×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نمی‌توان سازمان عظیم تأمین‌اجتماعی را از ابزار مهمی چون بانک رفاه محروم کرد

 به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین اجتماعی، محمدجواد ایروانی در همایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی با شعار “شستا، گام دوم، اقتصاد مردمی، ایران قوی” که امروز (چهارشنبه) در سومین روز از هفته تأمین‌اجتماعی در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما آغاز شد، اظهار داشت: پرداخت مطالبات بانک رفاه خبر مهمی بود و ناشی از تلاش و جدیت آقای دکتر موسوی است که به ایشان تبریک می‌گویم. بانک رفاه متعلق به ۴۵ میلیون ایرانی است و سهام‌داران آن ۴۵ میلیون ایرانی هستند. سازمان خصوصی‌سازی، سهام دولت را باید واگذار کند و دولت یک سهم هم در بانک رفاه ندارد.
وی افزود: بانک رفاه ابزار مهمی برای سازمان تأمین‌اجتماعی است و هیچ کسی امروزه از این ابزار مهم غافل نیست. از اهمیت بانک‌ها به عنوان نهادهای اعجازگر نباید غافل شویم. اگر چه بعضاً مشکلات و پیچیدگی‌ها و نابسامانی‌هایی در برخی بانک‌ها می‌بینیم ولی بانک جای خیلی مهمی است. بانک اگر درست مدیریت شود و با انضباط و با درک و رعایت قانون بانکداری بدون ربا اداره شود؛ بسیاری از مشکلات رخت بر می‌بندد. محتاج تغییر قوانین هم نیستیم و قوانین به اندازه کافی وجود دارد؛ فقط عزم و اراده برای اجرای صحیح قوانین و دستورالعمل‌ها نیاز است.
وی با انتقاد از برخی سوءبرداشت‌ها از مقررات مربوط به مدیرت بانکهای خصوصی و دولتی، گفت:  بانک رفاه در خدمت تأمین‌اجتماعی و یک جامعه عظیم است. مگر نهادهای بزرگ دنیا بانک ندارند؟ آن بانک‌ها در خدمت اهداف توسعه‌ای نهادها هستند. چطور برخی می‌خواهند یک سازمان اجتماعی با این وسعت و عظمت را از این ابزار مهم محروم کنند؟ حرف‌های من ناظر بر صحبت‌هایی است که در سال‌های گذشته بوده است. ما در هیأت عالی نظارت، در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همواره دفاع کرده‌ایم و خواهیم کرد. برخی افراد طرح و ایده‌ای ندارند برای نظم‌دهی در حوزه‌های گوناگون ولی از نظر نقادی واقعاً یک هستند و نتیجه و پیامد حرف‌هایشان را هم آدم نمی‌بیند.
ایروانی با تبریک هفته تأمین‌اجتماعی گفت: جایگاه تأمین‌اجتماعی در کشور برای مردم و برای مسئولان به اندازه‌ای که باید، شناخته شده نیست و اهمیت آن مشکوف نیست. ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، که طی یک فرآیند مشخص و طولانی انجام شد، نقطه خوبی برای ایجاد تحول در نظام تأمین‌اجتماعی ایران است و من این هفته تأمین‌اجتماعی را که در آستانه گام دوم و برنامه هفتم است، تبریک عرض می‌کنم.
وی افزود: برای دکتر موسوی که عنصر جهادی و انقلابی و جوان و پرتلاش و پرانگیزه و خدوم هستند، آرزوی موفقیت هرچه بیشتر دارم. مهندس بازیان نیز سوابق ارزشمندی دارند. از صحبت‌ها و نظرات ایشان در نشست نهادهای انقلابی که از سال ۹۲ و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به طور منظم هر ۱۵ روز یک‌بار تشکیل می‌شود؛ در آن نشست‌ها از حضور ایشان بهره می‌بریم و حضور فعال و نگاه نظام‌مند دارند که می‌تواند منشاء تحول باشد و طلایه آن را هم دیدیم.
