مدیرعامل گروه فولاد مبارکه گفت: این مجموعه صنعتی با تکیه بر تابآوری و برنامهریزی برای دوران بحران، حین بحران و پس از بحران، حتی در شرایط رکود و آسیبدیدگی نیز تولید را متوقف نکرد و در عین حال با وجود چالش های پیش آمده ناشی از حمله دشمن بازار را مدیریت کرد. فولاد مبارکه پس حمله دشمن در کمتر از ۱۴ دقیقه تخلیه ایمن کارکنان را انجام داد و در ادامه دستاوردهایی که در دل بحران به دست آمد موفق شد، کاری که چهار ماه زمان نیاز داشت را در ۴۵ روز به سر انجام رسانده و به مدار تولید بازگردد.
بر اساس دادههای اداره کل گمرک چین (GACC)، صادرات فولاد نوردشده چین در بازه ژانویه تا می ۲۰۲۶ با کاهش ۸.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۴۴.۶ میلیون تن رسید. این کاهش پس از اجرای مجوزهای صادراتی از ژانویه ۲۰۲۶ قابل انتظار بود؛ اقدامی که تاثیر منفی بر صادرات فولاد این کشور به بازارهای خارجی گذاشت. بسیاری از کدهای تعرفهای محصولات فولادی چین از اول ژانویه مشمول صدور مجوز شد.
بر اساس آمار جدیدی که «انجمن فولاد اروپا» (EUROFER) منتشر کرده، صادرات فولاد اتحادیه اروپا به ایالات متحده از زمان وضع تعرفههای ۵۰ درصدی توسط دولت آمریکا، یکسوم کاهش یافته است.
بر اساس پیش بینی موسسه تحقیقاتی BMI، قیمت سنگآهن در سال ۲۰۲۶ با وجود بهبود عرضه جهانی، همچنان به دلیل تقاضای قوی چین در سطوح حمایتی باقی خواهد ماند.
بر اساس گزارش «چشمانداز فولاد ۲۰۲۶» سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه -OECD- پیشبینی میشود، ظرفیت مازاد تولید فولاد در جهان تا سال ۲۰۲۸ به ۷۴۵ میلیون تن برسد؛ موضوعی که به زعم این گزارش، بحران مازاد ظرفیت را تشدید و بقای تولیدکنندگان بازار محور را با تهدید مواجه خواهد کرد.
در شرایطی که نقش صنعت فولاد در تأمین نیازهای کشور و پشتیبانی از مسیر توسعه اقتصادی بیش از هر زمان نمایان شده، دکتر مجتبی شعبانی با گرامیداشت روز جهانی کارگر، از تلاشها و نقشآفرینی کارگران، مهندسان و مدیران این صنعت راهبردی قدردانی کرد و بر ضرورت همدلی و همافزایی میان مجموعههای پیشرو فولاد کشور برای ترسیم فردایی توانمندتر تأکید نمود، متن پیام ایشان در ادامه میآید؛در طلیعه ایامی که عطر میلاد خورشید هشتم، حضرت علی بن موسیالرضا علیهالسلام، با نام بلند کار و تلاش درهم آمیخته است، قلبهایمان سرشار از برکتی میشود که از آستان قدسی آن امام همام بر جان اهل تلاش و بندگان کوشا جاری است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با تسهیل در تامین مالی طرح فولادسازی و نورد گرم آهن و فولاد گل گهر؛ بزرگ ترین پروژه تولید ورق فولادی کشور، تا ابتدای تابستان سال آینده راه اندازی می شود.
سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، در هیاتی به سرپرستی سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سفر به تاجیکستان ضمن بازدید از ظرفیتهای صنعتی و معدنی این کشور، از آمادگی ایران برای توسعه صادرات فولاد و همکاریهای معدنی خبر داد. زرندی با اشاره به نیاز فزاینده تاجیکستان به محصولات فولادی طویل و تخت، توسعه زیرساختهای توزیع و طرحهای آبی، تأکید کرد ایران میتواند نقشی راهبردی در تأمین نیازهای صنعتی این کشور و تعمیق روابط اقتصادی دو جانبه ایفا کند. گفتوگوهای انجامشده با مقامات تاجیک، زمینه افزایش صادرات و سرمایهگذاری مشترک را فراهم کرده است.
دیدار اخیر اصناف صنعتی و صادراتی با رئیسجمهور، اگر قرار باشد تنها به یک قاب خبری تقلیل پیدا نکند، باید از زاویهای جدیتر خوانده شود؛ زاویهای که در آن، سخنان امین ابراهیمی، مدیرعامل گروه فولاد خوزستان، نه صرفاً گلایههای صنفی، بلکه هشداری روشن درباره آینده یکی از مزیتهای راهبردی اقتصاد ایران است.
رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد آلیاژی ایران گفت: حدود پنج درصد از فولاد تولیدی کشور به فولاد آلیاژی اختصاص دارد که مناسب این میزان تولید فولاد در کشور نیست.
