×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، در این مراسم که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین تعدادی از مسئولان تشکل‌های صنفی کارفرمایان، بعدازظهر روز دوشنبه پانزدهم اسفند در تهران برگزار شد، دکتر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) و قدردانی از حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکای اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی در این مراسم، با اشاره به برخی سخنان نمایندگان کارفرمایان و کارآفرینان برتر در ابتدای این مراسم، گفت: نمایندگان محترم حوزه کارفرمایی در سخنانشان مطالب مهمی را مطرح کردند که حاکی از تدقیق آنها در مسائل راهبردی حوزه حکمرانی تأمین‌اجتماعی است که بسیار حائز اهمیت است؛ به‌خصوص در این دولت که رویکرد عمده آن توسعه اشتغال است.
وی افزود: اگر ما به عنوان سازمان تأمین‌اجتماعی که بیش از ده و نیم میلیون نفر از شاغلان را تحت پوشش بیمه داریم، به دغدغه‌ها و پیشنهادهای کارآفرینان برتر توجه نکنیم، مسیر توسعه و رشد اشتغال در کشور فراهم نمی‌شود. بنابراین بسیار امیدواریم که به‌عنوان خادمان ملت، بتوانیم مسیر را برای رونق تولید و حوزه کسب و کار فراهم کنیم.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه رونق تولید در کشور ما بدون توجه به اشتغال ممکن نیست، اظهار داشت: امروز اگر مسائل و مشکلاتی در حوزه اقتصاد کلان کشور داریم بخش مهم آن باید با توجه به حوزه تولید حل شود. اگر تولید داخلی فعال باشد، نه تنها ارزش پول ملی حفظ می‌شود، بلکه ارتقا نیز پیدا می‌کند.
وی افزود: یکی از راهبردهای اجتماعی تثبیت شرایط مطلوب در کشور، فراهم کردن زمینه ارتقا و رشد در عرصه تولید است. اگر امروز اقداماتی در جهت پوشش خطرات ناشی از کار انجام می‌دهیم، اگر به دنبال ایجاد بستر مطلوب در حوزه بازنشستگی هستیم و اگر امنیت و عدالت را دنبال می‌کنیم، در واقع تلاش می‌کنیم بستر را برای پایدارسازی و رشد این حوزه فراهم کنیم. اگر در این حوزه کژکارکردی داشته باشیم، نتایج آن در کلان اقتصاد کشور ظاهر می‌شود.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از ۵۰ درصد از جامعه را تحت پوشش خود دارد، گفت: نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یک مؤلفه بسیار مهم در صندوق‌های اجتماعی این است که صندوق بتواند خود را با اقتضائات و تحولات اجتماعی و اقتصادی تطبیق بدهد. امروز اگر از من به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بپرسند مهم‌ترین وظیفه سازمان و شرکای اجتماعی سازمان چیست، پاسخ من این است که باید با توجه به شرایط و اقتضائات موجود، تحولاتی جدی را در حوزه بیمه‌ای در دستور کار قرار دهیم یعنی همان رویکردی که در دولت سیزدهم آغاز شده و در دیدار اخیر مسئولان وزارت کار و سازمان تأمین‌اجتماعی با رئیس‌جمهور محترم نیز مجدداً مورد تاکید ایشان قرار گرفت. این تحولات امکان تحقق ندارد مگر اینکه در قالب سه‌جانبه‌گرایی با درک مشترک راهبردی و با قدرت به مسیر خود ادامه بدهیم.
وی با اشاره به اینکه منشور اصلی که امروز می‌تواند در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی در همه حوزه‌ها به‌خصوص در حوزه کارفرمایی قرار بگیرد، تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، گفت: در نشست‌های مختلف وقتی طرح‌ها و پیشنهادات را از صاحبان‌نظر و اندیشه می‌شنویم، می‌بینیم که همه موارد در سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. بنابراین اگر بخواهیم یک دستور کار را برای تحول و رشد کشور در حوزه تأمین‌اجتماعی به‌عنوان منشور راهبردی برگزینیم، همین سیاست‌های ابلاغی است که هم چالش‌های رشد و توسعه و هم راه‌حل‌های آن را مشخص کرده است. از این جهت لازم است که همه ما حول این سیاست‌ها به سراغ اقدام و عمل برویم و کارگروه‌ها باید در قالب اقدام و عمل به این سیاست‌ها شکل بگیرد تا بتوانیم بر چالش‌ها غلبه کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: البته در همین مدت کوتاهی که دولت مردمی سیزدهم روی کار آمده است، اتفاقات بسیار خوب خصوصاً در حوزه کارفرمایی رقم خورده است. یکی از این اقدامات که در حوزه کارفرمایی و با همکاری کارفرمایان عزیز در جلسات مختلف رقم خورد، بحث تسهیل‌گری و مقررات‌زدایی بود. بالغ بر دو هزار بخشنامه در تأمین‌اجتماعی وجود داشت که در قالب تنقیح قوانین به حدود ۴۰ بخشنامه کاهش یافت و این مسیر باید ادامه پیدا کند.
دکتر موسوی از توسعه خدمات الکترونیکی به‌عنوان یکی دیگر از دستاوردهای تأمین‌اجتماعی در دوره جدید یاد کرد و افزود: در دوره جدید مدیریتی از حدود ۳۰ خدمت غیرحضوری به ۴۲ خدمت رسیدیم که یکی از این خدمات بحث ارسال لیست حق بیمه بود که در راستای کاهش اختلافات میان کارگر و کارفرما انجام شد. علاوه بر این باید به سمتی برویم که حتی در محاسبات ریاضی و فنی هم مداخلات انسانی را به حداقل برسانیم. بر همین اساس ما در سازمان تأمین‌اجتماعی، هوشمندسازی را در اولویت قرار داده‌ایم و امیدواریم که در نیمه اول سال ۱۴۰۲، محاسبات ریاضی در حوزه بیمه را به شکل هوشمند و در پیوستگی بیمه با مالیات داشته باشیم.