ایروانی درباره اهمیت و جایگاه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی گفت: اجازه می‌خواهم که بگویم شستا یعنی شتاب‌دهنده سیستماتیک توسعه اقتصادی؛ مجموعه‌ای که مشاهده کردیم که چه نقشی در توسعه اقتصادی می‌تواند داشته باشد. شستا ویژگی های مهمی دارد که آن را از بقیه بنگاه‌ها متمایز می‌کند. این شرکت برای مدیریت سرمایه سازمان تأمین‌اجتماعی و حفظ و صیانت از آن دارایی‌ها تأسیس شده است. تأسیس شستا براساس این ایده بوده که مدیریت منابع مالی به صورت کارآمد باشد و رویکرد آن سود حداکثری و ایجاد ارزش افزوده است؛ اما تلاش برای تحقق این هدف، می‌تواند ضمن ایفای نقش ملی در پشتیبانی از پیشرفت کشور نیز محقق شود. مجموعه عظیم این دارایی‌ها و دسترسی به آن، این امکان را فراهم می‌کند که شستا در رأس زنجیره ارزش‌افزای سرمایه‌گذاری قرار گیرد و پیشران‌های اقتصادی کشور را فعال کند و بتواند هم به تأمین منابع مالی کمک کند و هم برای تأمین‌اجتماعی سودمند باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره برخی اشکالات ساختاری در اقتصاد کشور گفت: نظام نفع‌بری در اقتصاد ایران معطوف به تولید نیست. این نظام، یک اقتصاد واردات‌محور بوده که باید به اقتصادی تولیدمحور تبدیل شود. سند بالادستی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اگر در یک کلمه بخواهیم خلاصه کنیم، آن یک کلمه “تولید” است. کشورهایی که توسعه یافته‌اند، شعار اصلی آنها تولید بوده است. رفتارهای ضد تولیدی را باید تغییر دهیم. نظام اداری ما پیچیدگی بالایی دارد که باعث کاهش سهولت کسب و کار می‌شود. نظام توزیع ما در داخل نیز ضعف دارد که باید تغییر یابد. نفع‌بری عادلانه در تولید تا توزیع و مصرف در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
ایروانی افزود: در نظام اقتصادی ما در کنار چالش‌ها، فرصت‌های ارزشمندی نیز وجود دارد و هدف‌‎گذاری‌های ما باید متناسب با فرصت‌های کشوری با ظرفیت‌های بالا طراحی شود. مطالعاتی که موسسه تحقیقاتی مکنزی درباره ایران دارد فرصت رشد ۱۰۰ تریلیون دلاری را پیش‌بینی کرده است و تنوع اقتصادی در کنار نیروی آموزش‌دیده و متخصص، از بزرگترین مزایای ما است که باید استفاده شود. طبقه مصرف‌کننده رو به رشد از دیگر عوامل رشد اقتصادی ایران است. رشد شهرنشینی و طبقه شهرنشین بزرگ، فرهنگ کارآفرینی و موقعیت جغرافیایی هم از فرصت‌های اقتصادی کشور است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت بالای شستا اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز کشور به سرمایه‌گذاری؛ شستا می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. سرمایه‌گذاری شستا باید با رویکرد تکمیل زنجیره‌های ارزش باشد. با توجه به اینکه این مجموعه ماهیت اجتماعی هم دارد، در جاهایی که زنجیره ارزش مشکل دارد، شستا باید به دولت هم کمک کند و خلاءهای زنجیره را رفع کند؛ به ویژه در صنایع بالادست باید به این موضوع توجه شود. محور دیگری که باید مورد توجه ویژه باشد، ایجاد پیوندهای اقتصادی داخلی و بین‌المللی و رویکرد آینده‌نگرانه به سرمایه‌گذاری و شناخت روندهایی است که دارای پیوند با منافع ملی است. شفاف‌سازی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردها برای ذی‌نفعان، افکار عمومی و نخبگان و جلب مشارکت و همفکری آنها نیز باید به‌صورت ویژه در شستا و سازمان تأمین‌اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری گفت: پرهیز از سیاسی شدن، رفاقت‌بازی و تعارض منافع نیز همواره باید به دقت مورد توجه باشد. این مسائل به زیان تامین‌اجتماعی و شستا است. مبارزه با فساد و صیانت از اموال موضوع بسیار مهمی است. دارایی‌های این مجموعه متعلق به شریف‌ترین اقشار جامعه است و صیانت از این دارایی امر بسیار مهمی است که باید توجه شود. دستور کاری که دکتر موسوی و مهندس بازیان برای حوزه اقتصادی و شستا تهیه کرده‌اند بسیار مهم است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سند تفاهم ملی برای پیشرفت است و باید پیگیری شود و نتیجه آن فائق آمدن بر مشکلات و به عقب راندن دشمن در حرکت‌های ایذایی اقتصادی است. اقتصاد دانش‌بنیان نیز باید مورد توجه باشد و هر یک از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید توجه شود و برای محقق شدن آن برنامه عمل لازم است و در همه دستگاه‌ها باید مورد توجه باشد. شستا در کنار سایر نهادهای مالی می‌تواند در پیشبرد طرح‌های اقتصاد مقاومتی پیشرو باشد.


-----
----------------