×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و مرکز نشر دانشگاهی

به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر حسن سودمند افشار رئیس مرکز نشر دانشگاهی، دکتر صادق رستم‌نیا معاون پژوهشی مرکز نشر دانشگاهی و معاونین و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه برگزار شد، آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و مرکز نشر دانشگاهی به امضای روسای این دو مجموعه رسید.
به موجب این تفاهم‌نامه دو مرکز در زمینه تألیف و تدوین کتب درسی و کمک درسی در رشته‌های مورد نیاز و مرتبط، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، تحقق اولویت‌های پنجگانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، ترویج و نهادینه‌سازی سیاست‌های صحیح چاپ و نشر منابع اطلاعات علمی، پایش اصالت و کیفیت آثار علمی، برگزاری نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های مشترک جهت ارائه تولیدات و دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری، برگزاری سمینارها و وبینارهای آموزشی زبان جامع علم، واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی، اخلاق در پژوهش، فلسفه زبان و …، ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های مختلف چاپ و نشر منابع اطلاعاتی، تولید و عرضه محتوای الکترونیکی، تأسیس و راه‌اندازی سامانه پشتیبانی از تولید و تبادل محتوا و آموزش الکترونیکی در پژوهشکده،، تبادل اطلاعات و مستندات، استفاده از امکانات و تجهیزات چاپ و فروش آثار علمی همکاری خواهند داشت.
رئیس پژوهشکده بیمه در نشست امضای این تفاهم‌نامه با ابراز خرسندی از حضور رئیس و معاون پژوهشی مرکز نشر دانشگاهی در پژوهشکده بیمه، حضور دانشمند و پژوهشگر برتر کشور در مسند ریاست مرکز نشر دانشگاهی را به فال نیک گرفت و خاطرنشان کرد، مرکز نشر دانشگاهی با بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت، از ثمرات انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به رویکرد جدید وزارت علوم مبنی بر تاسیس گروه‌های پژوهشی بین رشته‌ای، حضور دکتر زلفی گل بر مسند وزارت علوم را از افتخارات دولت سیزدهم برشمرد و خاطرنشان کرد، گروه فناوری‌های نوین پژوهشکده بیمه در چند ماه اخیر موفق به کسب موافقت قطعی وزارت علوم شده است و به سبب پیشرفت‌های شگرفی که در حوزه بیمه دنیا در حال وقوع است در زمره نیازهای ضروری صنعت بیمه و دستاوردی ارزشمند محسوب می‌گردد.
وی با اشاره به برگزاری سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه با حضور بیش از ۲۰ نفر از صاحب نظران برجسته حوزه بیمه، مالی اسلامی و تکافل از پنج کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، انگلستان و پاکستان، تصریح کرد پژوهشکده بیمه در حال حاضر ارتباط نزدیکی با کشورهای فعال در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی دنیا دارد و با استفاده از کلیه ظرفیت‌های خود در برگزاری مشترک سلسله نشست‌های بین‌المللی با مرکز نشر دانشگاهی همکاری خواهد داشت.
در ادامه رئیس مرکز نشر دانشگاهی با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای برنامه‌ریزی و برگزاری این نشست، آمادگی کامل این مرکز را برای همکاری با پژوهشکده بیمه اعلام و  ابراز امیدواری کرد که انعقاد این تفاهم‌نامه آثار مثبتی در ارتقای عملکرد دو مجموعه به همراه خواهد داشت.
وی تولید کتب درسی دانشگاهی و تولید آثار فاخر را از اهم فعالیت‌های این مرکز برشمرد و با اشاره به فعالیت شش گروه پژوهشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و محیط زیست، پزشکی و بهداشت، و گروه بین رشته‌ای در مرکز نشر تصریح کرد؛ این گروه‌های پژوهشی که هر یک مشتمل بر کمیته‌های فنی متعدد می‌باشند در واقع بازوان توانمند مرکز نشر دانشگاهی به شمار می‌روند که اساتید برتر دانشگاه‌های کشور در این گروه‌ها حضور دارند و به طور مستمر و هفتگی جلساتی را برای بررسی و داوری آثار دریافتی برگزار می‌نمایند.
وی با اشاره به تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ارتباط با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها اعلام کرد، در راستای این توصیه در طی یک سال گذشته مرکز نشر دانشگاهی بیش از ۱۲ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های معتبر کشور منعقد نموده است تا از ظرفیت این مراکز به نحو موثرتری استفاده نماید و  امیدواریم که مرکز نشر بتواند همکاری موثری نیز با مجموعه تخصصی پژوهشکده بیمه داشته باشد.
