×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش رویداد جدید، این قانون، که به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین قوانین کشور شناخته می‌شود، به موضوعاتی مانند ارائه مشوق‌های مالی برای ازدواج و فرزندآوری می‌پردازد. محمدجواد محمودی، رییس موسسه تحقیقات جمعیت، این قانون را یک نیاز ضروری و جدی می‌داند. وی با اشاره به وضعیت فعلی جمعیت ایران، اعلام کرده است که در صورت عدم اجرای این قانون، تا سال ۲۰۵۰، درصد سالمندی جمعیت ایران به ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس این قانون، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است تا تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به زوج‌هایی که بیشتر از چهار سال از تاریخ عقد آنها نگذشته باشد، پرداخت کند. مبلغ این وام هر سال با افزایش‌هایی روبرو می‌شود و برخی از کارشناسان این تسهیلات را یکی از مشوق‌ها و کمک‌های مهم در عقد ازدواج می‌دانند.

با توجه به شرایط متقاضی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای همه افراد در صف مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور قابل‌پرداخت است. اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی، مؤسسات اعتباری و مدیران ذی‌ربط است.

نگاهی به آمار رسمی ازدواج نشان می‌دهد که اجرای این قانون اهمیت بسیاری دارد و به جامعه و سرنوشت کشور کمک می‌کند. این قانون، که یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور است، در بندهایی از خود به موضوع مشوق‌هایی برای ازدواج و در پی آن فرزندآوری اشاره دارد.

به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است تا از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همه زوج‌هایی که بیشتر از چهار سال از تاریخ عقد آنها نگذشته باشد و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند.

مبلغ این وام از سال‌های گذشته تاکنون هر ساله با افزایش‌هایی روبرو بوده و به گفته برخی کارشناسان، این تسهیلات یکی از مشوق‌ها و کمک کننده‌ها در عقد ازدواج است. در سال ۱۴۰۳، مبلغ این وام به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طبق مصوبه سال ۱۴۰۳ که به تازگی ابلاغ شده، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این تسهیلات، یکی از مهمترین مشوق‌ها برای ازدواج و تشکیل خانواده در ایران است و نقش مهمی در توسعه جمعیت و تقویت ساختار خانواده در کشور دارد.


-----
----------------