همزمان با پنجاهمین سال تأسیس شرکت ایریتک، پروژه عظیم مجتمع فولاد قائنات بهعنوان یکی از شاخصترین طرحهای صنعتی شرق کشور به بهرهبرداری رسید، رویدادی معنادار که نماد نیمقرن تجربه، اعتماد و نقشآفرینی این شرکت در توسعه صنعت فولاد ایران است.
سخنان اخیر امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان، در جلسه کمیته راهبری ۲۵ آذرماه، ترسیم نقشهای از دغدغههای کلان سازمانی در شرایطی است که صنعت فولاد ایران همزمان با بحران انرژی، چالشهای ارزی و فشارهای ساختاری دستوپنجه نرم میکند.
محمد آقاجانلو، رئیس هیئتمدیره شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات و رئیس پیشین هیئت عامل ایمیدرو، در میز تخصصی صنعت فولاد شورای عالی انقلاب فرهنگی که به همت مرکز فولاد دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تحقق اهداف ظرفیتی صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد، بهویژه در زنجیره بالادستی، از معدود صنایعی است که به اهداف افق ۱۴۰۴ دست یافته است. بر اساس برنامهریزی انجامشده در سال ۱۳۸۲، قرار بود ظرفیت فولاد کشور تا آذر ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد که خوشبختانه این هدف محقق شده است، اما با وجود این دستاورد، بیشترین فشارها و بیمهریها متوجه همین صنعت شده است.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در دوازدهمین کنفرانس بینالمللی فولاد استیلپرایس گفت: آینده صنعت وابسته به تولید محصولات هوشمند، سبکتر و با ارزشافزوده بالاست.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تأکید بر اهمیت پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، گفت: ابتکار شرکتهای فولادی و معدنی در اجرای این پروژه نه تنها به کاهش فشار بر منابع آب شرب و سفرههای زیرزمینی کمک میکند، بلکه میتواند الگویی ملی برای سایر صنایع کشور باشد و ایران را در مسیر اقتصاد سبز و رقابتپذیری جهانی قرار دهد.
در روزگاری که صنایع کشور زیر فشار محدودیتهای انرژی و هزینههای سنگین تولید قرار دارند، فولاد خوزستان روایتی تازه از «ایران میتواند» را رقم زده است؛ روایتی که نه در آزمایشگاههای مجهز خارجی، بلکه در دل خوزستان و با باور و جسارت مهندسان ایرانی شکل گرفته است. محصول این خلاقیت، تولید بریکت احیایی از لجن صنعتی است؛ دستاوردی که تا امروز در هیچ نقطهای از جهان در “مقیاس صنعتی” حاصل نشده و ایران را در صدر یک نوآوری کمنظیر قرار داده است.
مهندس امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان و نایبرئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در کنفرانس بینالمللی استیل پرایس (Steel Price International Conference) با تشریح چشمانداز و چالشهای صنعت فولاد کشور، بر ضرورت تدوین راهبردهای جدید برای حفظ رقابتپذیری تأکید کرد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در دوازدهمین کنفرانس بینالمللی فولاد استیلپرایس گفت: آینده صنعت وابسته به تولید محصولات هوشمند، سبکتر و با ارزش افزوده بالاست.
در زمانی که صنعت فولاد ایران با محدودیت انرژی، مقررات متغیر صادراتی، رقابت شدید منطقهای و نوسانات ارزی دستوپنجه نرم میکند، حرکت فولاد خوزستان در حوزه صادرات، جریانی متفاوت را دنبال کرده است؛ جریانی که نهتنها عقب نمینشیند، بلکه افق تازهای برای نقشآفرینی ایران در بازارهای جهانی باز میکند. سخنان اخیر مجید عبیات، مدیر صادرات این شرکت، نشان میدهد که راهبرد فولاد خوزستان دیگر بر محور «فروش محصول» نیست، بلکه بر محور «ساختن شبکهای پایدار از زیرساخت، بازار و استاندارد جهانی» است؛ راهبردی که این شرکت را به نخستین صادرکننده فولاد ایران تبدیل کرده و تنها در نیمه نخست ۱۴۰۴، ۴۷۲ هزار تن محصول را به بازارهای جهانی رسانده است.
