×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۳
دستیار هوش مصنوعی برای رئیس جمهور و وزرا طراحی می‌شود/ افتتاح اولین دیتا سنتر GPU اوایل سال ۱۴۰۴

به گزارش رویداد جدید، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری امروز سه‌شنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۳ در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد ستادهای این معاونت گفت: موتور محرکه و فکری معاونت علمی، ستادهاست. پس ما با مجموعه‌ای روبروییم که بالاترین قسمت معاونت علمی هستند.

وی ادامه داد: تعداد آنها در حال حاضر ۲۳ ستاد است که زیاد است. نظر ما بر تجمیع ستادهاست تا نهایتا ۹ ستاد وجود داشته باشد. بعد باید در ستادها فرد مرکزی بتواند با اندیشکده‌های نخبگانی بتواند ارتباط بگیرد. ما تلاش می‌کنیم معاونت علمی چابک و کوچک باشد. یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت ما این است که تجمیع ستادها اتفاق بیفتد.

معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: ستادها باید به ما خط بدهند تا از خط‌دهی آنها شرکت‌ها را حمایت کنیم.

در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سلیقه‌ای عمل نمی‌کنیم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در مورد حمایت از طرح‌های علمی همچون هواپیمای ۷ نفره گفت: ما از هر کاری محققان انجام بدهند و به موفقیت برسد، حمایت می‌کنیم.

افشین در پاسخ به سوالی در مورد حمایت این معاونت از ساخت هواپیما گفت: از ساخت هواپیمای ۸ نفره که در حال حاضر یک شرکت خصوصی انجام داده و با ماهان قرارداد بسته حمایت خواهیم کرد. شرط ما این است که اگر قرار است کل هزینه را دولت بدهد، معاونت باید طرح را بررسی کند ولی برای ارائه تسهیلات و حمایت جاری، مانع هیچ کدام از پروژه‌ها نخواهیم شد.

آرزوی من این است که شهر میکروالکترونیک در ایران داشته باشیم

معاون علمی و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مورد پروژه هوش مصنوعی در کشور گفت: باید در ساخت تراشه برای توسعه هوش مصنوعی ورود کنیم.

افشین ادامه داد: پروژه ملی سهند برای تولید سیلیکون در جریان است. ساخت سیلیکون و تراشه هزینه‌بر است و زمان زیادی می‌برد و این مسئله در طرح جامع دیده شده است

وی افزود: اگر پروژه ملی سهند اتفاق بیفتد جهش مهمی انجام می‌شود.

دستیار هوش مصنوعی مخصوص رئیس جمهور طراحی می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: دستیار هوش مصنوعی برای رئیس‌جمهور طراحی می‌کنیم تا در همه حوزه‌ها اطلاعات مورد نیاز را بگیرد و نظر کارشناسی بدهند.

به گفته افشین، همچنین برای حوزه فعالیت هر کدام از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور هم دستیار هوش مصنوعی اختصاصی طراحی خواهد شد.

مهندسی معکوس تسلا متوقف شد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره پروژه مهندسی معکوس تسلا در ایران گفت: پروژه مهندسی معکوس خودروی تسلا در ایران در حد یک طرح باقی مانده و پیشرفت خاصی نداشته است. این پروژه متوقف شده است ولی در بخش موتور الکترونیکی کارهایی در حال انجام است.

افشین ضمن بیان این مطلب که طراحی پلتفرم خودروی برقی نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی در حدود یک میلیارد دلار است، گفت: در حال حاضر در خودروهای داخلی ما طراحی پلتفرم نداریم. مردم برای خرید خودرو صف‌های طولانی دارند، بنابراین خودروسازان دلیلی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید نمی‌بینند.افشین اضافه کرد: خودروسازهای داخلی معمولاً از پلتفرم‌های قدیمی استفاده می‌کنند و آن را تغییر می‌دهند. به طور مثال خودروی تارا بر پایه پلتفرم یک ماشین دیگر ساخته شده است.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: دو شرکت اصلی خودروساز معمولاً از پلتفرم‌های یکسان استفاده می‌کنند و با تغییر ظاهر خودروها مدل‌های جدید خودرو را به بازار عرضه می‌کنند.

آخرین وضعیت قطار ملی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در این نشست به آخرین وضعیت قطار ملی اشاره و اظهار کرد: پروژه قطار ملی بیش از یک دهه است که در کشور پیگیری می‌شود، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و به دلیل عدم تامین منابع مالی تاکنون به نتیجه نرسیده بود.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم که برای رشد شرکت‌های داخلی، باید مگاپروژه‌هایی تعریف شود، یکی از مهم‌ترین مگاپروژه‌ها را پروژه قطار ملی دانست و ادامه داد: این پروژه در دوره جدید به معاونت علمی منتقل شده است و خوشبختانه منابع مورد نیاز این پروژه به میزان ۳۰ میلیون دلار تامین شده است و شهرداری نیز یک همت برای شروع در نظر گرفته است.

