×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳
نشست علمی سواد بیمه‌ای، مؤلفه‌ها و شاخص‌ها توسط میز مطالعات اجتماعی پژوهشکده بیمه برگزار شد

 به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، نشست علمی با موضوع «سواد بیمه‌ای، مؤلفه‌ها و شاخص‌ها» صبح امروز  ۷ شهریورماه ۱۴۰۰ توسط آقای دکتر اسدالله نقدی راهبر میز مطالعات اجتماعی پژوهشکده بیمه و به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست ضمن مرور تعاریف سواد بیمه‌ای، شواهدی پیمایشی از کشورهای مختلف المان،بریتانیا و آمریکا که موید سطح پایین سواد بیمه و عدم اشراف به مفاهیم  و زبان بیمه،اسناد و محتوی قرار داد ها است ارایه گردید، در ادامه اهداف، عناصر و مؤلفه‌های سواد بیمه‌ای تبیین و دستاوردهای افزایش سواد بیمه‌ای( مشتریان باسواد و آموزش دیده تر)  برای  سیاست‌گذاران، برای صنعت و شرکت‌های بیمه و برای مشتریان تشریح شد. سواد بیمه ای در سطح کاربردی،مهارتی و توانمندی تشریح شد.
منابع کسب دانش و شناخت بسیار اهمیت دارد مطالعات نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مشتریان بیمه از منابع اطلاعاتی غیر رسمی استفاده می کنند.
اگر  مشتریان بیمه از شناخت، آگاهی و مهارت کافی برخوردار باشند (خریدار موثر)و آموزش دیده‌تر و با سواد‌تر باشند، انتخاب بهتر، معقول‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری خواهند داشت و به واسطه این انتخابِ درست که مبتنی بر منابع اطلاعاتی موثق است خرید درست انجام داده و متناسب با نیاز و شرایط مالی مشتری در نهایت   رضایت بیشتر همراه با توقعات و انتظارات عقلایی از شرکت طرف قرار داد  کسب خواهد کرد. این اتفاق به عنوان یک بازی برد-برد، به سود صنعت و شرکت های بیمه نیز خواهد بود زیرا با شکل‌دهی انتظارات عقلایی‌تر، به فروش  بیشتر در صنعت بیمه نیز منجر خواهد شده (فروش بیشتر/ رضایت بیشتر)
در مقابل هرچه مشتریان، مردم و شهروندان سواد بیمه‌ای کمتری داشته باشند خریدهای نامتناسب و در نهایت عدم رضایت و عدم وفاداری و کاهش  اعتماد نهادی صنعت  بیمه در پی خواهند داشت
امروزه ارتقاء سواد بیمه‌ای با استفاده از  آموزش های چند لایه و به وسیله منابع اطلاعاتی و ابزارهای مختلف مانند شبکه‌های مجازی و آموزش ‌های آنلاین  در سطح کلان به اصلاح و بهبود رابطه بیمه گر و بیمه گذار  کمک خواهد کرد.بنابراین مشتری با سواد تر بعبارتی  مشاور صنعت خواهد بود و سخن اخر اینکه  سنجش سواد بیمه به تنهایی  کافی نیست ،استفاده از این شاخص برای اصلاح رفتار کنشگران بازار بیمه  با هدف افزایش راندمان شرکت ها همراه با رضایت مشتریان باید هدف گذاری اصلی باشد.

-----
----------------