×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کاهش چشمگیر مصرف آب و انرژی از مهمترین مزایای نیروگاه سیکل ترکیبی

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در تشریح مزایای نیروگاه سیکل ترکیبی جدید فولاد مبارکه گفت: یکی از موضوعات بسیار حائز اهمیت در فرایند احداث چنین نیروگاه هایی میزان اثر بخشی و بازدهی آن در تولید برق است که با توجه به تکنولوژی و مشخصه‌های فنی، نیروگاه جدیدالاحداث از راندمان بالای ۵۸ درصد برخوردار است نیروگاه که می تواند با تامین بخش قابل توجهی از برق، فولاد مبارکه را تا حد زیادی در حوزه برق مورد نیاز خودکفا و در تابستان و زمان پیک مصرف برق کشور از توقفات خطوط و ازدست رفتن ظرفیت تولید جلوگیری کند.

کاهش چشمگیر مصرف آب
طباطبائیان از کاهش چشمگیر مصرف آب در نیروگاه جدید نسبت به نیروگاه موجود در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: باتوجه‌به محدودیت منابع آبی در اصفهان و هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای اینکه برداشت آب خام خود را از زاینده‌رود به صفر برساند، یکی دیگر از مواردی که از اهداف اولیه طرح بوده و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز بر آن تأکید زیادی دارد، میزان مصرف آب نیروگاه بود که اساساً یکی از مزایای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه محسوب می‌گردد.

وی در همین زمینه گفت: تولید برق در نیروگاه قدیم فولاد مبارکه به‌وسیله برج‌های خنک‌کننده ‌تَر انجام می‌شود. اما با احداث نیروگاه جدید، عملاً جایگزینی واحدهای بخار نیروگاه قدیم میسر می‌شود. در نیروگاه جدید طراحی بر اساس کارکرد با روش خنک‌کاری خشک است و با استفاده از کندانسورهای هوایی خنک‌کاری آب گردشی نیروگاه انجام می‌شود؛ ازاین‌رو مصرف آب بسیار ناچیز، آن‌هم در صورت نشتی و… است. به‌عبارت‌دیگر، با قاطعیت می‌توان گفت مصرف آب در نیروگاه جدید در مقایسه با نیروگاه‌های بخار نزدیک به صفر است.

استفاده از مشعل‌های نسل جدید روز دنیا با راندمان بالا
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: در نیروگاه جدید از مشعل‌های نسل جدید و روز دنیا با راندمان بالا و آلودگی بسیار ناچیز معروف به نوع LNB (Low NOx burner) استفاده شده است که این امر گام دیگری از فولاد مبارکه در راستای بهبود فرایندهای زیست محیطی است.

وی در همین زمینه گفت: اطلاعات کامل نیروگاه و انتشار آلودگی آن با استفاده از اطلاعات طرح از جمله قطر، ارتفاع و میزان خروجی گازهای آلاینده دودکش‌ها باید بر اساس استانداردهای جهانی، مدل‌سازی و نتایج این مدل‌ها و اثرات آن در گزارش محیط زیستی نیروگاه گنجانده شود که همه این موارد در احداث نیروگاه جدید مدنظر قرا گرفته است. در این راستا، با نصب سنسورهای اندازه‌گیری آنلاین در دودکش‌ها میزان دی اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و سایر آلاینده‌های واحد پایش و نتایج به‌صورت دوره‌ای یا بر خط در اختیار اداره محیط‌زیست قرار می گیرد.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت
به گفته طباطبائیان موضوع مهم دیگری که در فرایند احداث نیروگاه جدید حائز اهمیت است میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت است؛ به این معنی که در نیروگاه‌های قدیم، به ازای هر مگاوات انرژی تقریباً ۳۲۰ نرمال مترمکعب گاز مصرف می‌شود؛ اما در نیروگاه‌های جدید این عدد کمتر از ۱۸۵ نرمال مترمکعب است که افزایش راندمان این نیروگاه را نشان می‌دهد. درعین‌حال، به دلیل استفاده از نوع مشعل‌های جدیدی که در این نیروگاه به کار گرفته‌شده خروجی دودکش‌های آن با محیط‌زیست کاملاً سازگار است و به‌جرئت می‌توان گفت نیروگاه جدید به‌طورکلی از منظر زیست‌محیطی دارای مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به نیروگاه‌های قدیمی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه را مرهون حمایت‌های مدیریت عالی شرکت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و وزارت نیرو، تلاش شبانه روزی کارکنان توسعه انرژی و سیالات، ناحیه انرژی و سیالات، خرید، امور مهندسی، واحدهای ستادی، شرکت مپنا و سایر شرکت‌های حاضر در پروژه دانست و از ایشان قدردانی کرد.


-----
----------------