×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کاهش مصرف با واقعی شدن قیمت آب

به گزارش رویداد جدیدبه نقل از بانک مسکن-هیبنا، کمپین اجتماعی من ایرانم، مرا دریاب از سوی بانک مسکن در تلاش است که راهکارهای مصرف بهینه آب را بررسی کرده و در این مسیر به مردم اطلاع رسانی کند. یکی از مهمترین موضوعاتی که همواره مطرح شده اعطای یارانه آب، حتی به پرمصرف ها است و اغلب دیده می شود که در شمال تهران، استخرها از آب شهری تغذیه می کنند. بررسی ها نشان می دهد که اگر یارانه پرمصرف ها قطع شود و از سوی دیگر، بتوان محرک های تشویقی برای کاهش مصرف آب فعال شود، در نتیجه می توان در عرضه و تقاضای این ماده حیاتی به تعادل رسید. واقعی کردن قیمت آب به خصوص در افراد پرمصرف باعث می شود که وضعیت هدر رفت آن به خصوص در پایتخت به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد.

نکته قابل توجه این است که هزینه تمام شده تأمین و توزیع هر مترمکعب آب در تهران را ۲۵۰۰ تومان است، این در شرایطی است که تنها ۷۰۰ تومان از مشترکان اخذ می‌شود و اکنون شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای جزو شرکت‌های زیان ده هستند. در تهران زیان انباشته شده بالای سه تا چهار هزار میلیارد تومان است، اکنون ۶۰ درصد مشترکان تهرانی زیر ۲۰ هزار تومان قبض آب پرداخت می‌کنند که با توجه به کیفیت آب و هزینه‌ای که پرداخت می‌شود می‌توان گفت که تقریبا آب مجانی در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد. این در شرایطی است که کشور کانادا که ۷۰ درصد آب شیرین دنیا را در اختیار دارد هزینه آب شرب آن ۷۰ برابر ایران است. باید گفت که آب شهر تهران جزو بهترین آب‌های دنیا است. بر اساس آمارهایی که مسوولان ارائه می کنند در تهران ۶۰ درصد مردم زیر خط نرمال، ۲۰ درصد در حد نرمال و کمی بیشتر و ۱۵ تا ۲۰ درصد در دسته پرمصرف‌ها و ۵ درصد در دسته بسیار پرمصرف قرار دارند.

در فصل تابستان و در زمان پیک مصرف میزان افزایش مصرف مشترکان در شهر تهران از ۲۵ درصد نسبت به آغاز شیوع ویروس کرونا به ۷ تا ۸ درصد کاهش یافت، مناطق یک تا ۳ تهران جزو مناطق بسیار پرمصرف می باشد و برای کاهش مصرف نیازمند فرهنگ سازی وتوجه به مقوله اقتصاد هستیم، زیرا اگر این دو مساله رعایت شود، این مشترکان پرمصرف نیز وارد دسته کم مصرف می شوند.

آمارها نشان می دهد که در ابتدای اسفندماه شاهد افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب در تهران به دلیل شیوع بیماری کرونا بوده‌ایم و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار مترمکعب در روز در پیک امسال افزایش مصرف نسبت به سال قبل صورت گرفت که این عدد افزایش به تنهایی معادل مصرف شهر اصفهان است که همین مسئله تنش جدی را ایجاد کرد. البته این روند تا حدودی در ماه های اخیر تعدیل شده و مصرف آب کاهش یافته است.


-----
----------------