 افشین ادامه داد: تا پایان سال جاری ۲ رام قطار ۷ واگنه وارد ناوگان حمل و نقل تهران می‌شود و در حال حاضر ساخت اولین رام آن انجام شده و تست‌های آن نیز با موفقیت صورت گرفته است و ۵ هزار کیلومتر راهبری تست با موفقیت انجام شده است. 

معاون‌ علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه پروژه دوم قطار ملی آغاز شده است و قطار ۵ واگنه بومی برای استان‌های اصفهان، تبریز و مشهد ساخته می‌شود، اظهار کرد: این قطار ۵ واگنه به صورت پروژه ساخت بار اول به مپنا واگذار شده است و ریسک‌های این پروژه از سوی معاونت علمی پذیرفته شده است.

افشین تصریح کرد: مشکل اصلی این پروژه تأمین منابع مالی بود. تلاش کردیم تا همه ذینفعان و مسئولان مرتبط را دور یک میز جمع کنیم تا بتوانیم این موضوع را حل کنیم. در حال حاضر، منابع مالی این پروژه به خوبی تأمین شده است و بودجه‌ای نزدیک به ۳۰ میلیون دلار، علاوه بر یک‌همت از سوی شهرداری، برای آن در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ما امیدواریم تا پایان سال جاری دو رام قطار هفت‌ واگنه آماده شود. تاکنون تست یک رام با موفقیت انجام شده است. اولین رام قطار نیز ساخته شده و حدود ۵ هزار کیلومتر تحت راهبری قرار گرفته است.

معاون علمی رئیس‌جمهور تصریح کرد: پروژه دوم مربوط به قطار پنج‌ واگنه برای مسیرهای اصفهان، تبریز و مشهد است. واگن‌های هفت‌ واگنه برای مسیرهایی با ریل سوم طراحی شده‌اند، در حالی که برای مسیر اصفهان سیستم برق بالاسری استفاده خواهد شد. قرارداد ساخت اولین قطار پنج‌ واگنه به شرکت مپنا واگذار شده است. معاونت علمی نیز پذیرفته است ریسک‌های این پروژه را مدیریت کند. پیش‌بینی می‌شود که تست‌های این قطار تا پایان سال آینده انجام شود.

وی گفت: ستاد حمل‌ونقل کارهای مرتبط با این پروژه‌ها را به‌طور مستمر پیگیری کرده است. تست‌های مربوط به پروژه هفت‌ واگنه با موفقیت انجام شده است و برنامه‌ریزی‌ها برای شروع پروژه هشت‌ واگنه نیز آغاز شده است. پروژه پنج‌ واگنه همچنان در دستور کار قرار دارد.

افشین تأکید کرد: اجرای این پروژه‌ها می‌تواند تقاضای مؤثری از سوی تمامی دستگاه‌ها ایجاد کند و اطمینان می‌دهیم که پروژه قطار ملی که بیش از ۱۰ سال به تعویق افتاده بود، به سرانجام خواهد رسید.

کارخانه نوآوری آزادی با ساختمان‌های دولتی تهاتر می‌شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد کارخانه نوآوری آزادی و مشکل مالکیت آن گفت: در تلاش برای تهاتر بین ساختمان‌های دولتی با کارخانه نوآوری آزادی هستیم.

افشین اعلام کرد: در تلاش برای حل مشکل کارخانه نوآوری هستیم تا شرکت‌های فعال در این کارخانه آسیب نبینند. در این زمینه به دنبال تهاتر چند ساختمان دولتی با کارخانه نوآوری آزادی هستیم.

افشین خاطرنشان کرد: صاحب کارخانه آزادی دولت نیست و صاحب کارخانه می‌خواهد یا ما آن را بخریم یا از ملک بلند شویم. در حال بازدید از برخی ساختمان‌های دولت هستیم تا بتوانیم تهاتری در این زمینه بین ساختمان‌های دولت و کارخانه آزادی صورت بگیرد. ما جا داریم که شرکت‌های این کارخانه جابه‌جا شوند ولی این کار هزینه‌بر است و به صلاح نیست. بنابراین به دنبال اجرای طرح تهاتر هستیم و امیدواریم این کار صورت بگیرد.

-----
----------------