×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نیروگاه خورشیدی فولادمبارکه بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور است/ کمک این شرکت به استقلال انرژی ایران و تعهد به آینده سبز و پاک‌تر

فولاد مبارکه در شرایط فعلی کشور ضمن احساس مسئولیت اجتماعی و همچنین برای تأمین بخشی از برق موردنیاز خود اقدام به احداث ابر پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی کرد. در واقع فولاد مبارکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر کرده و دو پروژه بسیار بزرگ را آغاز کرده که یکی از آن‌ها پروژه ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان است و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به حساب می‌آید.

در همین راستا گفت و گویی با محمدرضا جعفرزاده، مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) با توجه به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر، چشم‌انداز این شرکت در حوزه انرژی تجدید پذیر، وسعت نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان و دیگر مسائل مربوط به این حوزه انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

چشم‌انداز و دغدغه شما در مورد مقیاس و اهمیت این پروژه برای انرژی‌های تجدید پذیر در ایران چیست؟

پروژه آفتاب شرق، پروژه‌ای مهم با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان یک حرکت روبه‌جلو در چشم‌انداز انرژی‌های تجدید پذیر در ایران است. این نیروگاه با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات، بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور و بیست و پنجمین نیروگاه بزرگ جهان است. این پروژه نه تنها بر تعهد ما به شیوه‌های پایدار در انرژی تأکید می‌کند، بلکه کمک قابل توجهی به استقلال انرژی و اهداف زیست‌محیطی ایران می‌کند.

چه چیزی این نیروگاه خورشیدی را چه در ایران و چه در صحنه جهانی از سایرین متمایز می‌کند؟

یکی از عوامل تمایز این نیروگاه نسبت ‎به دیگر نیروگاه‌ها وسعت آن است که زیربنایی به مساحت ۱۲۰۰ هکتاری در استان اصفهان دارد. علاوه‌بر این، ما ادغام فناوری‌های پیشرفته را در اولویت قرار داده‌ایم. پنل‌های خورشیدی خریداری‌شده برای این نیروگاه در خط مقدم نوآوری هستند و ظرفیت تولید ۶۶۰ وات هستند که حداکثر توان تولیدی پنل در سراسر جهان است. افزون بر اینکه نیروگاه آفتاب شرق مجهز به فناوری‌های دیگری همچون سلول‌های خورشیدی دو وجهی و ردیاب نور خورشید در طول روزاست که توان بهره برداری این نیروگاه را افزایش می‌دهد. تلاش ما این است فناوری‌هایی برای افزایش بهره‌وری تولید انرژی به‌کار بسته تا اطمینان حاصل کنیم که نیروگاه ما می‌تواند پایداری و اثربخشی لازم را داشته‌باشد.

در مورد وضعیت فعلی پروژه و دستاوردهای به‌دست‌آمده، توضیح دهید

ما مطالعات اولیه و فرآیندهای مناقصه را تکمیل کرده‌ایم و یک پیمانکار توانمند را برای تحقق این چشم‌انداز شناسایی کرده‌ایم. در حال حاضر در مرحله اجرا هستیم و مراحل ساخت اولیه در حال انجام و پنل‌های لازم از قبل تهیه شده است. تیم ما با پشتکار در تلاش است تا بتواند نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه را به نمونه‌ای ممتاز از نحوه اجرای پروژه‌های خورشیدی در مقیاس بزرگ با دقت و آگاهی زیست‌محیطی تبدیل کند.

فراتر از نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه، آیا اقدام دیگری نیز از سمت شما در بخش انرژی‌های تجدید پذیر رخ داده است؟

صناپ به‌طور فعال پروژه‌های متعددی را در زمینه انرژی بادی دنبال می‌کند، از جمله یک نیروگاه بادی بزرگ ۲۰۰ مگاواتی در سنگان. در صورت تحقق، این پروژه به‌عنوان بزرگترین نیروگاه بادی کشور خواهد بود. در حال حاضر، ما در مرحله امکان‌سنجی هستیم و اطمینان حاصل خواهیم کرد که تمام جنبه‌های پروژه قبل از شروع به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته‌است. هدف ما تنها این نیست که در انرژی خورشیدی پیشرو باشیم، بلکه تنوع‌بخشی به مجموعه خود و کمک به چشم‌انداز انرژی‌های تجدید پذیر ایران به طور جامع مقصود ماست.

