سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به برگزاری «همایش بینالمللی صنعت غذایی تاجیکستان ۲۰۲۶» حضور شرکتهای ایرانی در رویدادهای تخصصی منطقهای، را یکی از ابزارهای مؤثر برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، و افزایش سهم ایران از بازارهای هدف و توسعه همکاریهای بلندمدت با کشورهای همسایه و منطقه دانست.
تفاهمنامه همکاری برای احداث «دهکده لجستیک ماکو» با سرمایهگذاری بخش خصوصی و با هدف تقویت زیرساختهای ترانزیتی و افزایش سهم ایران در کریدورهای بینالمللی، بین سازمان منطقه آزاد ماکو و شرکت سرمایهگذاری مولانا شمس سپاهان منعقد شد.
اعضای اجلاس «نقشآفرینی اتاقهای بازرگانی در بهرهگیری از مزیتهای منطقهای و تقویت اقتصاد ملی» با حضور در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی، از نزدیک در جریان ظرفیتها، زیرساختها و توانمندیهای این بندر راهبردی در حوزه حملونقل، ترانزیت و تجارت بینالمللی قرار گرفتند.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو با تشریح وضعیت ذخایر، تولید و مصرف زغالسنگ در ایران و جهان، از وجود ۱۴ میلیارد تن ذخیره احتمالی زغالسنگ در کشور خبر داد و تاکید کرد که افزایش بهرهوری، مکانیزاسیون و ارتقای ایمنی معادن از مهمترین راهبردهای پیشروی این بخش است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران که در مئیت وزیر صمت برای شرکت در ششمین اجلاس اقتصادی اوراسیا، وارد آستانه قزاقستان شد؛ در پانل تخصصی حوزه دیجیتال سخنرانی کرد.
همزمان با بازدید قربان اسکندری، سرپرست بانک صادرات ایران از شهرک صنعتی شمسآباد، طرحهای اختصاصی این بانک برای تامین مالی بلندمدت و تقویت همکاری با شرکت لوله و ماشینسازی ایران به منظور افزایش تولید و ایجاد اشتغال، مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.
مصطفی طاعتیمقدم، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با تشریح آخرین دستاوردهای این سازمان در حوزه توسعه زیرساختهای بندری، لجستیکی و تقویت تجارت منطقهای، از رشد ۳۴ درصدی تخلیه و تأمین کالای اساسی در بندر کاسپین طی دو ماهه نخست سال جاری خبر داد.
یک کارشناس حوزه صادرات گفت: ۹۰.۵ درصد ارزش ریالی و ۹۱ درصد وزن زعفران صادراتی کشور در ۱۰ ماهه ۱۴۰۴ به شکل فلهای و فقط ۹ درصد صادرات رسمی و با نام برند ایرانی بود.
در غرب کارون، میدان مشترک آزادگان بهعنوان بزرگترین ذخیره نفتی مشترک ایران در موقعیتی حساس قرار گرفته است. موقعیتی که در آن هر روز تأخیر در توسعه، به معنای کاهش سهم برداشت ایران و تقویت طرف مقابل است.
سند تفاهمنامه همکاری مشترک میان سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، باهدف توسعه همکاریها در حوزه تجارت خدمات مهارتی و گسترش حضور بینالمللی در رویدادهای مهارتی به امضا رسید.
دیدار اخیر اصناف صنعتی و صادراتی با رئیسجمهور، اگر قرار باشد تنها به یک قاب خبری تقلیل پیدا نکند، باید از زاویهای جدیتر خوانده شود؛ زاویهای که در آن، سخنان امین ابراهیمی، مدیرعامل گروه فولاد خوزستان، نه صرفاً گلایههای صنفی، بلکه هشداری روشن درباره آینده یکی از مزیتهای راهبردی اقتصاد ایران است.
فولاد، ستون فقرات توسعهی صنعتی جهان است؛ فلزی که از نخستین تمدنها تا انقلاب صنعتی و جهان مدرن، نقش تعیینکنندهای در پیشرفت بشر ایفا کرده است. در ایران نیز ضرورت تولید فولاد همزمان با شکلگیری پروژههای زیربنایی در دههی ۱۳۰۰ شمسی مطرح شد، اما تا دههها این نیاز از مسیر واردات تأمین میشد. پیش از انقلاب اسلامی، ظرفیت تولید فولاد کشور سالانه حدود یک میلیون تن بود، در حالی که مصرف به چهار میلیون تن میرسید و بخش عمدهای از نیاز کشور از خارج تأمین میشد؛ وضعیتی که ایران را به واردکنندهی ساختاری فولاد تبدیل کرده بود.
احمد خوروش مدیرعامل فولاد کویر در نشست مشترک دبیر، اعضای هیئتمدیره و مشاور حقوقی انجمن نوردکاران ایران با دکتر حمید قنبری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ، با اشاره به چالشهای جدی پیشروی صادرات محصولات نهایی نوردی، بر ضرورت ایفای نقش مؤثرتر دستگاه دیپلماسی در حمایت از صادرکنندگان و بازپسگیری سهم ایران از بازارهای هدف، بهویژه عراق، تأکید کرد.
