×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ضمانت‌نامه نوعی پشتوانه مالی است که از سوی بانک یا موسسه مالی ارائه می‌شود و به این معنی است که وام‌دهنده تضمین می‌کند بدهی‌های یک بدهکار (حقیقی و یا حقوقی) در موعد مقرر برآورده می‌شود. در واقع ضمانت نامه ها معاملات اقتصادی و تجاری را آسان می‌کند. این ضمانت نامه ها انواع گوناگونی دارند که در بسیاری از بانکها می توان آن را دریافت کرد. اما یکی از بانکهایی که می توان انواع مختلفی از ضمانتهای بانکی را بر حسب نیاز خود به آسانی دریافت نمود بانک سامان است که با ارائه ضمانت نامه در قالب ضمانت نامه های تعهد پرداخت، حسن اجرای تعهد، پیش‌پرداخت، استرداد کسور وجه‌الضمان، گمرکی،  آژانس مسافرتی ،ارزی، شرکت در مناقصه و مزایده و ضمانت‌نامه‌های متفرقه / خاص، خدمات متفاوت با شرایط آسان به مشتریان ارائه می دهد. در ادامه به معرفی این ضمانت نامه ها می پردازیم:

۱– ضمانت‌نامه تعهد پرداخت

درصورتی‌که دیون مشخصی در سررسید مشخص بر عهده شماست، به‌منظور قبول پرداخت دیون به ذی‌نفع در سررسید مشخص قرارداد یا هر رابطه حقوقی دیگر، این ضمانت نامه  صادر می‌شود.

۲- ضمانت‌نامه حسن اجرای تعهد (حسن انجام کار)

این ضمانت‌نامه به‌منظور اطمینان کارفرما از انجام صحیح و به‌موقع تعهدات و صحت عمل پیمانکار، طبق مفاد قرارداد منعقده بین آن‌ها و به درخواست پیمانکار صادر می‌شود.

۳- ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه‌الضمان

درصورتی‌که کارفرمای شما پس از پیشرفت پروژه یا تحویل کار تا مدت مشخصی، مبلغی از صورت‌حساب را نزد خود به‌عنوان تضمین نگهداری می‌کند، در صورت درخواست شما و موافقت کارفرما می‌توانید با دریافت ضمانت‌نامه کسور وجه‌الضمان و ارائه آن به کارفرما، مبلغ موردنظر را دریافت کنید.

۴- ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت

به‌منظور اطمینان کارفرما از این امر که وجوه پیش‌پرداختی به پیمانکار به مصرف دیگری غیر از انجام تعهدات در قرارداد و رابطه حقوقی بین آن‌ها نمی‌رسد، این ضمانت‌نامه به درخواست پیمانکار و به نفع کارفرما صادر می‌شود.

۵- ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه و مزایده

درصورتی‌که متقاضی شرکت در مناقصه یا مزایده سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی یا شرکت‌های تولیدی و خدماتی در بخش خصوصی هستید و نیازمند دریافت ضمانت‌نامه هستید، می‌توانید آن را از بانک سامان دریافت کنید. گفتنی است ضمانت‌نامه‌های شرکت در مزایده و مناقصه حداکثر سه ماهه است.

۶- ضمانت‌نامه گمرکی

درصورتی‌که متقاضی پرداخت حقوق گمرکی به‌صورت مدت‌دار ظرف مهلت تعیین‌شده توسط گمرک هستید یا به دلیل اختلاف‌نظر با گمرک برای پرداخت حقوق گمرکی ناگزیر به ارائه تضمینات هستید، می‌توانید ضمانت‌نامه گمرکی خود را از بانک بخواهید.

۷- ضمانت‌نامه آژانس مسافرتی

درصورتی‌که دارنده آژانس مسافرتی هستید و متقاضی دریافت ضمانت‌نامه به نفع شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی و شرکت حمل‌ونقل ریلی بین‌شهری هستید بانک سامان به سهولت و در کمترین زمان ممکن ضمانت‌نامه موردنظر را برای شما صادر می‌کند. از مزایای این نوع ضمانت نامه می توان به این موارد اشاره کرد:

– آژانس‌هایی که دارای مجوز بند الف بوده و ۵ سال از مجوز فعالیت آن‌ها می‌گذرد در قبال ارائه ۵درصد سپرده نقدی و ارائه یک برگ چک، حداکثر تا سقف ۲ میلیارد تومان ضمانت‌نامه یادشده را دریافت خواهند نمود.
– در صورت ابطال ضمانت‌نامه قبل از سررسید، بخشی از کارمزد به‌تناسب به ضمانت‌نامه تخفیف داده می‌شود.