دکتر حسن سودمند  با اشاره به تاسیس “پژوهشکده ویرایش نشر” در آینده نزدیک اعلام کرد ظرفیت‌های این پژوهشکده نیز در تعاملات دوجانبه با پژوهشکده بیمه به کار گرفته خواهد شد. اداره پژوهش و آموزش مرکز نشر دانشگاهی نیز که وظیفه برگزاری کارگاه‌های آموزشی را بر عهده دارد هر ساله چندین کارگاه مختلف شامل دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با حوزه نشر و ویراستاری برگزار می‌نماید که این فعالیت نیز می‌تواند مورد بهره‌برداری پژوهشکده بیمه قرار بگیرد. مرکز نشر دانشگاهی با عضویت در کمیسیون نشر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین انجمن زبان انگلیسی کشور می‌تواند با پژوهشکده بیمه در زمینه ثبت نشریات جدید، بین‌المللی‌سازی نشریه‌ها و طراحی آزمون استاندارد انگلیسی همکاری کند. مرکز نشر دانشگاهی همچنین آمادگی دارد تا کتب و آثار علمی پژوهشکده بیمه را در فضای کتاب فروشی خود عرضه نماید. یکی دیگر از وظایف مرکز نشر دانشگاهی نیز حفظ و پاسداشت زبان فارسی می‌باشد و این مرکز همکاری‌های نزدیکی با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی دارد و در صورت نیاز، فرهنگ واژگان تخصصی در رشته‌های مختلف بیمه‌ای قابل تهیه و تدوین خواهد بود.
دکتر حسن سودمند در این نشست همچنین  دستور تاسیس و راه‌اندازی کمیته بیمه در گروه پژوهشی علوم انسانی مرکز نشر دانشگاهی و انتخاب اعضای آن با مشورت پژوهشکده بیمه را صادر کرد.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه مرکز نشر دانشگاهی با معاونت پژوهشی وزارت عتف ابراز داشت، تولید محتوا بر اساس سرفصل‌های درسی مصوب وزارت علوم در رشته‌های مختلف خصوصاً علوم پایه و علوم فنی و مهندسی، به مرکز نشر دانشگاهی واگذار شده است و پژوهشکده بیمه نیز می‌تواند در زمینه دروس بیمه‌ای از این فرصت به ویژه بر اساس سرفصل‌های مصوب دوره کارشناسی که دارای تعداد مخاطبین زیادی است و می‌تواند مبنای آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترا قرار بگیرد استفاده کند.
پس از آن دکتر صادق رستم‌نیا معاون پژوهشی مرکز نشر دانشگاهی نیز در بخش دیگر این دیدار پیشنهاد اختصاص بخش حقوق بیمه به مجله حقوق آموزش عالی مرکز نشر دانشگاهی و عضویت اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه در هیئت تحریریه این مجله، پیگیری موضوعات مربوط به نگاه اسلامی به بیمه در گروه پژوهشی علوم انسانی مرکز نشر دانشگاهی و عضویت اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه در این گروه، عضویت اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه در گروه آمار، ریاضی و علوم کامپیوتر این مرکز برای پیگیری موضوعات مربوط به این حوزه، برگزاری سلسله نشست‌های حوزه بیمه در دو سطح ملی و بین المللی با حضور چهره‌های شاخص و با نگاه اسلامی در منطقه، برگزاری سلسله نشست‌های مردمی‌سازی بیمه و آگاه‌سازی عموم نسبت به بیمه و تکافل را مطرح نمود.
شایان ذکر است، در این جلسه معاونین و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه ضمن معرفی فعالیت‌های گروه‌های پژوهشی و واحدهای تحت سرپرستی خود، به تشریح دستاوردها و تحولات صورت گرفته در حوزه تالیف و ترجمه و نشر آثار علمی، آموزش و پژوهش و ارتباطات بین‌المللی پژوهشکده بیمه در دو حوزه بیمه و تکافل و همچنین زمینه‌های همکاری و استفاده از ظرفیت گروه‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه پرداختند.
دکتر عسگری در بخش پایانی این نشست با قدردانی از مدیران ارشد مرکز نشر دانشگاهی، آمادگی کامل پژوهشکده بیمه را برای همکاری مشترک با مرکز نشر دانشگاهی اعلام کرد. وی انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز نشر دانشگاهی را فرصتی مغتنم برای پژوهشکده بیمه توصیف و بر عزم جدی پژوهشکده بیمه در راستای پیگیری و اجرایی‌سازی کلیه مفاد تفاهم‌نامه تاکید نمود. در پایان دیدار نیز آیین امضای تفاهم‌نامه برگزار گردید.


-----
----------------