مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به چالش ناترازی مصرف انرژی در کشور، از امضای ۷۷ قرارداد راهبردی با شرکتهای کارور خبر داد تا از طریق هوشمندسازی و بهینهسازی مصرف، پایداری جریان گاز در تمامی استانها تضمین شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به شرایط خاص صنعت گاز در سال جاری، بر ضرورت تبدیل تهدیدهای موجود به فرصتی ملی برای مدیریت مصرف و حفظ پایداری شبکه گاز کشور در زمستان پیشرو تأکید کرد.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اقدامات اثربخش انجام شده در حوزه ارتباطات و روابط عمومی، بر اهمیت دریافت بازخورد از ذینفعان به عنوان تنها شاخص سنجش میزان نفوذ و اثربخشی این اقدامات در بدنه سازمان تأکید کرد.
ارائه اعتبار موقت فعالیت کاروری گاز به ۵۲ شرکت متقاضی تاکنون، گامی مهم در راستای توسعه فعالیت شرکتهای کارور در حوزه بهینهسازی مصرف گازطبیعی و تسریع در اجرای طرحهای کاهش مصرف در بخشهای مختلف به شمار میرود.
برنامه مدیریت مصرف گاز در سال ۱۴۰۵ با تمرکز بر چهار محور اصلی شامل «جایگزینسازی و بهینهسازی مصرف»، «محدودیت و سهمیهبندی هوشمند»، «اولویتبندی» و «اطلاعرسانی و اقدامات فرهنگی» در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه خوشبختانه حمله به تأسیسات پالایشی پارس جنوبی تلفات انسانی نداشته است، گفت: تولید گاز با شرایط ایمن در حال انجام است و شبکه گاز سراسری در شرایط پایدار قرار دارد.
وزیر نفت گفت:با اجرای ۱۲ قرارداد جمعآوری گازهای همراه و مشعل، پیشبینی میشود طی ۱۵ تا ۱۶ ماه آینده حدود ۸ تا ۹ میلیون مترمکعب دیگر از این گازها جمعآوری و ۳۲ مشعل خاموش شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از اجرای طرحهای توسعهای در مخازن ذخیرهسازی سراجه و شوریجه برای افزایش ظرفیت کل ذخیرهسازی کشور تا حدود ۶ میلیارد مترمکعب خبر داد و گفت: این اقدام راهبردی، پشتوانهای مطمئن برای پایداری جریان گاز در فصول سرد سال خواهد بود.
وزیر نفت با اعلام اینکه در مجموع تا امروز، حدود ۱۶ میلیون مترمکعب در روز گاز، شامل همراه و مشعل جمعآوری میشود، گفت: حدود ۹ میلیون مترمکعب از این رقم در دولت چهاردهم محقق شده که عددی قابل ملاحظه است.
حجم فرآورش و انتقال گاز به شبکه سراسری کشور در روز شنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۴، به رقم ۸۸۶.۷۳ میلیون مترمکعب رسید و رکورد تازهای در تاریخ بهرهبرداری از شبکه سراسری گاز کشور به ثبت رسید.
مدیرعامل شرکت گاز استان تهران با اعلام اینکه ۱۳.۸۳ درصد از مشترکان کل کشور در استان تهران قرار دارند، گفت: بهطور متوسط ۱۱ درصد گاز کشور در پایتخت مصرف میشود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه مردمیسازی صرفهجویی و بهینهسازی مصرف انرژی یکی از وظایف اصلی این شرکت است، گفت: تحقق پایداری شبکه گاز در شرایط حساس کنونی، بدون مشارکت مؤثر مردم، اجرای همزمان اصلاحات زیرساختی، توسعه کارورهای انرژی و کاهش اتلاف در زنجیره تولید تا توزیع، امکانپذیر نخواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از حفظ پایداری شبکه گاز کشور با وجود ثبت رکورد تازه مصرف در بخش خانگی و تجاری خبر داد و گفت: کارکنان صنعت گاز در حفظ پایداری شبکه گاز شگفتی آفریدند؛ رعایت الگوی مصرف بهینه گاز در کمک به حفظ پایداری شبکه گاز کشور بسیار تأثیرگذار است.
