صنعت فولاد جهان در آستانه یکی از بزرگترین تغییرات تاریخ خود قرار دارد. اگر تا چند سال پیش رقابت میان فولادسازان بر سر ظرفیت تولید، قیمت تمامشده و سهم بازار بود، امروز شاخص دیگری نیز به معادلات صنعت اضافه شده است و آن میزان کربنی است که در فرآیند تولید هر تن فولاد منتشر میشود.
چندین دهه است که گفتمان جهانی توسعه با این چالش بزرگ مواجه است که آیا روند سریع شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه ناگزیر به قیمت جا ماندن روستاها از قطار توسعه تمام خواهد شد؟ بر اساس دیدگاه سنتی فرایند مدرن شدن یک ملت ناگزیر از قربانی کردن روستاها و تنزل دادن آنها به سطح صادرکنندگان صرف نیروی کار کارخانهها در مناطق پررونق صنعتی از جمله بنادر ساحلی است. با این حال، اکنون شاهد رواج یک الگوی توسعه کاملاً جدید هستیم که در آن شکوفایی کشور و رفاه ملی لزوما به معنی رها کردن حومه شهرها و مناطق روستایی نیست و از چین میتوان به عنوان یک مورد مطالعاتی قانعکننده برای این الگو نام برد.
صبح امروز با حضور حسن زاده معاون سرمایه گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشور، نوشادی مشاور صندوق، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی، معاونین و جمعی از پرسنل دفتر آبفای شهرک آهنشهر افتتاح شد.
در جریان بازدید مسئولان و مدیران شرکت صنایع فولاد از پروژه ”یک میلیون تنی کارخانه فولادسازی و نورد ورق گرم “ قروه دکتر کریم رستمی زاده مدیر عامل شرکت صنایع فولاد کردستان با اشاره به روند کلی در فرایند طراحی اجراء و توسعه پروژه فولادسازی قروه عنوان داشتند که در بحث تأمین برق و انرژی […]
مدیر ارشد کنترل کیفیت و پایداری فولاد مبارکه گفت: ابتکارات فولاد مبارکه در حوزه محیط زیست که براساس اصول اقتصاد چرخشی طراحی شده است، نه تنها ضایعات را کاهش میدهد و به مسیر کربنزدایی شرکت و دستیابی به فولاد سبز کمک میکند، بلکه با ایجاد زنجیرههای ارزش محلی، منجر به اشتغالزایی و پایداری اقتصادی جوامع میشوند.
تورج زارع مدیرعامل ایمپاسکو در مقالهای مشترک با مهدی پوراسماعیلی به مقوله تغییرات اقلیمی، خشکسالی و در نهایت مدیریت بحران آب در ایران پرداخته است.
پتروشیمی شهید تندگویان با اجرای برنامههای متعدد برای بهینهسازی انرژی و افزایش بهرهوری و در راستای کمک به کاهش ناترازی انرژی در کشور، موفق به کسب دستاوردهایی چون کاهش ۲۵ درصدی مصرف بخار نسبت به شرایط اولیه راهاندازی، صرفهجویی بیش از ۳۶۰ هزار مترمکعب سالانه آب و صرفهجویی بیش از ۶۵۰۰ مگاواتساعت برق در سال شده است.
فولاد مبارکه، از آغاز مسیر خود، توسعه هوشمندانه و زمانبندیشده را محور بقای صنعتی قرار داده است. حمیدرضا خسروانیپور، معاون طرح و توسعه، میگوید افزایش ظرفیت تولید از ۲.۵ به بیش از ۷ میلیون تن بدون فشار بر منابع آب و انرژی، نتیجه استراتژی «فولاد سبز» و بهرهوری فناورانه است. پروژههای این شرکت، از نورد گرم دو تا نیروگاههای خورشیدی و سیکل ترکیبی، با رعایت دقیق الزامات زیستمحیطی و ایجاد ارزش افزوده ملی، نشان از ترکیب هوشمندی توسعه و مسئولیت اجتماعی دارد.
مدیر پژوهشکده منابع آب وزارت نیرو با اشاره به کاهش شدید بارشها در کشور گفت: سال آبی گذشته سختترین دوره ۵۰ سال اخیر بود و حتی خشکسالی تمام هم شود، با یک یا دو سال بارندگی جبران نمیشود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به در راه بودن پاییز خشک و با اعلام اینکه به بحران کیفیت آب رسیدهایم، معتقد است: مردم اگر در امر مدیریت مصرف آب همراه نشوند، این درد مشترک هرگز درمان نمیشود، وقتی کمآبی به سراغمان بیاید، اگر آب منطقه دچار قطعی بشود، رفاه آبپایه همهمان تنزل پیدا میکند. همه بایستی کاهش مصرف داشته باشیم و رعایت کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت: این شرکت با تلاش شبانهروزی کارکنان و انجام تعمیرات اساسی گسترده آماده است تولید روزانه خود را تا ۱۶۸ میلیون مترمکعب گاز افزایش دهد تا مردم کشور، زمستانی گرم را تجربه کنند.
