×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
محصول فولاد مبارکه ارزش سنگ آهن را ۲۰۰ برابر افزایش می‌دهد/ راز سودآوری؛ کیمیاگری از سنگ تا رنگ

محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ظهر چهارشنبه در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز علوم و فنون لیزر ایران با شرکت فولاد مبارکه که با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد، اظهار کرد: سیاست‌های خوبی را در سازمان انرژی اتمی و به ویژه طی دو سال اخیر شاهد هستیم که منجر به اتفاقاتی شده که بیش از پیش از ظرفیت‌های این سازمان در کشور استفاده شود.

وی کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های صنعتی بزرگ مانند فولاد مبارکه و سازمان انرژی اتمی را اتفاقی بزرگ دانست و افزود: این دو مجموعه در کنار هم می‌توانند موج‌های اتفاق بزرگ صنعتی را در کشور رقم بزنند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی خوبی در حال انجام است که صرف یک تجهیز نیست، ادامه داد: هر کدام از این اقدامات گلوگاهی در یک صنعت است که می‌تواند در نوع خودش اتفاقات بزرگی را رقم بزند و ارزش آن برای اقتصاد ملی بیش از یک هزار میلیارد دلار خواهد بود.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در حوزه اکتشاف معادن همکاری‌های خوبی را با سازمان انرژی اتمی آغاز کرده‌ است، افزود: حاصل این همکاری‌ها در سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سنگ بوده و سال آینده این عدد ۲ میلیون تن سنگ خواهد رسید. همچنین باید توجه داشت که پهنه‌های مشترکی را با سازمان انرژی اتمی در حوزه اکتشافات در دستور کار داریم.

طیب‌نیا تصریح کرد: ما سال‌ها دنبال بودیم ظرفیتی ایجاد شود که فولاد مبارکه بتواند از توانایی و ظرفیت آن برای بهره برداری در حوزه معادن استفاده کند که خوشبختانه در سازمان انرژی اتمی این ظرفیت ایجاد شد و نه تنها ما بلکه صنایع دیگر نیز در حال استفاده از این ظرفیت هستند و این امر به توسعه و رشد اقتصادی کشور کمک قابل توجهی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امروز فولادمبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی جهان با ظرفیت تولید ۱۱.۴ میلیون تن است، ادامه داد: ارزش فعلی فولاد مبارکه در بازار ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که البته ارزش واقعی این مجموعه بسیار بیشتر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه این مجموعه سهم ۱.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی و ۶.۵ درصدی در بخش صنعت دارد، گفت: ما زنجیره گسترده تامین و مصرف را داریم، شاید صنایع دیگر ورودی محدود داشته باشند اما فولاد مبارکه مجموعه‌ای پیشران اقتصاد است.

وی افزود: بالادست فولاد مبارکه ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت در زمینه تامین مواد اولیه، مواد معدنی و تجهیزات وقطعات این شرکت فعالیت دارند و در پایین دست نیز حیات حداقل بیش از یک هزار صنعت وابسته به فولاد مبارکه است.

فولاد مبارکه دارای ۱۱۰ شرکت زیرمجموعه است

طیب‌نیا با بیان اینکه فولاد مبارکه دارای ۱۱۰ شرکت زیرمجموعه است که تعدادی از آنها از جمله فولاد هرمزگان، فولاد سنگان و فولاد سفید دشت به عنوان صنعتی بزرگ به شمار می‌روند، ادامه داد: کشور از ما توقع دارد و ما نیز ظرفیت‌هایی را داریم که بتوانیم در سال ۱۴۱۰ مجموعه‌ای را با درآمد حداقل ۱۵ میلیارد دلار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی کشور است و هدف‌گذاری ما رسیدن به نقش بزرگ در اقتصاد کشور است، افزود: این هدف را با ۵ محور دنبال خواهیم کرد که یکی از این محورها استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود است که برای تحقق آن در سال گذشته اقداماتی را انجام دادیم و علی رغم خاموشی‌ها و قطعی گاز از ۱۰۰ درصد ظرفیت برای تولید استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه سال گذشته ظرفیت تولید فولاد مبارکه به ۸۰۰ هزار تن رسید، گفت: امسال نیز سعی داریم این رکورد را و حتی بیشتر ثبت کنیم.

وی توسعه سرمایه انسانی را دومین رویکرد فولاد مبارکه برای تحقق چشم انداز سال ۱۴۱۰ اعلام کرد و گفت: سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ نفر استخدام رسمی داشتیم و ۶ هزار نفر نیز در شرکت‌های زیرمجموعه شاغل شدند که این آمار برای رییس جمهور شگفت انگیز بود.

طیب‌نیا با بیان اینکه ما بر این باوریم که جز با بکارگیری نیروی نخبه تحقق اهداف را نخواهیم داشت، افزود: این رویکرد را در شرکت فولاد مبارکه، گروه فولاد مبارکه و حتی شرکت‌های دانش بنیان که با همکاری دارند لحاظ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه توسعه‌های فولاد مبارکه با رویکرد توسعه متوازن در دستور کار است، گفت: گروه فولاد مبارکه از سال ۱۳۷۱ تاکنون به ظرفیت تولید ۱۰.۲ میلیون تن رسیده و هدف‌گذاری توسعه متوازن دارد. این مجموعه موفق به طراحی و تولید ورق‌های فولادی زنگ‌نزن شد که ارزش این نوع فولاد ۱۰ برابر فولادهای دیگر است وامیدواریم در نیمه دوم تولید انبوده این محصول را داشته‌ باشیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در بحث توازن منطقه‌ای نیز راه‌اندازی ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی و نیروگاه خورشیدی را در دستور کار داریم، ابراز کرد: در حوزه انرژی فولاد مبارکه برای نخستین بار نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F را راه‌اندازی کرد و کلنگ نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در شرق اصفهان را به زمین زد. ‌

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در حوزه‌های گاز، حمل و نقل و آب نیز برنامه دارد، ادامه داد: بسیاری از پروژه‌ها در دولت سیزدهم آغاز و حتی برخی به بهره برداری رسیده است.

