معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا)، درباره میزان تأمین منابع ارزی پروژههای تجدیدپذیر اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، تعهد صندوق توسعه ملی برای حمایت از توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر، ۱.۸ میلیارد دلار بوده که مقرر شده بود کل این منابع در سال گذشته در اختیار قرار گیرد.
وزیر نیرو با تأکید بر اینکه تأمین حداکثری برق صنایع در تابستان ۱۴۰۵ از اولویتهای اصلی دولت و وزارت نیرو است، گفت: با وجود شرایط دشوار و محدودیتهای موجود، وضعیت صنعت برق کشور نسبت به ابتدای فعالیت دولت چهاردهم به شکل محسوسی بهبود یافته و بخش قابل توجهی از ناترازی برق جبران شده است.
در حالی که فولاد خوزستان پس از خسارات ناشی از جنگ برای احیای ظرفیت تولید و جبران آسیبها به برق پایدار نیاز دارد، بازگشت محدودیتهای انرژی میتواند تبعاتی فراتر از یک شرکت و حتی یک صنعت داشته باشد.
وزیر نیرو با تأکید بر لزوم تشدید برخورد با مشترکان پرمصرف، اعلام کرد اعمال محدودیتها و خاموشیها باید متوجه افرادی باشد که از الگوی تعیینشده مصرف فراتر میروند. وی در عین حال، اطلاعرسانی و آموزش را از مهمترین ابزارهای اصلاح رفتار مصرفی دانست و بر حمایت از مشترکان خوشمصرف و بهرهگیری از همه ظرفیتهای رسانهای کشور برای ترویج مدیریت مصرف تأکید کرد.
وزیر نیرو گفت: همه تلاش ما متمرکز بر این است که جیره بندی آب رخ ندهد، چنانچه سال گذشته این کار انجام نشد و فقط فشار آب کاهش پیدا کرد. بنابراین فعلا جیرهبندی آب در دستور کار قرار ندارد.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو، با اشاره به اینکه ظرفیت تولید برق کشور از ۱۰۰ هزار مگاوات عبور کرد، گفت: برای تابستان امسال حدود ۴ هزار مگاوات از نیروگاههای آسیب دیده در جنگ را در مدار نخواهیم داشت که این موضوع همراهی بیش از پیش میطلبد.
وزیر نیرو، در مراسم افتتاح نیروگاه متانول کاوه، با اشاره به آسیبهای وارد شده به صنعت برق در جنگ رمضان، گفت: ۴۲۰۰ مگاوات از ظرفیت تولید برق صنایع و همچنین شبکه توزیع، دکلهای برق، پستها، ترانسها و نیروگاههای فولاد مبارکه، فجر و بندرعباس در حملات دشمن آسیب دیدند.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با تأکید بر نقش تعیینکننده مشارکت شهروندان در مدیریت مصرف برق اعلام کرد: «پویش ۲۵ درجه» و «طرح ملی سبا» با محور فرهنگسازی مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف، در حال اجراست؛ اقداماتی که با تنظیم کولرهای گازی روی ۲۵ درجه، ضمن کاهش محسوس مصرف برق و هزینه قبوض، به پایداری شبکه و تأمین برق مطمئن برای همه مشترکان کمک میکند.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو گفت: ۲۵ درصد از مشترکان پرمصرف معادل ۵۰ درصد کل برق بخش خانگی را به خود اختصاص دادهاند.
معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان ساتبا و گروه صنعتی ایران ترانسفو با تاکید بر تسریع در اجرای پروژههای نیروگاههای خورشیدی گفت: با نهایی شدن سازوکارها و قیمتگذاری، عملیات اجرایی این تفاهمنامه آغاز خواهد شد.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به دلایل ناترازی برق و برنامههای کلان این وزارتخانه برای عبور از تابستان پیشرو، تأکید کرد که برای تحقق تکالیف برنامه هفتم توسعه، سالانه به حدود ۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری در بخشهای نیروگاهی، شبکه انتقال و هوشمندسازی نیاز است.
معاون وزیر نیرو گفت: ظرفیت تولید برق نیروگاههای تجدیدپذیر از هزار و ۲۵۰ مگاوت به بیش از ۵ هزار مگاوات رسیده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه ۳۰۰ دشت کشور با پدیده فرونشست زمین مواجه هستند، افزود: با وجود بهبود میانگین بارش های کشوری، تنها در استان تهران نسبت به میانگین بلند مدت شاهد ۳۷ درصد عقب ماندگی هستیم.
وزیر نیرو در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه ۱۳۰ مگاواتی متانول کاوه گفت: ۵ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی تا تابستان امسال وارد مدار میشود.
طی حکمی از سوی «حمیدرضا جانباز» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، «داود کامگار» به عنوان مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران منصوب و از خدمات «کریم شیبانی» مدیرعامل سابق تقدیر شد.
وزیر نیرو با بیان اینکه ۸۰ درصد مدیریت مصرف برق با کمک مردم و با استفاده از راهکارهای فرهنگی انجام می شود، افزود: برنامه وزارت نیرو این است که در فصل گرم سال به جای قطع برق منطقه ای، تنها مشترکان پرمصرف را محدود کند.
وزیر نیرو با اشاره به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاهها برای تولید برق فصل تابستان گفت: سدهای بزرگ کشور نیز در شرایط و وضعیت مناسبی برای تولید برق قرار دارند.
وزیر نیرو با تأکید بر اینکه پیروز میدانهای سخت، ملتهایی هستند که با استقامت، تلاش و مسئولیتپذیری عمل میکنند، گفت: صنعت آب و برق کشور با وجود فشارها و محدودیتها عملکردی افتخارآمیز داشته و عبور موفق از تابستان در گرو همراهی مردم در مدیریت مصرف است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با تشریح عملکرد صنعت برق در دو مقطع جنگی اخیر، از پایداری شبکه، تداوم تولید حتی در شرایط حملات و برنامهریزی برای افزایش راندمان و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر خبر داد و تأکید کرد: در صورت همراهی مردم در مدیریت مصرف، امکان عبور از پیک تابستان بدون خاموشی وجود دارد.
در بازدید معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ساتبا از کارخانه های ساخت استراکچر پنل خورشیدی، فریم پنل، آلومینیوم و تابلو، بر ضرورت توسعه ساخت داخل تاکید شد.
افزایش ظرفیت نیروگاه بزرگ محلات به ۱۴۰ مگاوات تا اوج بار در دستور کار قرار گرفت.
سخنگوی آبفای تهران ضمن اشاره به محدودیتهایی برای پرمصرفها، درباره تفاهمهای انجام شده با شهرداری توضیح داد که با همکاری صورت گرفته چاههای با قابلیت آب شرب شهرداری به ظرفیت شبکه آبرسانی تهران منتقل میشود.
وزیر نیرو مشوقهای تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی آببها برای مشترکین کممصرف در ماههای گرم سال ۱۴۰۵ را به طی نامهای به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ابلاغ کرد.
وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در دولت چهاردهم با شتابی کمسابقه دنبال شده است، گفت: ظرفیت تولید برق از این منابع در کمتر از دو سال ۳.۶ برابر کل دورههای گذشته افزایش یافته و برنامهریزی برای دستیابی به ظرفیت ۷۰۰۰ مگاواتی در دستور کار قرار دارد.