در سالهای اخیر با تشدید شرایط تحریم و افزایش آسیبپذیری اقتصاد کشور ناشی از اتکا به درآمدهای نفتی، به شکل مداوم بر لزوم حرکت به سمت اقتصاد معدنی و صادرات محصولات معدنی و فلزی از یک سو و توسعه بازارهای صادراتی از سوی دیگر در کشور تاکید شده است. در این میان، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیجفارس به عنوان یکی از مهمترین پایگاههای صادراتمحور کشور، نقشی کلیدی در اتصال ایران به زنجیره ارزش جهانی ایفا میکند. استقرار استانداردهای بینالمللی، توسعه زیرساختهای حملونقل، انرژی و لجستیک و همچنین تمرکز بر تولید رقابتپذیر، موجب شده است که این منطقه به موتور محرک رشد صادرات غیرنفتی کشور تبدیل شود. عملکرد شرکتهای مستقر در حوزه فولاد و صنایع غیرآهنی با صادراتی بالغ بر میلیاردها دلار، حاکی از توان بالای این منطقه ویژه در تقویت جایگاه ایران در بازارهای منطقهای و جهانی است.
مدیر مجتمع معدنی سرب نخلک به مناسبت روز ملی سرب و روی ضمن تشریح اهمیت و نقش استراتژیک فلز سرب در ایران و جهان، به جایگاه ویژه مجتمع نخلک در تولید و صادرات سرب کشور، اقدامات زیست محیطی انجام شده، چشمانداز تکمیل زنجیره تولید با احداث کارخانه شمش سرب، و موانع موجود در مسیر تولید کنسانتره سرب پرداخت.
مدیرعامل راهآهن در دیدار با سفیر هند از تکمیل خط ریلی چابهار- زاهدان در ۶ ماه آینده خبر داد و با اشاره به حملونقل ترکیبی دریایی و ریلی میان بندر بمبئی و بندر چابهار، گفت: امیدواریم با همکاریهای مشترک میان هند و روسیه، ظرفیت قابلتوجهی برای ترانزیت بار در مسیر شمال – جنوب ایجاد شود.
قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) با اجرای پروژههای کلان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، امروز به موتور محرک توسعه پایدار و خودکفایی ملی در صنعت انرژی ایران تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در جریان کنفرانس بینالمللی معدنکاری چین ۲۰۲۵، با تشریح راهبردهای جدید شرکت برای حضور مؤثرتر در بازار جهانی مس، تأکید کرد: ایران در مسیر تبدیل به یکی از بازیگران اصلی بازار جهانی مس قرار گرفته است.
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو با اشاره به تدوین سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ در سال ۱۴۰۰، از همکاری هشت وزارتخانه و ۲۰ سازمان دولتی و غیردولتی برای اجرای این سند خبر داد و گفت: هدفگذاری ما رسیدن به سهم یک تا دو درصدی از بازار جهانی گوهرسنگها در دو افق پنجساله است.
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو با اشاره به تدوین سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ در سال ۱۴۰۰، از همکاری هشت وزارتخانه و ۲۰ سازمان دولتی و غیردولتی برای اجرای این سند خبر داد و گفت: هدفگذاری ما رسیدن به سهم یک تا دو درصدی از بازار جهانی گوهرسنگها در دو افق پنجساله است.
کنفرانس تخصصی زنجیره ارزش فلزات طلا، مس و نقره مردادماه ۱۴۰۴ در هتل المپیک تهران با حضور مدیران، فعالان و کارشناسان حوزه معدن و صنایع معدنی برگزار شد. اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل هلدینگ سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان سخنران آغازین این همایش، تازهترین دادههای جهانی و داخلی بازار طلا و مس را تحلیل کرد که بخش اول آن در روزهای گذشته با عنوان تولید و ذخایر مس و طلا در جهان و ایران؛ ضرورت برنامهریزی استراتژیک برای افزایش سهم بازار منتشر شد. بخش دوم این تحلیل را در ادامه میخوانید.
معاون بین الملل بانک توسعه صادرات ایران در آستانه سی و چهارمین سالروز تاسیس این بانک گفت: بانک توسعه صادرات ایران پس از سال ها فعالیت به عنوان بانک تخصصی و هدفمند در راستای تسهیل صادرات غیرنفتی نقش مهمی در تامین مالی پروژه های صادراتی در سطح ملی و بین المللی داشته است.
رئیس هیئترئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت از امضای نخستین قرارداد سرمایهگذاری بینالمللی با یکی از کشورهای همسایه خبر داد و با تأکید بر اهمیت دیپلماسی انرژی، توسعه سرمایهگذاری خارجی را از اولویتهای راهبردی این مجموعه اعلام کرد.
وزیر نیرو گفت: ناترازی برق سال گذشته بین ۱۸ تا ۲۰هزار مگاوات تخمین زده شده بود امسال اگر برنامهها اجرا شود ناترازی برق را کاهش خواهیم داد.









