×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش رویداد جدید به نقل از مردم سالاری آنلاین، هنوز تبعات نوسانات چند سال گذشته بر پیکر بازار خودروی ایران نمایان است که بخشی از این مسأله تحت تأثیر سیاست های غلط دولت در ممنوعیت واردات خودرو و جلوگیری از عدم تعادل عرضه و تقاضا بروز کرد، اما نمی توان نسبت به سنتی بودن تشکل های خودرویی و عدم همگامی با تحولات روز در نوسانات قیمت بی تفاوت بود.

در سال های اخیر همواره سایت های قیمت گذاری خودرو یک پای نوسانات قیمت بوده اند و اتحادیه نمایشگاه داران خودرو رویکردی سنتی داشته است و نتوانست ارتباط موثری برای حل مسأله با دستگاه های سیاست گذار برقرار کند، به همین دلیل به جای اینکه در بازار نقش تنظیم گر داشته باشد تحت تاثیر نوسان بازار بوده در حالی که باید مرجعیت قیمت گذاری بازار آزاد را بدست می آورد. 

حال با توجه به اینکه انتخابات اتحادیه نمایشگاه داران نزدیک است بسیاری از کارشناسان معتقدند که حالا فرصت خوبی است که این تشکل بتواند جایگاه خود را در این صنف بازیابی کند تا در تلاطم های بازار بتواند نقش موثرتری ایفا کند. به عبارت دیگر بسیاری از تشکیل های صنفی این روزها علاوه بر اینکه نقش نظارتی بر بازار کالا و خدمات دارند، وارد عرصه تنظیم گری هم شدند، حالا اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می تواند با انتخاب اعضای جوان در رایزنی با وزارت صمت و نهادهای نظارتی چنین امتیازی را کسب کند بنابراین در ابتدا این انتخابات باید توسط اعضای خود جدی قلم داد شود و در انتخاب رییس اتحادیه دقت کنند که افرادی انتخاب شوند که هم اکنون به روز هستند و از تحولات فناوری آگاه هستند. از این رو در انتخابات اتحادیه نمایشگاه داران خودروی ضروری است هیات مدیره جوان انتخاب شوند که نسبت به فاکتورهای موثر در اقتصاد و بازار مطلع باشند و از طرف دیگر بتوانند مذاکرات موثری را با بدنه سیاست گذاری همچون وزارت صمت داشته باشند تا بتوانند در قیمت گذاری و حتی سیاست گذاری تنظیم بازار حضور داشته باشند

در چند ماه گذشته بی توجهی به پیگیری مصوبه واردات خودروهای دست دوم مسأله بوده است و علی خسروانی همواره به عنوان یک مطالبه از سوی جامعه آن را مطرح کرده تا بار دیگر شاهد بروز مشکلاتی در بازار خودرو نباشیم، براساس همین رویکرد او و اینکه حضور فعالی در شبکه های اجتماعی دارند و به نوعی ترند خودرویی ها محسوب می شود برخی از فعالان این صنف معتقدند او می توانند جانشین مناسبی برای رییس اتحادیه باشد.

در واقع صنف نمایشگاه داران از آن جهت افرادی همچون علی خسروانی را نماینده باکفایتی برای صنف خود معرفی می کنند، که در سال های اخیر علاوه بر اینکه در جریان کوچکترین مقررات بازار خودرو بوده است در جایگاه خود با دستگاه هایی همچون وزارت صمت و مجلس مذاکره و تعاملاتی داشته است تا در کنار حفظ منافع هم صنفی های خود برای متعادل کردن بازار خودرو به نفع دهک های پایین جامعه اقدامی کرده باشد.

خسروانی معتقد است که بازار خودرو زمانی سالم است که کسی برای سود بیشتر اقداماتی همچون دپوی خودرو انجام ندهد و مصرف کننده هم مجبور نشود خودروی مصرفی خود را با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ کارخانه بخرد. به همین دلیل او در ماه های اخیر پشت همین سیاست به روز شدن قیمت خودرو قرار داشته و تلاش کرده با حمایت از سیاست هایی که عرضه و تقاضا را متعادل می کنند بازار را به نفع جامعه آرام کند.

در سال های گذشته افزایش قیمت خودرو در ایران بیشتر از رشد ارز، طلا و تورم بوده است و همین مسأله منجر شده تا دست دهک های پایین و کم درآمد جامعه از خودرو کوتاه بماند. از این رو خسروانی همواره تاکید کرده سیاست گذاری های مانند واردات خودروهای دست دوم یک اقدام برای تنظیم بازار خودرو و حمایت از دهک های پایین جامعه است به همین دلیل تا اجرایی شدن آن از پای نمی نشیند، از طرف دیگر همواره به مسیولیتهای اجتماعی پایبند بوده و مراسم هایی را برای حمایت از کودکان اوتیسم و… برگزار کرده تا نشان دهد که در هر صنف و جایگاهی نخست باید به سلامت و صلابت جامعه اندیشید.


-----
----------------