طیب نیا تاکید کرد: فولاد مبارکه امروز به دنبال تبدیل شدن به صنعت سبز است، ما سعی داریم فولاد مبارکه را به عنوان یک الگو مطرح کنیم، ما در حوزه حفظ محیط زیست پروژه‌هایی به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کاهش ۲.۵ میلیون تنی تولید دی اکسیدکربن در سال با اجرای پروژه‌های حوزه انرژی

وی گفت: کاهش ۲.۵ میلیون تنی تولید دی اکسیدکربن در سال را با اجرای پروژه‌های حوزه انرژی خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه وجه تمایز و نقطه قوت فولاد مبارکه این است که ما در این مجموعه از سنگ تا رنگ را داریم، گفت: سال گذشته فولاد مبارکه در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران رتبه اول خلق ارزش را کسب کرد چرا چون سنگی را که در معدن ارزش هر تن ۱۵۰ هزار تومانی دارد را تبدیل به محصولی می‌کنیم که در بازار امروز هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان است و هر تن آن ۳۰ میلیون تومان است و اگر به سمت فولاد زنگ نزن برویم این ارزش به ده‌ها برابر و معادل ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد، اگر فولاد مبارکه سودآور است علت آن انجام از این دست اقدامات است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ما از ظرفیت اسمی ۱۰ میلیون تن عبور کردیم، گفت: امیدواریم در سال جاری با کمک نهادها و کاهش قطعی گاز به تولید خوبی برسیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه هدف‌گذاری ما در فولاد مبارکه صادرات در کنار تامین نیاز داخل است، افزود: از ابتدای راه‌اندازی تا امروز بیش از ۲۵ میلیون تن صادرات با ۱۱ میلیارد دلار درآمد داشتیم و امسال نیز سعی داریم رکورد سال گذشته را پشت سر بگذاریم و این امر را همزمان با عرضه محصولات در بازار داخلی دنبال می‌کنیم.

اجرای ۲۲۰ پروژه توسعه‌ای کاهش مصرف انرژی در فولاد مبارکه

وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری فولاد مبارکه در عرصه تولید رسیدن به ۱۸ میلیون تن تولید تا سال ۱۴۱۰ است، گفت: این امر با توسعه کمی و توسعه متوازن دنبال می کنیم، در این راستا ۲۲۰ پروژه توسعه‌ای با ۵ میلیارد دلار در فولاد مبارکه تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۳۲۱ قطعه، تجهیز و ماده مصرفی در فولاد مبارکه بومی سازی شد و امسال به ۷۱۹ محصول رسیده‌ایم، گفت: تا امروز ۱۰۰ هزار قطعه، تجهیز و ماده مصرفی بومی سازی شده که عمده این اتفاق در ۱۰ سال گذشته و بعد از تحریم‌ها اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: فولاد مبارکه بیشترین حمایت را از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و در این راستا سرمایه‌گذاری ما در این شرکت‌ها تا پایان سال به هزار میلیارد تومان خواهد رسید.فولاد مبارکه درصدد توسعه زیست‌بوم نوآوری باز است و در این راستا با حمایت از طرح‌های دانشگاهی، نگاهی متحولانه در این حوزه داشته است.

طیب‌نیا اشتغال زایی را دیگر وجه تمایز فولاد مبارکه با دیگر صنایع دانست و گفت: ۳۵ هزار نفر مستقیم و ۳۸۰ هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم در این مجموعه شاغل بوده و امرار معاش می‌کنند.

تحول در انجام پروژه‌های مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه

وی با اشاره به تغییر رویکرد فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی افزود: فولاد مبارکه سعی کرده تا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تحول ایجاد کند. در ابتدا به منظور شناسایی استعدادها و نقاط ضعف مناطق مختلف در استان اصفهان طرح مطالعاتی یک ساله انجام شد و کار را از انتهایی‌ترین نقطه رودخانه زاینده رود به سمت پایین دست آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: آبادانی منطقه‌ای را به جای توزیع سبدهای معیشتی در دستور کار قرار داده‌ایم، در حوزه توانمندسازی و آموزش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که شهروندان نیز استقبال خوبی را داشته‌اند و در حوزه کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و … دستاوردهای خوبی را داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: چنانچه دیگر شرکت‌های بزرگ نسبت به توانمندسازی شهروندان ورود کنند نتایج و تاثیرات خوبی را به دنبال خواهد داشت.

طیب‌نیا در خصوص باشگاه سپاهان به عنوان باشگاه ورزشی فولاد مبارکه نیز اضافه کرد: این باشگاه دارای ۲۷ رشته ورزشی بانوان و آقایان و ۲ هزار نفر قهرمان ورزشی است.

منبع خبر: ایراسین


-----
----------------