مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت نفت با تأکید بر تداوم فعالیت بیوقفه صنعت نفت در شرایط جنگ و تحریم، گفت: وزارت نفت با اتکا به تجربه سالهای گذشته و طراحی سازوکارهای متنوع صادراتی، آماده بهرهگیری از ظرفیتهای ایجادشده در پی تعلیق بخشی از تحریمها برای توسعه صادرات نفت خام است.
برخی رسانههای غربی با تمرکز بر کاهش واردات نفت خام چین، این پرسش را مطرح کردهاند که این کشور تا چه مدت میتواند چنین روندی را ادامه دهد.
برخی رسانههای غربی با تمرکز بر کاهش واردات نفت خام چین، این پرسش را مطرح کردهاند که این کشور تا چه مدت میتواند چنین روندی را ادامه دهد.
قیمت نفت به دنبال امضای تفاهمنامه پایان جنگ بین ایران و آمریکا قیمت نفت به پایینترین سطح از آغاز درگیریهای نظامی در خاورمیانه رسید.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) در گزارش چشمانداز کوتاهمدت انرژی که دیروز منتشر شد، نوشت: «فرض میکنیم تنگه هرمز در کوتاهمدت عملا بسته بماند و حملونقل نفت از طریق تنگه هرمز در سهماهه سوم سال ۲۰۲۶ از سر گرفته شود.»
وزیر نفت با اشاره به عملکرد درخشان صنعت نفت در طول ۴۰ روز جنگ، تأکید کرد: تولید نفت خام بدون هیچ وقفهای ادامه داشت و تمامی خدمات این صنعت با هدف خدمت به مردم، به نحو مطلوبی برقرار بوده است.
تنگه هرمز، شریان حیاتی حمل و نقل انرژی در جهان، اخیراً برای مدت کوتاهی بازگشایی شد و سپس دوباره بسته شد. به باور تحلیلگران بسته ماندن این آبراه در بحبوحه درگیریهای طولانیمدت منطقه خاورمیانه تنها یکی از موانع اصلی اثرگذار بر عرضه بینالمللی نفت خام است. به گفته آنها، بازگشت کامل به سطح پیش از جنگ نیازمند عبور از موانع بسیار بیشتری است و ممکن است ماهها یا حتی سالها زمان ببرد.
تنگه هرمز، شریان حیاتی حمل و نقل انرژی در جهان، اخیراً برای مدت کوتاهی بازگشایی شد و سپس دوباره بسته شد. به باور تحلیلگران بسته ماندن این آبراه در بحبوحه درگیریهای طولانیمدت منطقه خاورمیانه تنها یکی از موانع اصلی اثرگذار بر عرضه بینالمللی نفت خام است. به گفته آنها، بازگشت کامل به سطح پیش از جنگ نیازمند عبور از موانع بسیار بیشتری است و ممکن است ماهها یا حتی سالها زمان ببرد.
اعلام اخیر دولت ترامپ مبنی بر محاصره تنگه هرمز، نشاندهنده تشدید چشمگیر و خطرناک تنشهای جاری بین ایالات متحده و ایران است. این اقدام که از درخواست «باز کردن» این آبراه استراتژیک توسط ایران به اعلام «بستن» آن توسط آمریکا تغییر یافته است، سوالات مهمی را در مورد انگیزههای اساسی، زمانبندی و پیامدهای احتمالی آن مطرح میکند. یک تحلیل نشان میدهد که اگرچه واشنگتن ممکن است این را به عنوان یک «راه حل سریع» قوی ببیند، اما قماری پرخطر است که ممکن است در دستیابی به اهداف مورد نظر خود شکست بخورد و میتواند بازارهای جهانی انرژی را بیشتر بیثبات کند.
اخیراً، اسلامآباد، پایتخت پاکستان، به مرکز دیپلماسی بینالمللی تبدیل شده است. در حالی که تنشهای شدید بین ایالات متحده و ایران به دلیل درگیریها افزایش یافته، پاکستان با موفقیت مذاکرات بین دو طرف را پس از بیش از چهار دهه تسهیل کرده و برای آتشبس ضروری دو هفتهای تلاش کرد.
آتشبس دو هفتهای میان ایالات متحده و ایران بمباران ها را متوقف کرده، اما تحلیلگران هشدار میدهند که با توجه به تاریخچه رقابتهای چندین دههای میان دو کشور، این آتشبس نتواسته اعتماد لازم برای جلوگیری از از سرگیری درگیری را ایجاد کند.با وجود آتشبس، واشنگتن و تهران روز چهارشنبه اظهارات تندی علیه یکدیگر داشتند.
تولید روزانه نفت کشورهای عضو اوپک بر اساس تازهترین گزارش این سازمان با کاهش ۷ میلیون و ۸۷۸ هزار بشکه به روزانه ۲۰ میلیون و ۷۸۸ هزار بشکه رسید.
