×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
برنامه بلندمدت شستا، سرمایه‌گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در جهت تقویت پشتوانه مالی تأمین‌‌اجتماعی خواهد بود

 به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دکتر موسوی در این همایش که با شعار «شستا، گام دوم، اقتصاد مردمی، ایران قوی» در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی علاوه بر آنکه یک نهاد بیمه‌گر اجتماعی است، در تولید، رفع موانع و تسهیل‌گری و تقویت اقتصاد ملی نیز مشارکتی جدی دارد، افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی بالغ بر ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و این افتخار بزرگ خانواده تأمین‌اجتماعی است که بالغ بر ۵۳ درصد جمعیت کشور، تحت پوشش خدمات و حمایت‌های این سازمان هستند که با ۱۸ خدمت متنوع بیمه ای و درمانی، آسایش، آرامش و اطمینان خاطر را برای اقشار تحت پوشش در زمانی که به کمک و حمایت نیاز دارند، رقم می‌زند.
وی با تبریک هفته تأمین‌اجتماعی گفت: همان‌طور که در دو روز گذشته اعلام کردیم، توانستیم تمام بدهی‌ سازمان تأمین‌اجتماعی  به بانک رفاه را که رقمی بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان بود، تسویه کنیم و به این ترتیب از فهرست ابربدهکاران بانکی خارج شده‌ایم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری این سازمان را ناظر بر حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و دارایی‌های این سازمان برای استمرار ارائه خدمات جاری و تعهدات آتی در قبال جامعه تحت پوشش دانست و گفت: تأمین‌اجتماعی در قالب شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در بخش مهمی از اقتصاد و سرمایه‌گذاری کشور نقش قابل توجهی دارد و شستا یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است که در  ۹ هلدینگ تخصصی در بخش‌هایی چون پتروشیمی، دارو و معدن و غیره فعالیت مثمر ثمری دارد.
وی افزود: وجه تمایز شستا در حوزه سرمایه‌گذاری این است که اموال و دارایی‌های سازمان تأمین‌اجتماعی و شستا، متعلق به قشر عزیز و محترم‌ جامعه یعنی قشر مولد شاغلان، کارگران و بازنشستگان عزیز کشور است که در ایجاد و شکل‌گیری این سرمایه در قالب پرداخت حق بیمه ماهانه مشارکت داشته‌اند. در واقع، سرمایه شستا به نوعی حق‌الناس ویژه‌ای است که باید در حفظ آن و افزایش ارزش دارایی‌های این بخش، دقت و حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم.
دکتر موسوی، تأکید بر امانت و بین‌النسلی بودن منابع سازمان تأمین‌اجتماعی در سیاست‌های کلان تأمین‌اجتماعی را که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، موجب سنگین‌تر شدن وظیفه مسئولان این سازمان و مدیران حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی دانست و گفت: همایش سراسری شستا با رویکرد هم‌افزایی، ایجاد زنجیره ارزش و توسعه همکاری بین‌بخشی در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری کشور برگزار شده و امیدواریم در این همایش با تدقیق سیاست‌ها و راهبردها و طراحی برنامه‌های عملیاتی مناسب، بتوانیم به هدف بزرگ برنامه‌ریزی شده درحوزه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی تأمین‌اجتماعی یعنی حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و دارایی‌های بین‌النسلی برسیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، سهم فعلی حدود شش درصدی شستا در تأمین منابع این سازمان را غیرقابل قبول دانست و افزود: هدف‌گذاری انجام شده در این حوزه آن است که سهم شستا در تأمین منابع حداقل سه برابر شده و به استانداردهای جهانی صندوق‌های بازنشستگی یعنی حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد برسد.
دکتر موسوی، افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را یکی از راهبردهای ترسیم شده برای تحقق این هدف، دانست و گفت: برای افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی، دو مسیر عمده افزایش تولید و افزایش سود را پیگیری خواهیم کرد. اگرچه در سال گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری اتفاقات خوبی را شاهد بودیم و در فروش تجمیعی حدود ۷۲ درصد و در سود تجمیعی  ۴۵ درصد رشد داشتیم؛ اما این آمار برای تحقق سهم ۱۸ درصدی شستا در تأمین منابع کافی نیست.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه شرکت‌ها و هلدینگ‌های ما تا زمانی که از تله تولید متوسط، درآمد متوسط و کارآمدی متوسط بیرون نیایند و اراده جدی برای اقدام و عمل در این حوزه وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم به مطلوبیت و هدف‌گذاری نرخ بازدهی دارایی‌ها برسیم، گفت: شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی باید به نوآوری و به‌ویژه نوآوری دانش‌بنیان توجه ویژه داشته باشند. باید آنچه در شعار امسال توسط رهبری اشاره شد و بر آن تاکید داشتند را محقق کنیم. مهمترین عامل گذر از این شرایط، ایجاد توانمندی نوآورانه، دانش‌بنیان و تحقیق و توسعه است. هم‌افزایی مجموعه اقتصادی تأمین‌اجتماعی و استفاده از توانمندی‌های داخلی، ظرفیت مراکز دانشگاهی و صنعتی و ظرفیت‌های پیرامونی در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد. توجه به توانمندی نوآورانه و دانش‌بنیان در تولید، عرصه فروش، صادرات و عرضه باید در اولویت اقدامات این بخش باشد.
وی یکی دیگر از راهبردهای اصلی مورد توجه در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی را صیانت از اموال، دارایی‌ها، حق‌الناس و امانت‌داری صحیح اموال دانست و گفت: ایجاد شفافیت و استفاده از سامانه‌های مکانیزه با دسترسی عموم مردم و سهامداران و استفاده از تمام ظرفیت دستگاه‌های نظارتی  باید مورد توجه باشد. همچنین ضروری است فسادستیزی و مبارزه با همه زمینه‌های فساد به شکل ساختاری، ایجابی و سلبی در حوزه سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.
دکتر موسوی با تأکید بر اینکه شستا در این دوره باید نماد و الگوی سلامت و پاکی اقتصادی در بعد کلان اقتصادی و در حوزه‌های سرمایه‌گذاری را به تصویر بکشد، افزود: باید با منطق حرفه‌ای و تخصصی و همچنین با شاخص‌هایی چون مردمی بودن، انقلابی‌گری، عدالت‌محور بودن و فسادستیز بودن؛ مسیر سالم‌سازی را با گزینش و بکارگیری افراد سالم در این عرصه با قوت ادامه دهیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی یکی دیگر از راهبردهای کلان طراحی شده برای حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری این سازمان را توسعه سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: براساس هدف‌گذاری انجام شده، توسعه سرمایه‌گذاری شستا به میزان ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در افق بلندمدت در دستور کار است و این برنامه، ما را به افق روشن و آینده  روشن در حوزه سرمایه‌گذاری شستا رهنمون می‌کند. این همایش، فرصت مناسبی برای استفاده از مشارکت جمعی در طراحی برنامه توسعه سرمایه‌گذاری است که باید به خروجی عملیاتی برسد و امیدواریم در گام دوم انقلاب، شستایی داشته باشیم که سهم خود در اقتصاد ملی، تولید، افزایش سود و تأمین منابع برای سهامداران و تامین‌اجتماعی را به خوبی دنبال و اجرا می‌کند.


-----
----------------