معاون بهرهبرداری فولاد مبارکه اعلام کرد: با تکمیل طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان، این شرکت بهطور کامل از وابستگی به منابع آبی داخلی رها و به خودکفایی پایدار دست خواهد یافت.
وزیر نیرو گفت: دولت با تمام توان حامی سرمایهگذاران بخش خصوصی در صنعت انرژیهای تجدیدپذیر خواهد بود.
در نشستی با حضور مدیرعامل و معاونان شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و با حکم هیئت مدیره شرکت سی پی جی پارس، مدیرعامل جدید این شرکت معرفی شد.
وزیر نیرو با بیان اینکه از بورس برای جذاب کردن اقتصاد آب و برق و افزایش انگیزه بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این دو حوزه استفاده می شود، افزود: یکی از رسالتهای جدی وزارت نیرو در رابطه با مدیریت منابع آب کشور صیانت از آبهای زیرزمینی و جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز است..
سخنگوی صنعت آب با تأکید بر اینکه آب یک مقوله فرابخشی است،گفت: وزارت نیرو به تنهایی نمیتواند مسائل آن را حل کند و باید دستگاههای دیگر با بهبود در الگوی توسعه به حل مشکلات آب کنند.
آب، بهعنوان منبعی بیبدیل و حیاتی برای بقای انسان و توسعه پایدار، همواره در مرکز توجه جهانی قرار دارد. با افزایش تقاضا و تغییرات اقلیمی، مدیریت پایدار آب به یکی از چالشهای بزرگ قرن بیستویکم تبدیل شده است. در این میان، مناطقی با مشکلات جدی در تأمین آب مواجهاند. بنابراین، تلاشهای صنایع بزرگ برای مصرف بهینه و حفاظت از منابع آبی، اهمیت ویژهای دارد.
شرکت فولاد خوزستان، به عنوان یکی از پیشروان صنعت فولاد ایران، موفق شده است با اجرای برنامههای جامع و پیشرفته، در زمینه مدیریت مصرف آب به دستاوردهای قابل توجهی برسد. این شرکت با بهرهگیری از فناوریهای مدرن و سرمایهگذاری در پروژههای نوآورانه، نقش مهمی در بهینهسازی مصرف آب و حفاظت از منابع طبیعی ایفا میکند.
دو عضو جدید هیات مدیره بانک توسعه تعاون با حضور حامد ویس کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی معرفی شدند.
با توجه به اهمیت اطلاعرسانی دستاوردها در حوزههای مختلف، روابط عمومی سازمان بنا بر راهبردهای مدیریت ارشد سازمان مبنی بر تلاش حداکثری در حوزه جهاد تبیین از تمامی ظرفیتهای موجود برای اطلاعرسانی ماحصل زحمات همکاران و دستاوردهای صنعتی کشور در فولاد مبارکه استفاده میکند. در همین راستا و در یکی دیگر از برنامههای رادیو فولاد، سید امیر طباطبائیان مدیر ناحیه انرژی و سیالات شرکت در گفتوگو با مجری این برنامه به تشریح دستاوردهای این مدیریت پرداخته است که ماحصل آن را در ادامه مطلب میخوانید.
مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۱۷۳ متر حفاری، عمدتا به منظور جانمایی تاسیسات زیربنایی در مرحله اول صورت گرفته و در مرحله دوم، قرارداد ۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی تکمیلی منعقد شده است. از این میزان تاکنون، پنج هزار و ۵۰۰ متر حفاری انجام شده و پس از آن نیز با توجه به نتایج حفاریهای مراحل اول و دوم، نسبت به ادامه حفاریهای اکتشافی اقدام خواهد شد.
مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه گفت: شرکت فولادمبارکه به همراه گروههای زیرمجموعه خود با ۵ گفتمان محوری در بیستمین نمایشگاه بینالمللی ایران متافو حضور خواهد داشت.
پارک علم و فناوری خراسان رضوی با شرکت فولاد سنگان قرارداد ۲۵۰ میلیارد ریالی امضا کرد.
«همایش نقد و ارزیابی مواد محیطزیستی لایحۀ برنامۀ هفتم توسعه»، با حمایت بانک پاسارگاد و با حضور دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل این بانک و رئیس دانشگاه خاتم و همچنین جمعی از اساتید و اندیشمندان حوزۀ محیطزیست، روز چهارشنبه ۱۸امرداد۱۴۰۲ در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.