«افزایش هزینه سوخت به کسبوکارهای کوچک آمریکا ضربه زده و در حال تبدیل شدن به “تعرفه ۲٫۰” است.» والاستریت ژورنال در گزارشی در تاریخ ۳ آوریل (۱۴ فروردین) این گونه نوشت. اگر تعرفههای بالای سال گذشته یک «شوک هدفمند» بود که زنجیره خاصی از تجارت را نشانه گرفته بود، حالا با افزایش قیمت نفت بهدلیل مسدود شدن تنگه هرمز، «جنگی فرسایشی تمامعیار» آغاز شده که خط بقای کسبوکارهای کوچک و متوسط در سراسر آمریکا را هدف قرار داده است.
«افزایش هزینه سوخت به کسبوکارهای کوچک آمریکا ضربه زده و در حال تبدیل شدن به “تعرفه ۲٫۰” است.» والاستریت ژورنال در گزارشی در تاریخ ۳ آوریل (۱۴ فروردین) این گونه نوشت. اگر تعرفههای بالای سال گذشته یک «شوک هدفمند» بود که زنجیره خاصی از تجارت را نشانه گرفته بود، حالا با افزایش قیمت نفت بهدلیل مسدود شدن تنگه هرمز، «جنگی فرسایشی تمامعیار» آغاز شده که خط بقای کسبوکارهای کوچک و متوسط در سراسر آمریکا را هدف قرار داده است.
همزمان با جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران و بحرانی شدن “تنگه هرمز” به عنوان یک مسیر عبور حیاتی برای انرژی جهان، ناظران بینالمللی در ابتدا نسبت به آسیبپذیری ایران در صادرات نفت و چین به عنوان بزرگترین وارد کننده انرژی جهان ابراز نگرانی کردند.اما آنها در این دیدگاه خود، از یک نکته مهم غافل بودهاند و اصلاحات استراتژیک و آگاهانه ایران و چین در دهه گذشته را به درستی مورد توجه قرار ندادهاند.
با ورود تجاوزات نظامی مشترک ایالات متحده و اسرائیل به ایران به هفته پنجم و اینکه آمریکا توانایی روشنی برای حل و فصل آن ندارد، پسلرزههای اقتصادی اشتباه استراتژیک آمریکا در حال گسترش به فراتر از خاورمیانه است.
مردم در لندن در اعتراض به حملات نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران تجمع کردند.
بازارهای جهانی انرژی با یکی از شدیدترین اختلالات در دهههای اخیر مواجه شدهاند. تنگه هرمز که حدود ۲۰ درصد از محمولههای نفتی جهان از آن عبور میکند، پس از تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر حمله به تأسیسات برق و انرژی ایران در صورت باز نشدن تنگه، در مرکز توجه قرار گرفته است. در مقابل، ایران این تهدید را رد و تأکید کرده که این تنگه تنها برای «متجاوزان» مسدود شده است.
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی، در پی تشدید جنگ در خاورمیانه که ریسک اختلال در عرضه را در صدر نگرانیهای سرمایهگذاران قرار داد، برای سومین روز متوالی افزایش یافت.
در رویداد تخصصی «چرخه انرژی» که در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، جمعی از مدیران صنعت، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه انرژی با بررسی ابعاد ناترازی، شدت بالای مصرف و چالشهای حکمرانی انرژی، بر ضرورت استقرار سامانههای یکپارچه مدیریتی، اصلاح نظام قیمتگذاری، توسعه بازار بهینهسازی و حرکت بهسوی رویکردهای یکپارچه برای تأمین پایدار انرژی تأکید کردند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد: صنعت پالایش در دولت چهاردهم پس از عبور از ناترازی و فشارهای شدید مصرفی، امروز به پایداری رسیده و افزایش تولید، توقف واردات نفتگاز، مدیریت مصرف، توسعه خطوط لوله و پیشرفت طرحهای کیفیسازی محورهای اصلی این تحول بودهاند.
وزیر نفت با اعلام اینکه در مجموع تا امروز، حدود ۱۶ میلیون مترمکعب در روز گاز، شامل همراه و مشعل جمعآوری میشود، گفت: حدود ۹ میلیون مترمکعب از این رقم در دولت چهاردهم محقق شده که عددی قابل ملاحظه است.
همزمان با هفتمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی پاسارگاد (شهرری۳) با حضور وزیر کشور، استاندار تهران و مدیران ارشد صنعت برق کشور به بهرهبرداری رسید.
معاون اجرایی سپاه صاحبالزمان (عج) استان اصفهان با قدردانی از مدیران جهادی فولاد مبارکه گفت: این سبک مدیریتی موجب شده است صنعت فولاد مبارکه در جبهه اقتصادی عملکردی درخشان و اثرگذار داشته باشد.









