×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در این مراسم که صبح روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ به همت گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم برگزار شد، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی ایران، دکتر عباس شریفی تهرانی رئیس گروه علوم کشاورزی فرهنگستان به حاضران خوشامد گفت و طی سخنانی درباره تاریخچه فعالیت این گروه، اظهار داشت: این گروه از سال ۷۰ همزمان با آغاز به کار فرهنگستان علوم فعالیت خود را شروع کرده و با ۷۷ عضو علمی، فعالیت و وظایف خود را بر اساس اساسنامه و در جهت پیشبرد اهداف فرهنگستان انجام می‌دهد.
آقای دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم نیز به عنوان سخنران افتتاحیه مراسم اظهار داشت: گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم، دانشمندانی ممتاز و در سطح دانشمندان جهان دارد و جمله از دقیق‌ترین گروه‌های فرهنگستان است و مسلماً منتخبان این گروه افرادی شایسته در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی کشورند ایشان در ادامه تاکید کرد: کلیه مسائل مطرح شده در این جلسه در خصوص خاک و آب و مسائل کشاورزی، درست هستند اما باید توجه داشت که ما مجری نیستیم و مسئول کشاورزی کشور استادان فرهنگستان علوم نیستند و اینگونه نیست که فرهنگستان با تدابیر مجدانه مسائل را آسان حل کند…
داوری اردکانی یکی از مشکلات کشور را ارائه راه‌حل های آسان برای حل مسائل دشوار دانست و اظهار داشت: بدون راهبرد، راهکار اجرا نمی‌شود. علم ما پیشرفته است اما عمل ما آنچنان که باید نیست. البته باید این را در نظر داشت که در همه جای دنیا نقص هست اما ارگانیسم اهمیت دارد. ما علم را گرفته‌ایم و دانشمندان ممتاز داریم اما این علم در جامعه چنانچه باید جای خود را پیدا نکرده است و به این جهت بین علم و عمل به کلی جدایی افتاده است. سیاست، فرهنگ، علم و عمل، تکنیک و اقتصاد در نسبت با هم رشد می‌یابد.
رئیس فرهنگستان علوم در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت که شرط پیشرفت این است که نقص‌ها را ببینیم و خود را دانا و بی‌نقص نپنداریم و بدانیم که همه دان و همه توان نیستیم.
دکتر داوری اردکانی افزود که برای نیل به توسعه متناسب و هماهنگ باید سازمان و برنامه داشت. بنابراین اگر می‌خواهیم کشاورزی مطلوب و درست داشته باشیم، دانشمندان وظیفه دارند که علم را بیان کنند. اما سیستم باید برنامه و نظم داشته باشد تا آن علم را اجرا کند.
رئیس فرهنگستان علوم در پایان ازگروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم بابت برگزاری این نشست تشکر کرد و به برگزیدگان تبریک گفت.
دکتر علی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم دیگر سخنران این مراسم بود و گفت: یکی از اهداف و ماموریت های فرهنگستان بسترسازی برای ترویج علم است و یکی از راه‌های آن، شناساندن الگوهای علمی به ویزه به نسل جوان محسوب می‌شود. ما باید شکرگذار باشم چون فرهیختگان ما ‌تربیت‌شوندگان همین اساتید هستند.
ایشان با اشاره به فعالیت اثربخش گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم اظهار داشت: تلاش می‌کنیم از مهندسان برجسته کشاورزی ومنابع طبیعی که امروز از آنها تجلیل می‌شود، در اتاق‌فکر‌های شش گانه فرهنگستان علوم استفاده کنیم.
دکتر صالحی خطاب به شش مهندس برگزیده کشاورزی و منابع طبیعی گفت: جامعه وظیفه خود را انجام داده و قدردان شما است. شما بر اساس شاخص‌های دقیقی انتخاب شده‌اید و بر اساس هیچ سمت گیری و رانتی مورد توجه قرار نگرفته‌اید و این خیلی ارزش دارد. از این به بعد مسئولیت سنگینی بر عهده دارید تا بتوانید خدمتگزاری صدیق و خالص و پرتلاش برای ملت باشید.
او همچنین با برشمردن بحران آب در کشور، گفت: در تولیدات کشاورزی، مصرف آب متناسب با محصولات نیست. از طریق گفت‌وگو باید به این رسید که چگونه می‌توان با مقررات درست مشکلات را حل کرد و چگونه می‌شود به جای مقرراتی که ماهیت تنبیهی دارد، به مشوق‌ها برسیم. این نشست‌ها و تقدیرها به دنبالش مسئولیت هم دارد. در ارائه راه حل از طریق عمل عقب هستیم باید این شعارها را به عمل بدل کرد.
در بخش بعدی این مراسم مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۴۰۱ آقایان و خانم‌ها: دکترفرود شریفی، مهندس نوشین ارشادی، مهندس مجتبی حسین‌زاده قاسم آباد، مهندس حمیدرضا دری، دکتر زهرا امیری و مهندس مهدی اکبرآبادی به عنوان برگزیدگان هشتمین دوره معرفی و تجلیل شدند.
این …. برگزیده در سخنانی کوتاه، ضمن معرفی کوتاه از فعالیت‌های‌ خود، به ارائه دیدگاه‌هایشان درباره موضوعات مختلف درحوزه کشاورزی و منابع طبیعی پرداختند.
فروچاله‌ها، خطر مرگ دشت‌ها، لزوم تعامل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در پیشبرد طرح‌های مهم کشاورزی، کشاورزی ناپایدار، لزوم شروع تحول از خاک، تاثیرات ایجاد قنات مدرن، تاثیر تثبیت ریزگردها و تکنیک‌های آبخیزداری در تغییر چهره‌ مناطق کویری و بی حاصل، لزوم توجه به سلامت غذا،  تغییرات اقلیمی،  افزایش گازهای گلخانه‌ای، کاهش شدید فعالیت بیولوژیک خاک، تضعیف گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها، کشاورزی ناپایدار و لزوم اتخاذ راهبرد قبل از ارائه راهکار ازجمله مباحث مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته در این نشست بود. همچنین در این جلسه تعدادی از استادان عضو گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم آقایان دکتر امین علیزاده و دکتر ایرج ملک محمدی توضیحاتی درخصوص برخی از موضوعات مطرح شده در نشست ارائه کردند.


-----
----------------