رئیس انجمن فولاد آلیاژی گفت: موانع «واردات از محل صادرات خود» برای شرکتهای فولادی، تولید را با مشکل روبرو کرده که نیاز به تسهیل شرایط است.
انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در نامهای به روسای کل بانک مرکزی، گمرک و وزیر صمت، از خطر کاهش شدید تولید فولاد یا حتی توقف تولید برخی کارخانجات این بخش به دلیل بروکراسیهای فرساینده و تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه “واردات از محل صادرات خود” خبر داد و خواستار رفع فوری موانع واردات تجهیزات و مواد اولیه از محل صادرات خودِ شرکتهای فولادی شد.
دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی ضمن اعتراض شدید به رویه برخی نهادهای دولتی در قبال کارخانجات فولادی کشور اظهار داشت: شرکتهای فولادی از نیمه اسفند سال گذشته تاکنون با مشکلات فراوان و غیرقابل توجیحی در زمینه واردات تجهیزات و مواد اولیه از محل صادرات خود روبرو هستند و عملاً واردات این اقلام ضروری برای تولید فولاد به کلی متوقف شده است. متأسفانه برخی تصمیمات و رویههای دولتی حتی بیش از جنگ تحمیلی و محاصره دریایی برای تولیدکنندگان فولاد کشور، آثار مخرب به همراه داشته و مشخص نیست که چرا در این شرایط خاص و حساس تاریخی، تصمیماتی اتخاذ میشود که به تولید و اقتصاد کشور لطمه میزند!
مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالای ایران روز گذشته میزبان اعضای هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بودند؛ نشستی که در آن موضوع مدیریت بازار فولاد کشور، روند عرضه محصولات و همچنین توسعه ابزارهای مالی در حوزه فولاد به عنوان راهکاری برای تقویت صنعت و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی گفت: تولید فولاد ایران در سال گذشته با رشد بیش از ۷ درصدی به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید و مصرف ظاهری فولاد کشور نیز بیش از ۲۴ میلیون تن برآورد میشود.
در روزهای گذشته، طی برنامهای در شبکه سه صدا و سیما با حضور مصطفی طاهری، نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت صنعت فولاد ایران پس از جنگ تحمیلی سوم، نکاتی مطرح شد که واکنش دکتر مهدی محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی را درپی داشت. دکتر مهدی محمدی طی یادداشتی نوشت: «متاسفانه در این برنامه صداوسیما، توسط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهارنظرهای نسنجیده و خطاهای فاحش کارشناسی مطرح شده که نمیتوان از آنها بهسادگی گذشت». متن کامل یادداشت رئیس انجمن فولاد آلیاژی به این شرح است:
دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در گفتوگو با پترومتالز اظهار داشت: اخیراً انجمن جهانی فولاد (وُرلد استیل) در گزارشی ادعا کرده که ویتنام در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی با تولید ۶.۴ میلیون تن فولاد در جایگاه دهم تولید فولاد دنیا ایستاده و جایگاه ایران را تصاحب کرده است. این گزارش «وُرلد استیل» به هیچ درست نیست؛ چرا که طبق آمارهای دقیق انجمن فولاد آلیاژی که با آمارهای سایر نهادهای رسمی در کشور همخوانی دارد، ایران در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۴ که تقریباً با دوره سه ماهه نخست ۲۰۲۶ مقارن است، ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار تن فولاد تولید کرده که ۸۶۰ هزار تن بیشتر از تولید اعلامی برای ویتنام است. بنابراین، ایران همچنان بر سکوی دهم تولید فولاد دنیا قرار دارد.
افزایش شدید قیمت گاز صنعت فولاد با واکنش صریح انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (بزرگترین تشکل صنفی زنجیره آهن و فولاد کشور) روبرو شد.
نشست مشترک اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل اتاق بازرگانی برگزار شد. در این نشست، در خصوص مهمترین مسائل صنعت فولاد ایران بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
مدیرعامل گروه فولاد خوزستان اخیراً با حضور در نشست رؤسای انجمنهای تولیدی و صادراتی با رئیسجمهور، به نمایندگی از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با تشریح مهمترین چالشهای صادرات فولاد کشور، بر ضرورت اصلاح همزمان حکمرانی انرژی، ثبات مقررات، بازطراحی نظام ارزی و توسعه زیرساختها تأکید کرد و مجموعهای از راهکارهای مدیریتی و اجرایی برای رفع این موانع ارائه داد.
دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن فولاد آلیاژی اظهار داشت: دکتر عبدالناصر همتی رئیس کل جدید بانک مرکزی، با تصمیم حذف تالار اول مرکز مبادله ارز و طلا و انتقال تمام مبادلات ارزی صادرکنندگان به تالار دوم، صنایع صادراتی کشور را از اسارت سیستم ارز چندنرخی و تبعات مخرب آن آزاد کرد.
دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی با انتقاد از وضعیت فعلی زنجیره فولاد کشور، نسبت به «چرخش نگرانکننده به سوی خامفروشی» هشدار داد.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در دوازدهمین کنفرانس استیل پرایس با اشاره به ضرورت تولید فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا در کشور، اظهارداشت: در حال حاضر بهسمت ایجاد مراکز تحقیقوتوسعه بینالمللی رفتهایم و تلاش داریم سطح خود را تغییر داده و در مدار بالاتری، به طراحی تولیدات جدید اقدام کنیم.
انجمن تولیدکنندگان فولاد با انتشار پوستر «هفتمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران» اعلام کرد این رویداد ویژه طی سه روز از ۲۳ تا ۲۵ دی ماه سال جاری در برج میلاد تهران برگزار میشود.
معاون خرید فولاد خوزستان با بیان اینکه صادرات کنسانتره، آینده صنعت فولاد کشور را تحت تأثیر قرار داده، گفت: آمارها نشان میدهد در شش ماهه اول امسال حدود ۶.۶ میلیون تن کنسانتره صادر شده که باید برای این موضوع چارهاندیشی شود.
دکتر مهدی محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در واکنش به اظهارات مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرده بود که در برخی برهههای زمانی، صادرات شمش فولادی کشور با قیمتی ارزانتر از کنسانتره صورت گرفته، مطالب مهمی را در خصوص صادرات فولاد کشور بیان کرد.
مدیر بومیسازی شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در سال ۱۴۰۳ حدود ۶۰ میلیون یورو صرفهجویی ارزی از محل بومیسازی تجهیزات راهبردی صنعت مس محقق شد و امسال تلاش داریم این رقم را به بالای ۶۵ میلیون یورو برسانیم.
انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در راستای رفع نیازهای فناورانه شرکتهای زنجیره معدن و فولاد کشور از کلیه شرکتهای دانشبنیان، موسسات پژوهشی و تحقیقاتی، دانشگاهها، تولیدکنندگان و سازندگان داخلی دعوت میکند خلاصه ای از طرحهای فناورانه و نوآورانه خود در ارتباط با موضوعات زیر را به دبیرخانه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با ایمیل ispa@steeliran.org ارسال نمایند تا پس از ارزیابی هیئت داوران، از طرح های برتر در هفتمین #جشنوارهونمایشگاهملیفولاد_ایران که از ۲۳ تا ۲۵ دی ماه سال جاری در برج میلاد تهران برگزار میگردد، تجلیل و قدردانی بعمل آید و سپس برای اجرا و پیاده سازی آن در شرکتهای زنجیره معدن و فولاد توافق گردد.
عضو هیاتمدیره انجمن فولاد ایران خواستار اصلاح بند مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای بورس در مراجع ذیربط شد.
احسان دشتیانه، نماینده فولادسازان در اتاق بازرگانی ایران، در نشستی که با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود خواستار اصلاح سیاستهای ارزی در حوزه صادرات فولاد شد.
رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به سابقه تاریخی شکلگیری فولاد مبارکه، گفت: این مجموعه امروز در تأمین نیاز صنایع داخلی و کاهش وابستگی به واردات نقشی بیبدیل دارد.
نشست هیات مدیره، دبیر و مدیران انجمن فولاد ایران با استاندار آذربایجان شرقی امروز چهارشنبه ۲۳ مهرماه در تبریز برگزار شد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامهای خطاب به قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی خواستار توقف ابلاغیه اخیر بورس کالا در خصوص قیمت پایه زنجیره فولاد و اصلاح آن بر اساس توافق انجام شده بین تشکلهای تخصصی این حوزه شد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: تا پایان امسال، ۲٫۵ میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی تکمیل و افتتاح می شود.









