مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش، طی پیامی از ثبت دو رکورد ارزشمند در خردادماه ۱۴۰۵ خبر داد و ضمن قدردانی از همکاران، این دستاورد را نشانهای روشن از توانمندی و تعهد نیروی انسانی این مجموعه دانست.
مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش از ثبت رکورد جدید تولید آهن اسفنجی در خردادماه خبر داد و گفت: با تولید ۱۹۶٬۷۴۷ تن آهن اسفنجی، رکورد ماهیانه این محصول در شرکت شکسته شد؛ رکوردی که همزمان با بهبود شاخصهای فرآیندی و کاهش مصارف برق، گاز و آب محقق شد.
در شرایطی که صنعت فولاد ایران با چالشهایی نظیر محدودیتهای انرژی، نوسانات بازار، افزایش هزینههای تولید و فشارهای ناشی از تحولات اقتصادی مواجه است، اهمیت شرکتهای بزرگ و یکپارچه بیش از گذشته نمایان شده است. در این میان، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توانسته با اتکا به ساختار منسجم تولید و حضور در حلقههای مختلف زنجیره ارزش، جایگاه خود را به عنوان یکی از بازیگران تأثیرگذار بازار فولاد کشور تثیت کند.
بررسی علت تداوم صف خرید سنگین فولاژ؛ مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران از افزایش سرمایه ۱۱ همتی، هدفگذاری فروش ۸۰ همتی و سود ۷ همتی در سال ۱۴۰۵ خبر داد.
برنامه کشورهای فولادساز برای حذف یا بهحداقلرساندن آلایندگی در صنعت فولاد، حاکی از وقوع انقلاب فولاد سبز در سال ۲۰۲۶ دارد.
شرکت فولاد خوزستان که در سال ۱۳۶۸ به دستان مبارک قائد شهید حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای افتتاح شد، بنیانگذار تولید فولاد از مسیر آهن اسفنجی و کوره قوس الکتریکی در کشور است. این مجموعه عظیم با ظرفیت تولید ۶ میلیون تن آهن اسفنجی، دومین شرکت بزرگ تولیدکننده این محصول در جهان به شمار میرود و با این اقدام راهبردی، توانست صنعت فولاد ایران را از وابستگی به کک و زغالسنگ وارداتی نجات دهد؛ تا جایی که امروزه ۸۸ درصد از ظرفیت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی تولید آهن اسفنجی ایران مبتنی بر همین مسیر است (در حالی که ۷۱ درصد تولید جهانی همچنان به زغالسنگ و کوره بلند وابستگی دارد).
در ادامه پیشرفتهای عملیاتی در ابرپروژه احیاء مستقیم فولاد اقلید پارس، عملیات نصب تجهیزات کلیدی و سنگین سازه کوره با موفقیت توسط متخصصان شرکت صنایع ساخت «ایکا» انجام شد.
در روزهای گذشته، طی برنامهای در شبکه سه صدا و سیما با حضور مصطفی طاهری، نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت صنعت فولاد ایران پس از جنگ تحمیلی سوم، نکاتی مطرح شد که واکنش دکتر مهدی محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی را درپی داشت. دکتر مهدی محمدی طی یادداشتی نوشت: «متاسفانه در این برنامه صداوسیما، توسط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهارنظرهای نسنجیده و خطاهای فاحش کارشناسی مطرح شده که نمیتوان از آنها بهسادگی گذشت». متن کامل یادداشت رئیس انجمن فولاد آلیاژی به این شرح است:
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم تولید فولاد ایران با وجود تشدید محدودیتهای انرژی اما به دلیل مدیریت بهینه و ورود ظرفیتهای جدید هم در حوزه تولید و هم در حوزه خودتامینی انرژی توسط فولادسازان، افزایش ۶٫۲ درصدی را به ثبت رساند. بدین ترتیب تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۴ به ۳۲٫۱ میلیون تن یعنی برابر با میزان تولید سال ۱۴۰۲ رسید. حجم تولید کل محصولات فولادی کشور در سال ۱۴۰۴ اما روند معکوس داشت و افت ۱٫۸ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید در میان محصولات زنجیره فولاد با رشد ۱۶ درصدی را به ثبت رساند اما در بالادست زنجیره فولاد، تولید گندله و کنسانتره سنگ آهن در همان سطوح سال گذشته باقی مانده است.