با توجه به مقیاس نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه، آیا می‌توانید جزئیاتی در مورد تأثیرات زیست‌محیطی و مزایایی که انتظار می‌رود این نیروگاه خورشیدی برای منطقه و کل کشور به همراه داشته باشد مطرح کنید؟

مسئله‌ی نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه فقط تولید برق نیست، بلکه در مورد ایجاد تأثیر مثبت پایدار بر محیط زیست و جوامع محلی است. با استفاده از انرژی خورشیدی در چنین مقیاس بزرگی، هدف ما کاهش قابل توجه انتشار آلودگی‌ها، گازهای گلخانه‌ای و کربن است که به تلاش‌های گسترده‌تر ایران در مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک می‌کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود این پروژه فرصت‌های شغلی بسیاری را ایجاد کند، رشد اقتصادی را تحریک و رفاه کلی منطقه فعالیت خود را افزایش دهد.

چه فناوری‌های خاصی به‌ویژه در پنل‌های خورشیدی ۶۶۰ واتی و فناوری آشکارساز استفاده شده و چگونه کارایی نیروگاه را افزایش می‌دهند؟

پنل‌های خورشیدی ۶۶۰ واتی نشان دهنده اوج فناوری خورشیدی فعلی است که خروجی انرژی بالاتری را در هر پنل ارائه می‌دهد. این نه تنها بازدهی انرژی کل نیروگاه را به حداکثر می‌رساند، بلکه استفاده از زمین را نیز بهینه می‌کند. علاوه‌بر این، ادغام فناوری ردیاب نور نقطه عطفی در جریان نیروگاه است زیرا به ما این امکان را می‌دهد که فرآیندهای تولید انرژی خود را با جذب و استفاده مؤثرتر از نور خورشید تنظیم کنیم. این تعهد به نوآوری در فناوری، هسته اصلی مأموریت صناپ برای رهبری در راه‌حل‌های انرژی تجدید پذیر است.

صناپ چگونه تضمین می‌کند که این پروژه‌ها با اهداف پایدار مطابقت دارند و انتظارات ذی‌نفعان مختلف را برآورده می‌کنند؟

پایستگی در خط مقدم هر تصمیمی است که ما می‌گیریم. امکان‌سنجی ما جامع است و ارزیابی‌های تأثیرات زیست‌محیطی، بازخورد جامعه و دوام طولانی‌مدت را در نظر می‌گیرد. ما با جوامع محلی، کارشناسان محیط زیست و نهادهای نظارتی تعامل داریم تا مطمئن بشویم که پروژه‌های ما نه‌تنها استانداردهای لازم را برآورده می‌کنند، بلکه از آنها فراتر می‌روند. صناپ متعهد به اقدامات مسئولانه و اخلاقی است و این تعهد در هر مرحله از پروژه‌های ما تعبیه شده است.

با پیشرفت صناپ با این ابتکارات پیشگامانه، نقش این شرکت را در شکل‌دادن به آینده انرژی‌های تجدید پذیر چه در ایران و چه در سطح جهانی چگونه می‌بینید؟

چشم‌انداز ما در صناپ پیشگامی در زمینه‌ی انرژی‌های تجدید پذیر است. پروژه‌های ما، مانند نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه و نیروگاه بادی سنگان، فقط برای تأمین نیازهای فعلی نیستند، بلکه تصور و کمک به آینده‌ای با انرژی مداوم و همیشگی هستند. هدف ما الهام بخشیدن به دیگران، چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی، برای پذیرش راه‌حل‌های انرژی تجدید پذیر و کار جمعی به سمت سیاره‌ای پاک‌تر و سبزتر است.

صناپ در بخش انرژی‌های تجدید پذیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته و خواهد داشت. آیا پیامی دارید که بخواهید به ذی‌نفعان، جامعه یا شرکای بالقوه در مورد چشم‌انداز و تعهد صناپ منتقل کنید؟

صناپ با چشم‌انداز توسعه پایدار و مسئولیت زیست‌محیطی هدایت می‌شود. تعهد ما به پروژه‌هایی مانند نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه و طرح‌های انرژی بادی، گواهی بر تعهد ما برای شکل‌دادن به آینده‌ای پاک‌تر و سبزتر است. ما از ذی‌نفعان، مردم و شرکای بالقوه دعوت می‌کنیم تا در این مسیر به سوی فردای بهتر و کارآمدتر به ما بپیوندند.

منبع خبر: ایراسین


-----
----------------