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که ظرفیت‌های تولید و ضریب بهره برداری تولید برای ورق سرد در کشور ما ۷۱ درصد، برای ورق گالوانیزه ۴۲ درصد و برای ورق رنگی ۲۸ درصد است. این امر نشان می‌دهد ما در داخل کشور امکان تولید اینگونه محصولات را داریم اما باید برای تولیدکنندگان شرایطی را ایجاد کنیم که رغبت پیدا کنند تولیدات خود را روانه بازارهای داخلی و صادراتی کنند. قطعاً این حجم واردات مانعی جدی برای تسهیل امر تولید است.

وی سپس عنوان کرد: ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق خوبی نیست. از سوی دیگر نیز باید محصولاتی را وارد کنیم که بدانیم نیاز بازار است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در پروژه‌های انتقال آب شکل گرفته و تسریع شده است که این پروژه‌ها نیازمند ورق گرم هستند.

حیدری در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای واردات این است که ما ارزی را که قرار است از بانک مرکزی صرف واردات محصولات فولادی کنیم، صرف واردات ورق گرمی بشود که قرار است در پروژه‌های انتقال آب مصرف شود. در این صورت قطعاً ظرفیت‌های فولاد مبارکه برای اینکه محصولات خود را به سایر مشتریان عرضه بکند بیشتر خواهد شد.


-----
----------------