×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۱ مهر , ۱۴۰۴
تدوین سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ با همکاری ۸ وزارتخانه/ هدف‌گذاری برای کسب ۲ درصد از بازار جهانی

به گزارش رویداد جدید به نقل از تجارت گردان، ابومحمد هاشمی، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در حاشیه چهاردهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران اظهار داشت: سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ به‌عنوان یک سند راهبردی با هدف توسعه زنجیره ارزش این صنعت از اکتشاف تا بازارهای جهانی تدوین شده است.

وی افزود: این سند که در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد، تعاریف جامعی از گوهرسنگ‌ها، فلزات گرانبها و جواهرات ارائه کرده و وظایف دستگاه‌های مختلف برای توسعه این صنعت مشخص شده است.

هاشمی با بیان اینکه گردش مالی جهانی گوهرسنگ‌ها، فلزات گرانبها و الماس حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار در سال است، خاطرنشان کرد: در ابتدای اجرای سند، سهم ایران از این بازار بسیار ناچیز و کمتر از ۰.۰۲ درصد بود، اما هدف‌گذاری شده که در دو برنامه پنج‌ساله به ترتیب به یک و سپس دو درصد از بازار جهانی دست یابیم.

آزادسازی واردات گوهرسنگ خام و توسعه آموزش‌های تخصصی

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ با اشاره به اصلاح قانون ممنوعیت واردات گوهرسنگ خام به کشور، گفت: تا اواخر سال گذشته، واردات گوهرسنگ خام به دلیل قرار گرفتن در گروه کالایی چهار ممنوع بود، اما با پیگیری‌های انجام‌شده، این محدودیت برطرف شد و اکنون گوهرسنگ خام به‌عنوان مواد اولیه صنعت در گروه کالایی ۲۵ قرار گرفته است.

هاشمی همچنین از برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ‌ها در تهران خبر داد و افزود: این نمایشگاه‌ها با هدف معرفی توانمندی‌های داخلی و شناسایی فعالان این حوزه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اولین نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ و در شهریور ۱۴۰۴ دومین نمایشگاه با حضور تولیدکنندگان از سراسر کشور برگزار شد که نتایج مثبتی در پی داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌های اکتشافی در ۱۱ استان کشور، اظهار داشت: استان همدان به‌عنوان پایلوت اکتشافی معرفی شده و نتایج این اکتشافات در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. همچنین، برای توسعه آموزش‌های بازارمحور در حوزه گوهرتراشی، با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور همکاری‌هایی انجام شده و تاکنون ۳۱ استان به تجهیزات تراش گوهرسنگ مجهز شده‌اند.

آموزش ۷۵۰۰ نفر در حوزه گوهرتراشی و جلوگیری از خام‌فروشی

هاشمی با بیان اینکه تاکنون ۷۵۰۰ نفر در سراسر کشور آموزش عمومی گوهرتراشی دیده‌اند، گفت: از این تعداد، ۲۲۰ نفر به‌صورت تخصصی در حوزه تراش زاویه‌دار (فست) آموزش دیده‌اند.

وی افزود: ایمیدرو با استفاده از منابع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، ۲۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در استان‌ها و شهرستان‌ها را به تجهیزات مدرن تراش گوهرسنگ مجهز کرده است.

وی یکی از اهداف اصلی این طرح را جلوگیری از خام‌فروشی عنوان کرد و گفت: برندسازی گوهرسنگ‌های ایرانی مانند فیروزه نیشابور، عقیق نمین اردبیل و عقیق خراسان جنوبی در دستور کار قرار دارد تا این محصولات با نام ایران در بازارهای جهانی عرضه شوند.

تمرکز بر حوزه الماس و برندسازی گوهرسنگ‌های ایرانی

هاشمی با اشاره به برنامه‌های سند ملی برای توسعه صنعت الماس، اظهار داشت: اگرچه ایران عضو پیمان کیمبرلی (پیمان جهانی الماس) نیست، اما پروژه‌ای با همکاری دانشگاه تهران تعریف شده که بر تراش الماس و توسعه ماشین‌آلات این حوزه متمرکز است.

وی افزود: اصلاح قوانین بالادستی برای تسهیل فعالیت در این حوزه در حال پیگیری است.

وی همچنین به شناسایی کانی‌های کلکسیونی و مواد معدنی دوم مانند گارنت دمانتوئید در استان‌های کرمان و هرمزگان اشاره کرد و گفت: این کانی‌ها با ارزش بالا شناسایی شده و دستورالعمل‌های اکتشاف و استخراج آن‌ها تدوین شده است. هاشمی فیروزه شهربابک را نیز از جمله برندهای معتبر جهانی دانست که در کنار فیروزه نیشابور و دامغان در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

برگزاری مسابقات ملی مهارت و مطالعه جامع تجارت گوهرسنگ

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ از برگزاری سه دوره مسابقات ملی مهارت در سال‌های ۱۴۰۲ (فردوس، خراسان جنوبی)، ۱۴۰۳ (کرمان) و ۱۴۰۴ (قم) خبر داد و گفت: این مسابقات با هدف شناسایی استعدادها و تقویت مهارت‌های تخصصی در حوزه گوهرتراشی برگزار شده است.

وی همچنین به پروژه پژوهشی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی برای مطالعه جامع تجارت گوهرسنگ‌ها اشاره کرد و افزود: این پروژه با هدف احصای دقیق آمار تجارت گوهرسنگ‌ها از مبادی خروجی کشور در حال انجام است و نتایج آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

هاشمی در پایان با تأکید بر لزوم برندسازی و جلوگیری از تجارت چمدانی گوهرسنگ‌ها، گفت: با همکاری دانشگاه نیشابور و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی، پروژه‌ای برای درجه‌بندی و برندسازی فیروزه‌های ایران در حال اجراست تا این محصولات با کیفیت بالا و به نام ایران در بازارهای جهانی عرضه شوند.

-----
----------------