×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۵
چادرملو،  فراتر از یک شرکت در حلقه‌های اصلی زنجیره فولاد
31 خرداد 1405

در شرایطی که صنعت فولاد ایران با چالش‌هایی نظیر محدودیت‌های انرژی، نوسانات بازار، افزایش هزینه‌های تولید و فشار‌های ناشی از تحولات اقتصادی مواجه است، اهمیت شرکت‌های بزرگ و یکپارچه بیش از گذشته نمایان شده است. در این میان، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توانسته با اتکا به ساختار منسجم تولید و حضور در حلقه‌های مختلف زنجیره ارزش، جایگاه خود را به عنوان یکی از بازیگران تأثیرگذار بازار فولاد کشور تثیت کند.

محدودیت صادرات اسلب لغو شد
26 خرداد 1405

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اعلام لغو محدودیت صادرات اسلب، این تصمیم را اتفاقی مثبت برای صنعت فولاد کشور دانست و گفت: «با اقدامات انجام‌شده و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، عطش بازار نسبت به ورق فولادی تا حد زیادی فروکش کرده و شرایط برای مدیریت بهتر بازار و توسعه صادرات فراهم شده است.»

جریان دانش در رگ‌های صنعت فولاد
25 خرداد 1405

آیین افتتاح نخستین دوره انتقال دانش فنی و تجربه‌های عملی فولاد مبارکه به کارکنان شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با عنوان جریان برگزار شد؛ رویدادی که مدیران ارشد دو مجموعه بزرگ صنعتی کشور آن را فراتر از یک برنامه آموزشی دانستند و بر شکل‌گیری یک مسیر ملی برای انتقال تجربه، تقویت سرمایه انسانی و توسعه پایدار صنعت فولاد ایران تأکید کردند. در این مراسم، جریان به‌عنوان الگویی برای هم‌افزایی میان شرکت‌های بزرگ صنعتی و تسریع مسیر توسعه کشور معرفی شد.

چرا فولاد خوزستان مورد حمله دشمن قرار گرفت؟ (بخش دوم: بنیان‌گذار تولید فولاد از مسیر آهن اسفنجی در ایران)
15 خرداد 1405

شرکت فولاد خوزستان که در سال ۱۳۶۸ به دستان مبارک قائد شهید حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای افتتاح شد، بنیان‌گذار تولید فولاد از مسیر آهن اسفنجی و کوره قوس الکتریکی در کشور است. این مجموعه عظیم با ظرفیت تولید ۶ میلیون تن آهن اسفنجی، دومین شرکت بزرگ تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود و با این اقدام راهبردی، توانست صنعت فولاد ایران را از وابستگی به کک و زغال‌سنگ وارداتی نجات دهد؛ تا جایی که امروزه ۸۸ درصد از ظرفیت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی تولید آهن اسفنجی ایران مبتنی بر همین مسیر است (در حالی که ۷۱ درصد تولید جهانی همچنان به زغال‌سنگ و کوره بلند وابستگی دارد).

مصرف ظاهری فولاد کشور بیش از ۲۴ میلیون تن است
18 اردیبهشت 1405

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی گفت: تولید فولاد ایران در سال گذشته با رشد بیش از ۷ درصدی به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید و مصرف ظاهری فولاد کشور نیز بیش از ۲۴ میلیون تن برآورد می‌شود.

پاسخ کارشناسانه انجمن فولاد آلیاژی به برنامه غیرکارشناسی صدا و سیما با حضور ‌عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص صنعت فولاد (بخش اول)
14 اردیبهشت 1405

در روزهای گذشته، طی برنامه‌ای در شبکه سه صدا و سیما با حضور مصطفی طاهری، نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت صنعت فولاد ایران پس از جنگ تحمیلی سوم، نکاتی مطرح شد که واکنش دکتر مهدی محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی را درپی داشت. دکتر مهدی محمدی طی یادداشتی نوشت: «متاسفانه در این برنامه صداوسیما، توسط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهارنظرهای نسنجیده‌ و خطاهای فاحش کارشناسی مطرح شده که نمی‌توان از آنها به‌سادگی گذشت». متن کامل یادداشت رئیس انجمن فولاد آلیاژی به این شرح است:

واکنش رئیس انجمن فولاد آلیاژی به گزارش نادرست انجمن جهانی فولاد‌/ ایران همچنان بر سکوی دهم تولید فولاد جهان
04 اردیبهشت 1405

دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در گفت‌وگو با پترومتالز اظهار داشت: اخیراً انجمن جهانی فولاد (وُرلد استیل) در گزارشی ادعا کرده که ویتنام در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی با تولید ۶.۴ میلیون تن فولاد در جایگاه دهم تولید فولاد دنیا ایستاده و جایگاه ایران را تصاحب کرده است. این گزارش «وُرلد استیل» به هیچ درست نیست؛ چرا که طبق آمارهای دقیق انجمن فولاد آلیاژی که با آمارهای سایر نهادهای رسمی در کشور همخوانی دارد، ایران در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۴ که تقریباً با دوره سه ماهه نخست ۲۰۲۶ مقارن است، ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار تن فولاد تولید کرده که ۸۶۰ هزار تن بیشتر از تولید اعلامی برای ویتنام است. بنابراین، ایران همچنان بر سکوی دهم تولید فولاد دنیا قرار دارد.