آمار جدید انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از رشد ۶.۲ درصدی تولید فولاد میانی در سال ۱۴۰۴ حکایت دارد که با وجود محدودیتهای انرژی، اما با مدیریت تولید و در سایه دو جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان (تنها طی یک سال) محقق شده ، با این حال آمارها حاکی از آن است که در بخش مقاطع طویل فولای نیازمند تولید بیشتر هستیم.
تلاشگران واحد احیاء مستقیم شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در سالی که به نام سرمایه گذاری برای تولید مزین شده بود موفق به رشد۲۰ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه پارسال و نیز ارتقای رکورد تولید سالیانه آهن اسفنجی گردیدند.
طی ۱۱ ماه امسال، حجم تولید کل محصولات فولادی کشور نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۸ درصد و حجم تولید فولاد میانی ۱۰.۷ درصد افزایش داشته است.
رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به پایش مستمر احداث پروژه فولاد آرتاویل در ایمیدرو؛ اعلام کرد: با رویکرد بهره برداری از این پروژه در سال آتی؛ تامین منابع مالی توسط سهامداران این پروژه ضروری است.
واحد احیای مستقیم شرکت فولاد غدیر نیریز در بهمنماه سال جاری با تولید ۸۱ هزار و ۶۵۰ تن آهن اسفنجی، بالاترین میزان تولید در ماههای ۳۰روزه از ابتدای راهاندازی این واحد را ثبت کرد.
سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: در پی جهش ۶۶ درصدی نرخ گاز، صنعت آهن اسفنجی با یکی از شدیدترین فشارهای هزینهای سالهای اخیر مواجه شده است؛ فشاری که بهصورت مستقیم بهای تمامشده تولید را افزایش داده و آثار آن بهسرعت در کل زنجیره فولاد نمایان شده است. این در حالی است که واحدهای تولیدی پیش از این نیز با چالشهایی مانند قطعی انرژی، محدودیتهای تأمین مالی و بیثباتی مقررات مواجه بودهاند و اکنون با جهش ناگهانی هزینههای انرژی، عملاً در شرایطی قرار گرفتهاند که ادامه تولید با سودآوری اقتصادی محل تردید جدی است. تداوم این وضعیت نهتنها سرمایهگذاری در طرحهای توسعهای را متوقف میکند، بلکه میتواند ظرفیتهای موجود تولید را نیز به سمت تعطیلی تدریجی سوق دهد.
غلامرضا سلیمی، معاون بهرهبرداری فولاد مبارکه، افزایش ۶۶ درصدی نرخ گاز برای صنایع فولادی را ضربهای مستقیم به تولید و مزیت رقابتی این صنعت دانست. او تأکید کرد که گاز طبیعی ستون اصلی احیا مستقیم (DRI) و عامل کاهش بهای تمامشده آهن اسفنجی است و افزایش ناگهانی نرخ آن میتواند تا ۳۰ درصد قیمت تمامشده محصول را بالا ببرد. پیامد این تصمیم شامل فشار بر فولادسازان، کاهش سود، افت صادرات و تعمیق رکود داخلی خواهد بود. سلیمی هشدار داد: حذف مزیت انرژی، سرمایهگذاریهای میلیارد دلاری را غیرقابل توجیه میکند.
در شرایطی که صنعت کشور با چالشهای ناترازی انرژی و محدودیتهای شبکه سراسری مواجه بود، شرکت فولاد مبارکه در پایان یازدهماهه سال ۱۴۰۴ موفق به ثبت بالاترین میزان رشد تولید در تاریخ بهرهبرداری شرکت نسبت به مدت مشابه در ادوار گذشته شد.