مدیرعامل فولاد مبارکه در آستانه دهه فجر اعلام کرد که این گروه صنعتی با تولید بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد خام، ارزآوری ۸۶۰ میلیون دلاری در دهماهه ۱۴۰۴ و پیشبینی صادرات یکمیلیارد دلاری تا پایان سال، در مسیر تبدیلشدن به یک بازیگر اصلی در بازارهای جهانی قرار دارد. او همچنین به چشمانداز دهساله این شرکت اشاره کرد که در آن درآمد فولاد مبارکه به ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
فولاد، ستون فقرات توسعهی صنعتی جهان است؛ فلزی که از نخستین تمدنها تا انقلاب صنعتی و جهان مدرن، نقش تعیینکنندهای در پیشرفت بشر ایفا کرده است. در ایران نیز ضرورت تولید فولاد همزمان با شکلگیری پروژههای زیربنایی در دههی ۱۳۰۰ شمسی مطرح شد، اما تا دههها این نیاز از مسیر واردات تأمین میشد. پیش از انقلاب اسلامی، ظرفیت تولید فولاد کشور سالانه حدود یک میلیون تن بود، در حالی که مصرف به چهار میلیون تن میرسید و بخش عمدهای از نیاز کشور از خارج تأمین میشد؛ وضعیتی که ایران را به واردکنندهی ساختاری فولاد تبدیل کرده بود.
مدیرعامل گروه فولاد خوزستان اخیراً با حضور در نشست رؤسای انجمنهای تولیدی و صادراتی با رئیسجمهور، به نمایندگی از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با تشریح مهمترین چالشهای صادرات فولاد کشور، بر ضرورت اصلاح همزمان حکمرانی انرژی، ثبات مقررات، بازطراحی نظام ارزی و توسعه زیرساختها تأکید کرد و مجموعهای از راهکارهای مدیریتی و اجرایی برای رفع این موانع ارائه داد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات ۹ ماهه سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم صادرات آهن و فولاد کشور، ۳۰ درصد و مجموع حجم صادرات کل زنجیره فولاد ۴۳ درصد افزایش داشته است.
در راستای حمایت از تولید نشستی تخصصی با حضور مهندس محمود لندی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان، مهندس مهرام روانبخش سرپرست ادارهکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان و معاونین این ادارهکل برگزار شد.
سخنان اخیر امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان، در جلسه کمیته راهبری ۲۵ آذرماه، ترسیم نقشهای از دغدغههای کلان سازمانی در شرایطی است که صنعت فولاد ایران همزمان با بحران انرژی، چالشهای ارزی و فشارهای ساختاری دستوپنجه نرم میکند.
مشاور استراتژی و تعالی سازمانی گروه فولاد مبارکه گفت: استراتژیهای گروه فولاد مبارکه براساس آخرین وضعیت صنعت فولاد جهان تدوین شده است.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات ۸ ماهه سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم صادرات آهن و فولاد کشور، ۳۱ درصد و مجموع حجم صادرات کل زنجیره فولاد ۴۱ درصد افزایش داشته است.
در زمانی که صنعت فولاد ایران با محدودیت انرژی، مقررات متغیر صادراتی، رقابت شدید منطقهای و نوسانات ارزی دستوپنجه نرم میکند، حرکت فولاد خوزستان در حوزه صادرات، جریانی متفاوت را دنبال کرده است؛ جریانی که نهتنها عقب نمینشیند، بلکه افق تازهای برای نقشآفرینی ایران در بازارهای جهانی باز میکند. سخنان اخیر مجید عبیات، مدیر صادرات این شرکت، نشان میدهد که راهبرد فولاد خوزستان دیگر بر محور «فروش محصول» نیست، بلکه بر محور «ساختن شبکهای پایدار از زیرساخت، بازار و استاندارد جهانی» است؛ راهبردی که این شرکت را به نخستین صادرکننده فولاد ایران تبدیل کرده و تنها در نیمه نخست ۱۴۰۴، ۴۷۲ هزار تن محصول را به بازارهای جهانی رسانده است.
مجید عبیات مدیر صادرات شرکت فولاد خوزستان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی گفت: شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان غیرنفتی در کشور، همواره به دنبال توسعه صادرات و کمک به توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای صادرات محصولات بوده است.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات ۷ ماهه سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم صادرات آهن و فولاد کشور، ۳۴ درصد و مجموع حجم صادرات کل زنجیره فولاد ۴۳ درصد افزایش داشته است.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان با اشاره به مشکلات متعدد صنعت فولاد در حوزههای انرژی، زیرساختها، صادرات و نرخ ارز، از کاهش حاشیه سود این صنعت به کمتر از ۱۰ درصد و ضریب بهرهبرداری زیر ۶۰ درصد خبر داد و هشدار داد که این روند ادامه فعالیت را بسیار سخت کرده است.
ششماهه نخست ۱۴۰۴ برای فولاد خوزستان را نمیتوان فقط با چند ردیف در صورتهای مالی توضیح داد. این دوره ادامه فصلی از ناترازی و محدودیت بود که از چند سال قبل و بهویژه در ۱۴۰۳ بر کل زنجیره فولاد کشور سایه انداخته است؛ سالی که بخش بزرگی از صنعت فولاد زیر فشار همزمان رکود جهانی، افت قیمتها و مهمتر از همه، محدودیتهای انرژی قرار گرفت.
دکتر مهدی محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در واکنش به اظهارات مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرده بود که در برخی برهههای زمانی، صادرات شمش فولادی کشور با قیمتی ارزانتر از کنسانتره صورت گرفته، مطالب مهمی را در خصوص صادرات فولاد کشور بیان کرد.









