×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
بانک‌ حق بنگاهداری ندارد/ رفع ناترازی بانک‌ها مستلزم نظارت جدی و هوشمند

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر صالح آبادی با اشاره به اضلاع اصلاحات اساسی در بانکداری گفت: ارتباط دولت با بانک مرکزی، بانک مرکزی با بانک ها و بانک ها با مردم نیازمند اصلاحات اساسی است که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و در این مسیر حتما از نظرات صاحبنظران اقتصادی نیز بهره خواهیم برد.

وی با اشاره به رابطه دولت با بانک مرکزی گفت: رابطه دولت با بانک مرکزی در موضوعات مختلفی از جمله تن خواه، خرید ارز حاصل از صادرات نفتی و بانکدار بودن دولت تعریف شده است و لازم است برای رابطه بهینه اصلاحاتی در این زمینه انجام گیرد.

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص رابطه بانک مرکزی با بانک ها نیز گفت: یکی از مهمترین ارتباط بانک مرکزی با بانک ها در زمینه ناترازی بانک ها در قالب اضافه برداشت است که متاسفانه برخی بانک ها در این خصوص دچار ضعف های متعددی هستند و در این حوزه نیازمند اصلاحات اساسی و نظارت جدی و هوشمند هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک واسطه‌گر وجوه است و حق بنگاهداری ندارد. ضمن اینکه مدیریت ریسک در شبکه بانکی نیز بسیار مهم است؛ اینکه یک بانک نقدینگی خود را در یک یا چند پروژه خاص حبس کند و آن پروژه از نقدینگی لازم‌ برخوردار نباشد بانک با مشکل مواجه می شود و نهایتا از بانک مرکزی استقراض می‌کند. 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بنابراین بانکها باید بخشی از دارایی های خود را به شکل نقد یا شبه نقد نگهداری کنند که در این خصوص طی یک سال اخیر اوراق دولتی مطرح شده است. 

وی افزود: در سراسر دنیا اوراق دولتی جزو اوراق شبه نقد است که بانک‌های مرکزی می‌توانند آن را در عملیات بازار باز ریپو کنند تا بانک‌ها دچار مشکل نقدشوندگی نشوند.

دکتر صالح آبادی در بحث ارتباط بانک ها با مردم به موضوعات شرعی و عقود قراردادها پرداخت و گفت: در این خصوص موضوعات مهم و متعددی وجود دارد که نمونه ای از آن عقود بانکی بر مبنای اصول فقهی و اسلامی است. 

گفتنی است، صاحبنظران اقتصادی در این جلسه با تشریح و تحلیل موضوعات، نقش متداول بانک های مرکزی در دنیا برای ایجاد ثبات اقتصادی و درگیر نبودن مستقیم در مقوله رشد اقتصادی، الزامات و راهکارهای تامین مالی غیرتورمی کسری بودجه و هدایت اعتبارات به سمت بخشهای مولد راه کارهای پیشنهادی خویش را ارائه کردند.


-----
----------------