در جلسه کمیته راهبری چهارم آذرماه فولاد خوزستان، نکتهای که بیش از هر چیز در سخنان امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت برجسته شد، بازنگری در الگوی نگرشی نسبت به نقش نیروی انسانی در صنعت فولاد بود. آنجایی که با صراحت گفت: «بقای یک سازمان، نه سرمایه، نه تکنولوژی و نه حتی استراتژی آن، بلکه نیروهای وفاداری هستند که آن را از دل بحران عبور میدهند.» این گزاره، در نگاه نخست شاید یک بیان انگیزشی به نظر برسد؛ اما وقتی آن را در بستر واقعیتهای صنعت فولاد ایران قرار دهیم، عمق آن آشکار میشود. صنعتی که از یکسو درگیر سرمایهمحور فرآیندهای تولیدی کشور است و از سوی دیگر با محدودیتهای انرژی، فرسودگی تجهیزات، افت تولید و فشار هزینهها مواجه است، بیش از هر زمان دیگر به سرمایه انسانی متخصص، آگاه و وفادار نیاز دارد، سرمایهای که برخلاف ماشینآلات، نه استهلاک دارد و نه با مصرف کاهش مییابد؛ بلکه هر چه بیشتر به کار گرفته شود، پربارتر و ارزشمندتر میشود.
نائب رئیس هیئتمدیره شرکت در بخش دیگری از سخنانش به رویکرد تازه گهرزمین در حوزه معادن غیرآهنی اشاره کرد و گفت: شرکت گهرزمین با نگاه ویژه به صنایع معدنی نوین، تصمیم دارد وارد بازار فلزات ارزشمندی همچون مس و طلا شود. هماکنون اقدامات اکتشافی در زاهدان و جنوب استان کرمان، بهویژه منطقه جبالبارز، با جدیت دنبال میشود تا این مجموعه بتواند به یکی از تولیدکنندگان شاخص این فلزات در کشور تبدیل شود.
تفاهمنامه همکاری میان شرکت فولاد خوزستان و کنسرسیوم «تاپ» در سومین روز نمایشگاه بینالمللی متافو امضا شد.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان با اشاره به مشکلات متعدد صنعت فولاد در حوزههای انرژی، زیرساختها، صادرات و نرخ ارز، از کاهش حاشیه سود این صنعت به کمتر از ۱۰ درصد و ضریب بهرهبرداری زیر ۶۰ درصد خبر داد و هشدار داد که این روند ادامه فعالیت را بسیار سخت کرده است.
نشست بیستم آبان کمیته راهبری گروه فولاد خوزستان در شرایطی برگزار شد که مجموعهای از ناترازیها در انرژی، ارز و تأمین مواد اولیه، تولید را بیش از هر زمان در معرض تهدید قرار داده است. امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان، با اشاره به «عمق ناترازیها» هشدار داد که شکاف میان نرخ رسمی و آزاد ارز میتواند چالشی بزرگتر از بحران برق و گاز باشد و مستقیماً هزینه تمامشده را افزایش دهد.
کیفیت در فولاد مبارکه تنها یک شاخص یا هدف نیست، بلکه روح حاکم بر همهی فعالیتها و تصمیمهاست. این باور در سالهای اخیر با تلاش و همافزایی همهی همکاران در سطحی عمیق نهادینه شده است، تا جایی که امروز فولادمبارکه به عنوان الگوی ملی در استقرار نظامهای نوین کیفیت و پایداری شناخته میشود.
دکتر مهدی محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در واکنش به اظهارات مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرده بود که در برخی برهههای زمانی، صادرات شمش فولادی کشور با قیمتی ارزانتر از کنسانتره صورت گرفته، مطالب مهمی را در خصوص صادرات فولاد کشور بیان کرد.
