در سالهای گذشته، سیاستهای ارزی مختلفی با هدف کنترل تورم و حمایت از تولید اتخاذ شد، اما تجربه نشان داده است این سیاستها که عمدتا ماهیتی کنترلی داشتهاند، در بلندمدت به یکی از عوامل کاهش شفافیت و اخلال در سازوکار قیمتگذاری و همچنین ایجاد بازارهای موازی تبدیل شدهاند. با توجه به این مسئله، حرکت به سمت نظام ارز تکنرخی، به عنوان اصلاح ساختار ارزی در دستور کار قرار گرفته است که میتواند زمینه حذف رانت و شکلگیری رقابت بر پایه قیمتهای واقعی را فراهم کند؛ هر چند که این گذار در کوتاهمدت شوکهای هزینهای و تورمی را برای صنایعی نظیر فولاد را به دنبال دارد. عملکرد زنجیره فولاد به عنوان یکی از پیشرانهای اقتصادی تحت تاثیر آثار دوگانه این سیاست قرار میگیرد، به نحوی که از یک سو با افزایش هزینههای تولید بر نقدینگی و سودآوری بنگاهها فشار وارد میشود و از سوی دیگر با تقویت مزیتهای صادراتی و افزایش شفافیت در عملکرد، بستر مناسبی برای توسعه صادرات فراهم میگردد.
مدیرعامل فرابورس ایران، سیاست ارز تکنرخی را بستری برای شکلگیری رقابت سالم میان فعالان اقتصادی دانست و تاکید کرد:« زمانی که نرخ ارز در فرآیند عرضه و تقاضا بهصورت شفاف تعیین شود، بنگاههای اقتصادی امکان برنامهریزی دقیقتر و پایدارتری خواهند داشت.»
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: کاهش ناترازیهای اقتصادی، نیازمند تعامل و هماهنگی همه دستگاههای دولتی و وزارتخانهها است.
رئیس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران سیاست ایجاد تالار ارز تجاری را گامی مثبت دانست.
معاون اسبق وزیر صمت گفت: قطعا با ایجاد تالار ارز توافقی، صادرات و تولید در کشور تقویت خواهد شد.