پایش میدانی روند پیشرفت پروژه احیاء اردبیل توسط مدیرعامل ایریتک
01 اردیبهشت 1405

دکتر احسان گودرزی، مدیرعامل ایریتک، در سفری یک‌روزه به اردبیل از پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی الماس آرتاویل بازدید کرد. وی در این بازدید ضمن بررسی میدانی روند پیشرفت کار، در جلساتی فشرده با پیمانکاران بر شتاب‌بخشی به اجرای پروژه و پایبندی به زمان‌بندی تأکید کرد.

نگاهی به تولید فولاد در سال ۱۴۰۴/ رشد ۶ درصدی در سایه دو جنگ!
28 فروردین 1405

آمار جدید انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از رشد ۶.۲ درصدی تولید فولاد میانی در سال ۱۴۰۴ حکایت دارد که با وجود محدودیت‌های انرژی، اما با مدیریت تولید و در سایه دو جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان (تنها طی یک سال) محقق شده ، با این حال آمارها حاکی از آن است که در بخش مقاطع طویل فولای نیازمند تولید بیشتر هستیم.

همدلی، بزرگترین سرمایه فولاد مبارکه / حمله به فولاد مبارکه حمله به منافع میلیون ها ایرانی است
06 فروردین 1405

پیام دکتر سعید زرندی مدیرعامل فولاد مبارکه در پی حمله آمریکایی_صهیونی به بخشی از واحدهای این کارخانه به شرح زیر منتشر شد:

ضرورت اصلاح سیاست‌های قیمتی حوزه انرژی
02 اسفند 1404

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: در پی جهش ۶۶ درصدی نرخ گاز، صنعت آهن اسفنجی با یکی از شدیدترین فشارهای هزینه‌ای سال‌های اخیر مواجه شده است؛ فشاری که به‌صورت مستقیم بهای تمام‌شده تولید را افزایش داده و آثار آن به‌سرعت در کل زنجیره فولاد نمایان شده است. این در حالی است که واحدهای تولیدی پیش از این نیز با چالش‌هایی مانند قطعی انرژی، محدودیت‌های تأمین مالی و بی‌ثباتی مقررات مواجه بوده‌اند و اکنون با جهش ناگهانی هزینه‌های انرژی، عملاً در شرایطی قرار گرفته‌اند که ادامه تولید با سودآوری اقتصادی محل تردید جدی است. تداوم این وضعیت نه‌تنها سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای را متوقف می‌کند، بلکه می‌تواند ظرفیت‌های موجود تولید را نیز به سمت تعطیلی تدریجی سوق دهد.

جهش نرخ گاز، سود فولاد را می‌بلعد
01 اسفند 1404

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، افزایش ۶۶ درصدی نرخ گاز برای صنایع فولادی را ضربه‌ای مستقیم به تولید و مزیت رقابتی این صنعت دانست. او تأکید کرد که گاز طبیعی ستون اصلی احیا مستقیم (DRI) و عامل کاهش بهای تمام‌شده آهن اسفنجی است و افزایش ناگهانی نرخ آن می‌تواند تا ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده محصول را بالا ببرد. پیامد این تصمیم شامل فشار بر فولادسازان، کاهش سود، افت صادرات و تعمیق رکود داخلی خواهد بود. سلیمی هشدار داد: حذف مزیت انرژی، سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری را غیرقابل توجیه می‌کند.

ناترازی سیاست های انرژی و مواد اولیه برای ذوب آهن اصفهان مشکل ساز است
24 بهمن 1404

فناوری متفاوت کوره‌بلند در برابر سیاست‌های گازمحور کشور، نیازمند حمایت ویژه و نگاه راهبردی دولت است

نشست اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی با هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران برگزار شد
20 بهمن 1404

نشست مشترک اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل اتاق بازرگانی برگزار شد. در این نشست، در خصوص مهم‌ترین مسائل صنعت فولاد ایران بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

۴۷ سال ایستادگی، خودباوری و عبور از وابستگی / فولاد خوزستان؛ از ایرانِ واردکننده فولاد پیش از انقلاب تا ایرانِ صادرکننده پس از انقلاب
15 بهمن 1404

فولاد، ستون فقرات توسعه‌ی صنعتی جهان است؛ فلزی که از نخستین تمدن‌ها تا انقلاب صنعتی و جهان مدرن، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت بشر ایفا کرده است. در ایران نیز ضرورت تولید فولاد هم‌زمان با شکل‌گیری پروژه‌های زیربنایی در دهه‌ی ۱۳۰۰ شمسی مطرح شد، اما تا دهه‌ها این نیاز از مسیر واردات تأمین می‌شد. پیش از انقلاب اسلامی، ظرفیت تولید فولاد کشور سالانه حدود یک میلیون تن بود، در حالی که مصرف به چهار میلیون تن می‌رسید و بخش عمده‌ای از نیاز کشور از خارج تأمین می‌شد؛ وضعیتی که ایران را به واردکننده‌ی ساختاری فولاد تبدیل کرده بود.

