×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دکتر خرمی شاد: معدن سریدون صادرات غیرنفتی را ۲ درصد ارتقا می دهد

به گزارش رویداد جدید به نقل از مس‌پرس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همزمان با آغاز بهره برداری از معدن سریدون که با بارش شدید برف همراه بود، اظهار کرد: امروز معدن سریدون در منطقه سرچشمه و رفسنجان گشایش می‌یابد و کار عملیات معدنکاری با توکل به خدا و استعانت از ائمه اطهار(ع) آغاز می شود. 

دکتر امیر خرمی شاد با بیان اینکه این معدن در سال ۱۳۸۵ توسط کارشناسان و مهندسان خارجی بررسی شد و نتیجه بررسی کارشناسان خارجی حاکی از کانی زایی ضعیف آن بود، افزود: به زعم آنها این معدن امکان و شرایط اقتصادی لازم برای بهره برداری را نداشت و حتی کارشناسان خارجی پیشنهاد کرده بودند به عنوان محلی برای انبار باطله استفاده شود. 

وی تصریح کرد: البته مهندسان و کارشناسان ایرانی و شرکت ملی صنایع مس ایران به این موضوع بسنده نکردند و اکتشافات خودشان را ادامه دادند و امروز که معدن گشایش یافت، می توان گفت یک میلیارد تن ذخیره قابل برداشت با عیار متوسط ۰٫۳۷ درصد دارد و تقریبا ۴ میلیارد تن منابع زمین شناسی در این معدن دیده شده است. 

خرمی شاد خاطر نشان کرد: با بهره برداری این معدن و آغاز عملیات معدن کاری، کار سفارش‌گذاری تاسیسات در بهار ۱۴۰۳ انجام می شود و بعد از استقرار و نصب آنها طی سه سال آینده به بهره برداری می‌رسد، به طوری که تا آن زمان ۵۵۰ هزار تن ماده معدنی را تغلیظ و تبدیل به کنسانتره خواهیم کرد و حدود یک میلیارد دلار در سال فقط از این معدن به ظرفیت ارزآوری کشور اضافه خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کل صادرات غیرنفتی ۵۰ میلیارد دلار است، یادآور شد: این معدن ۲ درصد صادرات غیرنفتی را ارتقا خواهد داد و با توجه به ذخایری که کشف شده می توانیم ۲۵ سال از این معدن بهره برداری کنیم. 

خرمی شاد درباره رتبه ذخایر مس ایران در جهان گفت: در سال ۱۴۰۲ با قدرت آمریکا و مکزیک را پشت سرگذاشتیم و هم اکنون در رتبه پنجم هستیم و با اکتشافاتی که در این معدن انجام می شود، امیدواریم به رتبه چهارم یا حتی سوم در داشتن ذخایر مس جهان برسیم.


-----
----------------