سمپوزیوم فولاد ۴۰۴ در کیش، بار دیگر نشان داد که صنعت فولاد ایران در مسیر نوآوری، دیجیتالیسازی و تولید سبز گامهای مهمی برداشته است.
حضور پررنگ شرکتهایی مانند فولاد خوزستان در کنار سایر واحدهای بزرگ فولادی کشور، نمادی از همافزایی ملی و همکاری علمی–صنعتی برای شکلدهی آیندهای هوشمند و پایدار در صنعت فولاد ایران است.
شرکت فولاد آلیاژی مرکزی بافق با اجرای پروژه «فولاد سبز» در استان یزد، گام بزرگی بهسوی تولید فولاد ضد زنگ و کاهش وابستگی کشور به واردات برداشته است؛ طرحی نوآورانه و صادراتمحور که با تکیه بر انرژیهای تجدیدپذیر و فناوریهای هوشمند، چشمانداز تازهای برای صنعت فولاد ایران ترسیم میکند. .
بیست و هفتمین سمپوزیوم بینالمللی فولاد ایران با حضور فعالان و شرکتهای برجسته صنعت فولاد کشور، از ۶ تا ۸ آبان ماه ۱۴۰۴ در جزیره کیش برگزار شد. در روز پایانی این رویداد مهم، غرفه شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به عنوان غرفه برتر سمپوزیوم انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت؛ این تجلیل به پاس تلاش مستمر، نوآوریهای فناورانه و حضور پررنگ مجتمع عظیم صنعتی فولاد کاوه جنوب کیش به عنوان قطب تولید شمش در عرصه صنعت فولاد ایران است.
شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بهعنوان یکی از بازیگران اصلی زنجیره فولاد کشور، با حضور فعال در بیستوهفتمین نمایشگاه بینالمللی فولاد ایران که از ۶ تا ۸ آبانماه در مرکز نمایشگاههای بینالمللی کیش برگزار شد، جلوهای از توان تولیدی، توسعهای و فناورانه خود را به نمایش گذاشت.
بیستوهفتمین نمایشگاه صنعت فولاد کشور از تاریخ ۶ تا ۸ آبانماه ۱۴۰۴ به همت انجمن آهن و فولاد ایران و با حضور گسترده شرکتهای صنعتی، فناورانه و پژوهشی در مرکز همایشها و نمایشگاههای بینالمللی جزیره کیش برگزار شد.
بیست و هفتمین همایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور از ۶ تا ۸ آبانماه ۱۴۰۴ با عنوان «سمپوزیوم فولاد ۴۰۴» در مرکز همایشهای بینالمللی کیش برگزار شد و در این رویداد گروه فولاد مبارکه حضوری فعال داشت.
در مسیر بیپایان خودکفایی صنعتی، فولاد خوزستان بار دیگر گام بلندی در مسیر نوآوری برداشت. متخصصان شرکت تافکو (TafCo) با اتکا به دانش بومی و تجربه صنعتی، موفق به طراحی و ساخت نخستین گوی سربارهگیر ایران شدند؛ تافگارد محصولی که گامی بزرگ در جهت دستیابی به فولاد پاک، افزایش بهرهوری انرژی و ارتقای کیفیت نهایی فولاد کشور به شمار میآید.
در آیین اختتامیه بیستوهفتمین سمپوزیوم فولاد ایران، محمد امیر دبیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر جایگاه حیاتی صنعت فولاد در اقتصاد ملی گفت: «وزارت نیرو مکلف است ناترازی انرژی بهویژه در بخش صنعت و فولاد را برطرف کند؛ چرا که اقتصاد کشور امروز بیش از هر زمان دیگری به پایداری این صنعت وابسته است. پیشبینی میکنیم سال آینده، سالی متفاوت در حوزه انرژی و تولید صنعتی باشد. مشارکت شرکتها در مسیر ارتقای بهرهوری انرژی موثر است.»