فولادسازی شادگان امروز دیگر نام یک پروژه نیمهجان یا طرحی معطل در فهرست برنامههای توسعهای نیست. این واحد، پس از ماهها تلاش فشرده و بهویژه پیگیریهای متمرکز و جهادی دو تا سه سال اخیر، از وضعیتی که عملاً در حاشیه اجرا و پیشرفت قرار داشت، خارج شده و بهتدریج به یک واحد تولیدی مؤثر در زنجیره گروه فولاد خوزستان تبدیل شده است.
فولاد مبارکه طی سه دهه گذشته با نگاهی مرحلهای و هدفمند، زنجیره ارزش فولاد را از تولید پایه تا توسعه معادن و شرکتهای سرمایهگذاری گسترش داده و امروز به بازیگری یکپارچه از «معدن تا محصول نهایی» تبدیل شده است. تمرکز دههای بر تکمیل حلقههای تولید، توسعه صنایع معدنی و ورود به سرمایهگذاریهای راهبردی، در کنار رشد ۲۶ درصدی فروش، ۲۵ درصدی صادرات و جهش قابل توجه سودآوری، نشان میدهد این گروه مسیر توسعه را بر پایه بهرهوری، تنوع جغرافیایی و تقویت زنجیره تأمین طراحی کرده و جایگاه خود را در سطح ملی و منطقهای تثبیت کرده است.
گزارش تازه ۱۰ ماهه ۱۴۰۴ که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده، در ظاهر از رشد صادرات حکایت دارد؛ رشد ۲۷ درصدی حجم صادرات آهن و فولاد و افزایش ۳۸ درصدی مجموع صادرات کل زنجیره، همراه با عبور ارزش صادرات از ۶.۵ میلیارد دلار و ثبت رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل. اما در دل همین آمار یک نکته نگرانکننده نهفته است؛ رشد ۶۸ درصدی صادرات کنسانتره و ۲۸ درصدی صادرات گندله و رسیدن مجموع صادرات این دو ماده اولیه به حدود ۲۰ میلیون تن، همزمان با کاهش ۱۰ درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی، افت ۳۳ درصدی تیرآهن و کاهش ۱۷ درصدی میلگرد شاخه. این ترکیب آماری یک پیام روشن دارد: رشد صادرات، بیش از آنکه ناشی از توسعه محصولات با ارزش افزوده بالا باشد، متکی بر افزایش فروش مواد اولیه است؛ آن هم در شرایطی که تولید فولاد به دلیل محدودیتهای شدید انرژی با افت مواجه شده است.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار تولید ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم تولید کل محصولات فولادی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۳ درصد رشد و حجم تولید محصولات میانی ۸٫۱ درصد افزایش داشته است که بیانگر مدیریت بهینه فولادسازان در مقابله با محدودیتهای انرژی است.
معاون بهرهبرداری فولاد مبارکه از نقش مؤثر گروه فولاد مبارکه در رشد ۸.۱ درصدی تولید فولاد ایران طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۴ خبر داد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از بهبود ۵ تا ۶ درصدی شاخص مصرف ویژه گاز در مجتمع فولاد مبارکه خبر داد و گفت: در بخش احیای مستقیم فولاد مبارکه، مصرف ویژه گاز به ازای تولید آهن اسفنجی و در بخش فولادسازی، مصرف ویژه برق به ازای تولید تختال، طی سالهای گذشته با کاهش معناداری همراه بوده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه در آستانه دهه فجر اعلام کرد که این گروه صنعتی با تولید بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد خام، ارزآوری ۸۶۰ میلیون دلاری در دهماهه ۱۴۰۴ و پیشبینی صادرات یکمیلیارد دلاری تا پایان سال، در مسیر تبدیلشدن به یک بازیگر اصلی در بازارهای جهانی قرار دارد. او همچنین به چشمانداز دهساله این شرکت اشاره کرد که در آن درآمد فولاد مبارکه به ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید.