وی افزود: ما در سازمان تأمین‌اجتماعی با یک میلیون و سیصد هزار کارگاه مرتبط هستیم. یکی از مشکلات فقدان اطلاعات کافی در این حوزه است. به همین خاطر کارگروه‌هایی به‌منظور دانش‌افزایی تشکیل شده تا مشکلات این حوزه رفع شود.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای بیمه‌های اجتماعی حضور در موقعیت‌های بحران است، گفت: در زمان بحران کرونا، ما در قالب برخی اقدامات، بیش از ۱۵۰ هزار کارگاه را مورد حمایت قرار دادیم و با حدود ۳ هزار میلیارد تومان استمهال، در کنار کارفرمایان قرار گرفتیم.
وی با تأکید بر اینکه تا امروز کارفرمایان بیشترین تعامل را در حوزه تعامل اجتماعی با سازمان تأمین‌اجتماعی داشته‌اند، گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که کارفرمایان خوش‌حساب مورد تشویق و تکریم قرار بگیرند. این تشویق و تکریم باید تبدیل به یک سازوکار شده و به بهترین نحو اجرا شود. ما باید در قالب سازوکارهایی رویکرد ایجابی و تشویقی را اخذ کنیم تا بتوانیم در قالب ساختار رسمی از کارفرمایان عزیز حمایت کنیم.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه کارفرمایان صاحبان اصلی و سرمایه سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، گفت: ۹۰ درصد منابع تأمین‌اجتماعی با تلاش‌های کارفرمایان عزیز به‌دست می‌آید و تامین می‌شود بنابراین باید از شما تشکر کنیم که کمک می‌کنید تا این سرمایه بین‌نسلی حفظ شود.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت مردمی سیزدهم و زحمات و پشتیبانی‌های وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا این لحظه، بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تسویه بدهی در قالب واگذاری شرکت‌های اقتصادی سودده به سازمان انجام شده که بی‌سابقه بوده است. الحمدلله با این حمایت‌های دولت مردمی سیزدهم و مجلس محترم شورای اسلامی طی این مدت کوتاه، صندوق را از زیر بار قرض رهایی دادیم و امیدواریم بعد از این هم به لطف خداوند متعال و حمایت‌های شرکای اجتماعی و دولت و مجلس محترم بتوانیم وظایفی که بر دوش داریم را به نحو احسن انجام دهیم.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی در این مراسم، حسن سلاح‌ورزی نایب‌رییس اتاق ایران و رییس کانون عالی کارفرمایی نیز گفت:  تکریم و تشویق کارفرمایانی که وظایف و مسئولیتهای بیمه ای خود را به‌موقع و به‌شکل کامل انجام می‌دهند و فراهم کردن زمینه گفتگوی مستقیم با کارفرمایان، اقدام ارزنده‌ای است.
وی افزود: برای سال آینده رشد اقتصادی سه درصد و رشد شش درصدی بخش صنعت پیش‌بینی می‌شود در حالی که متوسط رشد اقتصادی در دهه نود صفر بوده است. آمار تأمین‌اجتماعی نشان می‌دهد که ۳۲۰ هزار نفر افزایش بیمه‌شده اجباری داشته‌ایم و نرخ بیکاری نیز کاهش داشته است. کارفرمایانی که با همه سختی‌ها و محدودیت‌ها در کشور، این کارهای بزرگ را انجام می‌دهند تنها خواسته آنها اصلاح برخی قوانین و حذف دستورالعمل‌های زاید است و انتظار داریم که دیدگاه‌های تشکل‌های کارفرمایی در اصلاح مقررات مورد توجه قرار گیرد.
آقاجانی، کارفرمای برتر استان قم نیز در این مراسم گفت: تبعات قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور به جایی رسیده است که اگر فکری برای آن نکنیم، سرمایه تأمین‌اجتماعی از بین خواهد رفت. نیروهای کار متخصص با سابقه ۲۰ سال که دوره تجربه‌اندوزی و بلوغ کاری افراد است، با این قانون از کارگاه‌ها خارج می‌شوند و بازنشسته می‌شوند. بسیاری از این افراد بعد از بازنشستگی نیز در کارگاه‌های دیگر و با دستمزد کمتر مشغول به کار می‌شوند و فرصت‌های شغلی را اشغال می‌کنند.
محمدرضا برکتین، کارفرمای برتر استان اصفهان نیز گفت: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ما احیای شورای عالی تأمین‌اجتماعی است و انتظار داریم که نمایندگان شرکای اجتماعی در شورای عالی تأمین‌اجتماعی حضور مؤثری داشته باشند.
وی افزود: ترکیب هیات‌های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تامین‌اجتماعی نیز مورد انتقاد کارفرمایان است و در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مصوب شد که اصلاح شود. ترکیب فعلی منصفانه نیست و باید اصلاح شود.
این کارآفرین نمونه همچنین خواستار اتخاذ تدابیری برای تشویق کارفرمایانی که قوانین و مقررات بیمه‌ای و مسئولیت‌های اجتماعی خود در برابر کارگران را به درستی انجام می‌دهند و نیز توسعه و تکمیل خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی برای کارگران شد.


-----
----------------