معاون عملیات مدیریت راهبری شبکه گاز کشور اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸۹ میلیون مترمکعب گاز در بخشهای خانگی، تجاری و صنایع جزء مصرف شده که این میزان حدود ۷۸ درصد کل گاز تحویلی به شبکه سراسری را شامل میشود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام ثبت مصرف بیسابقه ۷۲۶ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء طی شبانهروز گذشته، از مردم خواست با رعایت الگوی مصرف و کاهش دمای محیط، به حفظ پایداری شبکه گاز کشور در روزهای سرد پیشرو کمک کنند.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تأکید بر این که صنعت پرافتخار پتروشیمی در دوران فشار اقتصادی و تحریم نهتنها متوقف نشده است، بلکه در حال طیکردن گامهای روبهجلو است، گفت: در برنامه هفتم توسعه رشد ۸ درصدی در نظر گرفته شده است. این رشد در شرایط تحریمی جز با توان داخلی ممکن نیست. حتی اگر تحریم هم نبودیم باید از توان داخلی استفاده میکردیم.
با حضور برخط رئیسجمهوری، پروژه واحد تولید ورق اسیدشویی ۵۰۰ هزار تنی و پروژه ایستگاه ذخیره و جایگزین سوخت (SNG) ورقخودرو (نخستین پروژه سوخت جایگزین در شرکتهای فولادی کشور)، بهعنوان پروژههای سرمایهگذاری گروه فولاد مبارکه در شرکت ورقخودرو چهارمحال و بختیاری، بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۰ دیماه به بهرهبرداری رسید.
رئیس مرکز کنترل راهبری شبکه گاز کشور با اشاره به ورود موج جدید سرما به کشور اعلام کرد: پیشبینی میشود مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و صنایع جزء در روزهای پایانی هفته به حدود ۶۹۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد؛ رقمی که بیش از ۸۰ درصد کل گاز تولیدی کشور را شامل میشود.
همزمان با تشدید نظارتها بر مصرف گاز در فصل سرد سال، طرح بازدید و برخورد با واحدهای تجاری استفادهکننده از وسایل گرمایشی در فضای باز با جدیت بیشتری در حال اجراست؛ طرحی که از ابتدای آذرماه تاکنون به قطع گاز صدها واحد متخلف در سراسر کشور منجر شده است.
با آغاز موج سرما و رسیدن مصرف گاز کشور به مرز هشدار، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر نقش تعیینکننده مدیریت مصرف، اعلام کرد: کاهش تنها یک درجه از دمای محیطهای خانگی میتواند روزانه معادل تولید یک فاز پارس جنوبی، یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب گاز، به پایداری شبکه انرژی کشور کمک کند؛ اقدامی که هم مانع خامسوزی میشود و هم امکان تأمین پایدار انرژی برای نیروگاهها و صنایع مولد را فراهم میکند.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به کاهش فراگیر دما و تداوم سرمای هوا در هفته آینده، بر ضرورت هوشیاری و آمادگی کامل شرکتهای گاز استانی تأکید کرد و از مردم خواست با رعایت الگوی مصرف، به پایداری شبکه گاز کشور کمک کنند.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به آغاز موج سرما و بارشهای اخیر، از آمادگی کامل این مجموعه برای پایداری شبکه گاز خبر داد و تأکید کرد: عبور ایمن از روزهای سرد، بیش از هر چیز، نیازمند همراهی مردم و هماهنگی دستگاههای اجرایی است.
با آغاز موج سرمای فراگیر از ابتدای هفته جاری، مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء در کشور روندی افزایشی به خود گرفته است.
علیرغم شروع فصل سرد در پاییز ۱۴۰۴، گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی به میزان ۱۹.۴ درصد نسبت به تعهد شرکت ملی گاز ایران افزایش داشته است.