۸- ضمانت‌نامه‌های ارزی

در صورتی که متقاضی صدور انواع ضمانت‌نامه شامل، شرکت در مناقصه و مزایده، ضمانت‌نامه حسن انجام کار (تعهدات)، ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه‌الضمان، ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت، ضمانت‌نامه تعهد پرداخت بوده و محل اقامت یا محل ثبت شرکت ضمانت خواه و ذینفع هر دو در داخل کشور بوده و واحد پولی ضمانت‌نامه درخواستی به ارزی به غیر از ریال باشد، می‌توانید ضمان ارزی خود را از بانک سامان دریافت کنید. لازم به ذکر است:

– پادار شدن ضمانت‌نامه حسن انجام کار موکول به گشایش اعتبار اسنادی موردقبول یا ضمانت تعهد پرداخت به نفع ضمانت خواه و همچنین ابطال ضمان شرکت در مناقصه مربوط است.

– پادار شدن ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت منوط به وصول وجه پیش‌پرداخت اعتبار اسنادی یا قرارداد منعقده توسط ضمانت خواه یا بانک ضامن است.

برای دریافت این ضمانت نامه می توانید با مراجعه به شعب منتخب ارزی یا دفاتر بانکداری شرکتی نسبت به ارائه درخواست ضمان ارزی اقدام کنید.

۹- ضمانت‌نامه‌های متفرقه یا خاص

درصورتی‌که متقاضی دریافت ضمانت‌نامه به مقاصد یا منظورهای مختلف (مشمولین نظام‌وظیفه، ارائه ضمانت‌نامه به سفارت) و تحت شرایط خاص هستید، ضمانت‌نامه خود را از بانک سامان دریافت کنید.

از مزایای این ضمانت نامه می توان به این موارد اشاره کرد:

– متن این ضمانت‌نامه‌ها از طرف ذی‌نفع ضمانت‌نامه صادر می‌شود (به‌عنوان‌مثال، ضمانت اجرای بازگشت مشمولین نظام‌وظیفه از سفرهای برون‌مرزی)

– برای صدور ضمانت‌نامه بازگشت مشمولین نظام‌وظیفه از سفرهای برون‌مرزی نیاز به ارائه مدارک شغلی از طرف متقاضی نیست.

– در صورت ابطال ضمانت‌نامه قبل از سررسید بخشی از کارمزد به‌تناسب به ضمانت‌خواه تخفیف داده می‌شود.

همچنین گفتنی است؛مدت ضمانت‌نامه بازگشت مشمولین نظام‌وظیفه از سفرهای برون‌مرزی تا تاریخ اعلامی توسط سازمان نظامی وظیفه عمومی است در غیر این صورت حداکثر مدت ضمانت‌نامه یکسال است.

مزایای مشترک انواع ضمانت نامه های بانک سامان

از مزایای مشترک انواع ضمانت نامه های بانک سامان می توان به انعطاف دریافت کارمزد صدور ضمانت‌نامه با توجه به نوع وثایق و تضمینات و نوع ضمانت‌نامه اشاره کرد.

همچنین مبلغ وجه ضمانت که در سپرده‌ای بدون تعلق نرخ سود و به نام سپرده نقدی ضمانت خواه نگهداری می‌شود درصد پایینی دارد که در ضمانت نامه های حسن انجام کار،تعهد پرداخت و ارزی ۲۰ درصد در ضمانت نامه های گمرکی ۱۰ درصد و در ضمانت نامه های استرداد کسور وجه‌الضمان، پیش پرداخت،مناقصه و مزایده ۵ درصد است.

خوب است بدانید که در بیشتر ضمانت نامه های بانک سامان؛

– حداکثر مدت ضمانت‌نامه یک سال است.

– لازم است موضوع قرار یا هر رابطه حقوقی بین ضمانت‌خواه و ذی‌نفع ضمانت‌نامه با موضوع فعالیت ضمانت‌خواه و ذی‌نفع مرتبط و متناسب باشد.

– حقوق ضمانت‌نامه غیرقابل‌انتقال است، به عبارتی ذی‌نفع حق واگذاری حقوق خود به شخص ثالث را ندارد.

-ضمانت‌نامه قابل تنزیل نیست.

شرایط دریافت ضمانت نامه های بانک سامان

تمامی اشخاص حقیقی دارای ۱۸ سال تمام که سابقه چک برگشتی یا بدهی غیر جاری در سیستم بانکی ندارند می‌توانند این محصول را دریافت کنند.
امکان استفاده از این محصول برای تمامی اشخاص حقوقی که شرایط زیر را دارا باشند، امکان‌پذیر است:

  • در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و شماره ثبت و شناسه ملی دریافت کرده
  • و تمامی مدیران، اعضای هیئت‌مدیره و امضا داران دارای سابقه چک برگشتی یا بدهی غیر جاری در سیستم بانکی ندارند.

 استعلام ضمانت نامه

برای دریافت ضمانت نامه باید به شعبه های بانک سامان مراجعه کنید. همچنین سرویس استعلام ضمانت نامه بانک سامان به همه ذینفعان ضمانت نامه این امکان را می‌دهد در صورتی که ضمانت نامه‌‌ای توسط بانک سامان و به نفع آنها صادر شده باشد، با تکمیل اطلاعات درخواستی، از اصالت ضمانت ‌نامه صادره و مفاد آن از جمله مبلغ ضمانت‌ نامه، تاریخ اعتبار و تعهدات بانک اطمینان حاصل کنند.


-----
----------------