×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فناوری‌ها با آینده بانکداری چه می‌کنند؟

از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی بود که بات مکالمه (ChatGPT ) که توسط شرکت (AI Open ) توسعه یافته است، بر سر زبان ها افتاد. حتی طبق مطالعه شرکت تحلیلی UBS ، این سایت رکورد سریع ترین رشد پایگاه کاربر را به ثبت رساند.

تا جایی تخمین زده شد، تنها دو ماه پس از راه اندازی بات مکالمه (ChatGPT ،) کاربران آن به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در ژانویه رسیده است. این حتی سریع‌تر از برنامه هایی مانند مانند TikTok و اینستاگرام در اولین قدم های خود بود. این مقدمه به خوبی ثابت می کند، ترندهای فناوری در دنیای امروز سرعت ظهور و استقرار بالایی را دارند.

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است، در این تند باد تغییرات فناوری، بانک‌ها به عنوان یکی از مهمترین نهادهای تاثیرگذار اقتصادی، چه نسبتی در آینده دارند؟ آینده بانکداری به چه سمتی می‌رود؟

در این گزارش (منبع روزنامه دنیای اقتصاد) به بررسی موردی بانک ایران زمین به عنوان یکی از بانک های خصوصی و پیشرو در حوزه فناوری‌های نو می‌پردازیم.

بانک ایران زمین، آینده بانکداری و بانکداری دیجیتال

یکی از شاخص‌های مهم در بانکداری دیجیتال، توجه به موقعیت کاربر در انجام فعالیت های بانکی است. بررسی‌ها نشان می دهد، اگر در آینده ای نزدیک در بانکداری، از مخاطب بانک بخواهیم، برای انجام یک کار بانکی از موقعیت خود جابجا شود و صرفا با حضور فیزیکی در شعب بخواهد کار بانکی خود را پیش ببرد، آن نهاد مالی در معرض از دست دادن مخاطبان خود قرار می گیرد.

بررسی زیرساخت‌های بانک ایران زمین نشان می‌دهد، این بانک در ۶ حوزه مهم، زیرساخت‌های مهمی را برای ارائه خدمات در حوزه بانکداری دیجیتال فراهم کرده است.

۱. زیرساخت‌های فراز ایران زمین و آینده بانکداری

تجربه همه گیری ویروس کرونا در جهان نشان داد، بانکداری دیجیتال بیش از آنکه یک نیاز باشد، ضرورتی پیش روی نهادهای مالی و فینتک است. از سال ۱۳۹۸ بانک ایران زمین، با توسعه زیرساخت‌های خدمات بانکداری مدرن خود، اقدام به رونمایی از خدمات بانکداری دیجیتال فراز کرد.

پلتفرمی که قابلیت‌های اجرا بر روی کلیه تلفن های هوشمند را داشت تا در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ ،در نمایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، نسخه پلاس این پلتفرم به روز رسانی شد. این پلتفرم در واقع زیرساخت مهمی است که می‌تواند با توجه به ترندهای فناوری روز، اقدام به توسعه خدمات بانکداری دیجیتال بانک ایران کند و سرعت پاسخ به نیازهای روز در حوزه بانکداری، فناوری‌های نوین و فین‌تک را بالا ببرد.

آینده بانکداری

۲. تولید محصول از تجربه مشتریان

شخصی‌سازی خدمات، در سال ۲۰۲۲ یکی از مهمترین ترندهای فناوری بود و پیش می‌شود در سال‌های آینده خدمات متنوعی در این حوزه توســعه پیدا کند. بانک ایــران زمین، در پلتفرم همراه پلاس فــراز خود، بــه این ترند فناوری توجه داشــته است

هم اکنون در همراه پلاس فراز ایران زمین، هر مشتری می‌تواند، خدمات بانکی شخصی سازی شده ای داشته باشد. به عبارتی دیگر، مشتری امکان طراحی بانک مختص به خود را دارد. شخصی‌سازی محصول و خدمات از جمله ترندهای مطرح در حوزه فناوری‌های مالی که در سال‌های آینده به طور قطع بیشتر درباره آن خواهیم شنید.

فناوری‌ها با آینده بانکداری چه می‌کنند؟
در این تصویر یکی از محصولات بانک ایران زمین راه مشاهده می‌کنید که به مشتری امکان شخصی‌سازی محصول را می‌دهد.

۳. ایجاد شعب دیجیتال و آینده بانکداری

 اینکه در آینده بانکداری و تغییرات که فناوری ممکن اســت در آن ایجاد کند، جایگاه شعبه های فیزیکی به چه سمتی میرود، بحث ها و نظرات متفاوتی وجود دارد. اما آنچه اهمیت دارد این است که بانک های پیشرو به دنبال توسعه شعب دیجیتال خود هستند.

شعبه هایی که با ابزارهای دیجیتال، ســریع و دوستدار کاربر، با کمترین دخالت انســان و در سریعترین زمان ممکن بتواند متنوع ترین خدمات را با مشتریان ارائه دهد. در این حوزه بانک ایران زمین، با توسعه شعبه های دیجیتال، مانند شعبه دیجیتال میدان ونک و مگامال، به استقبال آینده رفته است.

۴. ایجاد هلدینگ فناوری اطلاعات

پیشــرفت های تکنولوژی باعث شده، نهادهای مالی در دنیا، روز به روز اقدام به تقویت بازوهای فناورانه خود کنند. زیرســاخت هایی که باعث می‌شود، سرعت عکس العمل به تغییرات و به روزرسانی های خدمات مالی سریع‌تر شود.

در این حوزه بانک ایران زمین، با نگاهی رو به آینده از سالها قبل اقدام به تاسیس هلدینگ فناوری اطلاعات خود کرده است. هلدینگی که متشکل از شرکت های فناورانه متعددی است و آنها سهم مهمی در پیش‌برد استراتژی‌های فناوری بانک ایران زمین دارند.

۵. توسعه پلتفرم‌های بومی و امنی چنل

استراتژی های بازاریابی همه جانبه با کمک تکنولوژی و فناوری در حوزه فین‌تک در حال حاضر یکی از ترندهای مهم در این حوزه است. در این حوزه بانک ایران زمین، با پلتفرم های بومی و امنی چنل استراتژی‌های بازاریابی خود را بنا کرده است.

این نگاه باعث شده بانک ایران زمین در حوزه درآمدهای پایدار، درآمدهای کارمزدی و خدمات متنوع براساس ارزش آفرینی اقدامات مهمی را در سالهای اخیر بردارد. این امکان در شرکت فراز ایران زمین ایجاد شده است.

۶. توسعه ابزارهای بانکداری مدرن

آیا آینده بانکداری و بانکداری دیجیتال در دنیای امروز صرفا نیازمند سخت افزارها یا نرم افرازهای به کلی فنی است؟ پاسخ به طور قطع منفی اســت. استفاده از داده کاوی، توســعه خدمات بر پایه هوش مصنوعی، بازاریابی محتوایی براساس جدیدترین ابزارها و تعامل مدرن و هوشمند با مخاطبان از مهمترین ابزارهای بانکداری مدرن است.

بانک ایران زمین در حوزه با توسعه خدمات داده محور و تعامل مدرن با مخاطبان خود، سعی در بروزرسانی مستمر ابزارهای بانکداری مدرن دارد.

فناوری‌ها با آینده بانکداری چه می‌کنند؟


-----
----------------