×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تحریم‌ها بی‌سابقه بود/ کشور روی پای خود ایستاد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عبدالناصر همتی در برنامه عیار شبکه افق سیما با تاکید بر انجام مذاکرات دو ساله با کره جنوبی، گفت: در مذاکرات اخیر، وزارت خارجه کره جنوبی قول داد برود و با دست پر برگردد. البته پیشنهاداتی دادند که تجهیزات کرونا بدهند ولی ما ۷ میلیارد دلار پول داریم که حق ماست و گفتم به آنها که واقعا باید طلب ایران را بدهند و خسارت مالی هم بدهند و این پول قبل و بعد از آغاز مسئولیت من در آنجا بود.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: مشکل اصلی کره این است که حتما باید برای تبدیل پول به سراغ بانک های آمریکایی بروند. قبلا از کره کالا می آوردیم و وقتی تحریم شد دیگر نتوانستیم از کره کالا بیاوریم و همه آنها متوقف شد و به صورت کلی تجارت ما با کره با صادرات نفت و واردات کالا بود.

همتی ادامه داد: به صورت کلی، این اراده وجود نداشت که کار را انجام بدهند و متاسفانه اراده سیاسی ندارند ولی خودشان گفتند که بزودی با نظر مثبت باز می گردند. ما اقتدار را از مردم می گیریم و قدرت و توانایی از نظر مردمی و توان نظامی و مذاکره ای را داریم و همه ابعاد اقتدار را باید در صحنه های بین المللی داشته باشیم، ولی تحریم اینبار بی سابقه بوده و همه جهان را بر علیه جمهوری اسلامی بسیج کردند ولی کشور در این دو سال روی پای خود ایستاد و امروز شرایط به سمت مثبت شدن می رود و این نشان می دهد که تحریم ها اثر نداشته است.

وی در خصوص مذاکرات انجام شده با عراق برای وصول مطالبات ایران، تاکید کرد: در عراق نیز یک بخشی اراده سیاسی ندارند و درآمدهای نفتی آنها بعد از حمله آمریکا به نحوی طراحی شد که اول باید برود واشنگتن و تایید بگیرند و چون بانک مرکزی آنها تهدید می شود عملا دستشان بسته است. ما به صورت سنتی برای کالاهای اساسی منابع را استفاده می کنیم و همه اینها که عراق هم نتوانست در پشت قضیه آمریکا است و ما از همه ابزارها جلو رفتیم ولی کاملا بسته بودند.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم و نمی توانیم بنشینیم و بگوییم نمی شود. ترامپ دنبال فروپاشی کشور ما بود و امروز روز شکست آنها برای فشار حداکثری بود و در پایان عمر ترامپ در سیاست، روز پیروزی ایران است.


-----
----------------