×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
همه چیز درباره شیر؛ غذا، دارو، واکسن

 به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، این مناسبت برای اولین بار در اول ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد جشن گرفته شد و هرساله تعداد کشورهایی که این مناسبت را جشن می‌گیرند و برای آن برنامه‌های مختلف دارند، افزایش می‌یابد. این مناسبت با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت شیر و محصولات لبنی سالم و تمرکز بر تولید این محصولات، با صرفه اقتصادی، توسط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برگزار می‌شود.

اهمیت شیر
شیر منبع غنی کلسیم، منیزیم، روی، فسفر، ید، آهن، پتاسیم، فولات، ویتامین A، D، B12، پروتئین و چربی سالم است. محققان بر این باورند که مصرف سه وعده شیر یا ماست در روز، تمام نیاز کلسیم بدن را تامین می‌کند.

اسیدهای آمینه ضروری و چربی‌های غیر اشباع در شیر، سبب افزایش انرژی و احساس سرزندگی می‌شوند.
برخی از فواید شیر عبارتند از:
–مانع از بروز پوکی استخوان می‌شود
–مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود
–به افزایش حجم ماهیچه‌ها کمک می‌کند
–قادر به درمان اختلال خواب است
–سبب شفافیت پوست می‌شود
–سبب آبرسانی به بدن می‌شود
–به افزیش حافظه کمک می‌کند
–درکاهش احتمال بروز زوال عقل نقش دارد
–به کاهش وزن کمک می‌کند
–به رشد و سلامت مو کمک می‌کند
–احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد
–سبب کاهش استرس می‌شود

مصرف سه لیوان شیر یا ماست کم چرب در روز، توسط کارشناسان تغذیه توصیه شده است. چنانچه شیر سبب سوء هاضمه شود، شیرهای بدون لاکتوز توصیه می‌شود.

بهترین زمان مصرف شیر، قبل از خواب است؛ چراکه علاوه بر جذب کلسیم لازم و استخوان سازی در بدن، سبب افزایش آرامش می شود.

سرانه مصرف شیر در کشور چقدر است؟
یک کارشناس صنعت لبنیات گفت: سرانه مصرف شیر در دنیا ۱۱۳کیلوگرم برای هرنفر در سال است در حالی که این سرانه در کشور ما به عددی کمتر از ۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

اسماعیل خاتمی با بیان اینکه اهمیت مصرف شیر برای کاهش پوکی استخوان، کاهش بیماری‌های لثه و دندان، تاثیر بر بهره هوشی و قلب و… باعث شد تا سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۱ اول ژوئن(یازدهم خرداد) را روز جهانی شیر اعلام کند، اظهار کرد: براساس آمارهای فائو(سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) سرانه مصرف شیر در دنیا ۱۱۳کیلوگرم برای هرنفر در سال است. این ۱۱۳کیلوگرم از کشورهایی با سرانه مصرف بیش از ۳۰۰ کیلو تا کشورهایی با سرانه مصرف کمتر از ۱۰ کیلو را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما در سند بالادستی و افق ۱۴۰۴ مصوب شده که سرانه مصرف شیر به ۱۲۰ کیلوگرم به ازای هر نفر برسد. اما براساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار در حال حاضر سرانه مصرف شیر کمتر از۸۰کیلوگرم است و باید در ۵ سال سرانه مصرف لبنیات حدود ۵۰ کیلوگرم افزایش یابد. سوال اینجاست که چه اقدامی برای افزایش سرانه مصرف شیر انجام شده است؟

این کارشناس صنعت غذایی در پاسخ به این سوال که چرا سرانه مصرف شیر در کشور پایین است، گفت: پایین بودن سرانه مصرف از دو منظر فرهنگی قابل بررسی است. از منظر فرهنگی هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اصولا ما مردم شیرخواری نیستم. یعنی وقتی قدرت خرید مردم پایین می‌آید اولین چیزی که از سبد غذایی حذف می‌شود، لبنیات است ولی به طور مثال نوشابه حذف نمی‌شود.

خاتمی با اشاره به اینکه باید دید کدام یک از حلقه‌های زنجیره تولید لبنیات کار خود را به درستی انجام نداده‌اند که قدرت خرید لبنیات مردم کاهش یافته و فرهنگ مصرف لبنیات نیز رشد نکرده است، گفت: مجموعه عوامل زنجیره تولید لبنیات شامل تولیدکننده شیرخام، صنعت لبنیات، نظام توزیع با همکاری دولت می‌توانند در افزایش سرانه مصرف لبنیات موثر باشند ولی متاسفانه اغلب این حلقه‌ها وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند.


-----
----------------