افتتاح ۱۰ پروژه استراتژیک نورد و فولاد سبا
13 بهمن 1404

۱۰ پروژه استراتژیک شرکت فولاد و نورد سبا امروز با حضور سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، به بهره‌برداری رسید؛ پروژه‌هایی که از هوشمندسازی فرآیند احیا مستقیم و سیستم رهگیری پاتیل تا توسعه زیرساخت‌های ایمنی، رفاهی و تولیدی را شامل می‌شوند و گامی مهم در افزایش بهره‌وری، کیفیت محصول و حرکت به سوی فولاد هوشمند و پایدار به شمار می‌آیند

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان گروه فولاد مبارکه و مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران
03 بهمن 1404

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان گروه فولاد مبارکه و مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران هم‌زمان با آغاز به کار ششمین نمایشگاه تخصصی لیزر، فوتونیک و کوانتوم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، روز پنج‌شنبه ۲ بهمن‌ماه، با حضور محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، سیف‌اله اسدالهی رئیس مرکز علوم و فنون لیزر ایران، علی‌اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور و غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، با هدف بازسازی و بهسازی دستگاه‌ها و تجهیزات لیزری ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه برگزار شد.

ارتقای سطح کیفی محصولات نهایی فولاد مبارکه با استفاده از جوش لیزری
02 بهمن 1404

مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه گفت: استفاده از جوش لیزری به‌ویژه در اتصال کلاف‌های فولادی زیر قفسه‌های نورد، از جمله حساس‌ترین بخش‌هاست، چراکه کیفیت جوش در این قسمت مستقیماً بر استحکام و کارآیی محصولات نهایی اثرگذار است.

ضرورت سرمایه‌گذاری برای پایداری تولید و تکمیل زنجیره ارزش
15 دی 1404

با حضور برخط رئیس‌جمهوری، پروژه واحد تولید ورق اسیدشویی ۵۰۰ هزار تنی و پروژه ایستگاه ذخیره و جایگزین سوخت (SNG) ورق‌خودرو (نخستین پروژه سوخت جایگزین در شرکت‌های فولادی کشور)، به‌عنوان پروژه‌های سرمایه‌گذاری گروه فولاد مبارکه در شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه به بهره‌برداری رسید.

فولاد، ناترازی انرژی و ضرورت حمایت از تولید/ صنایع پیشران را زمین گیر نکنیم
14 دی 1404

مسئله انرژی در صنعت فولاد ایران دیگر یک بحران مقطعی یا فصلی نیست؛ به یک گره ساختاری در سیاست‌گذاریها تبدیل شده است. کشوری که خود را در میان ده تولیدکننده بزرگ فولاد جهان می‌بیند، نمی‌تواند هم‌زمان با منطق قطع پیش‌دستانه گاز اداره شود. فولاد صنعتی نیست که خاموش و روشن شود؛ هر ساعت توقف، زنجیره‌ای از تعهدات از دست‌رفته، بازارهای واگذار شده و سرمایه‌ای است که آرام‌آرام فرسوده می‌شود. در چنین صنعتی، مقایسه درصد محدودیت با سالی که تولید عملاً به کف رانده شده، نه تحلیل، که پاک‌کردن صورت‌مسئله است.

گامی در مسیر ترسیم نقشه راه «فولاد آینده»
13 دی 1404

نخستین نشست از مجموعه نشست‌های راهبردی «ترسیم فولاد آینده»، با عنوان نقش دیپلماسی اقتصادی در شکل‌دهی مسیرهای توسعه صنعت فولاد، با هدف تلاقی دیپلماسی اقتصادی و صنعت فولاد به‌عنوان راهبرد توسعه ملی و تقویت مسیرهای صادراتی، روز چهارشنبه دهم دی‌ماه، با حضور حمید قنبری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، سعید زرندی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، تنی چند از اعضای هیئت‌مدیره، معاونان و مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه در سالن اجتماعات مرکز توسعه کسب‌وکار صنعت ۴ برگزار شد.

فولاد خوزستان در زمستان هم قربانی محدودیت‌های برق می‌شود / صنعت فولاد در میان دو لبه تیغ انرژی
10 دی 1404

از ابتدای دی‌ماه امسال، فولاد خوزستان با محدودیت ۴۰ درصدی برق مواجه شده است؛ محدودیتی که به کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها در یکی از بزرگ‌ترین واحدهای فولادسازی کشور منجر شده است. این روند طی پنج سال گذشته تکرار شده است: با هر افزایش دما یا بروز برودت، وزارت نیرو به جای اصلاح ساختار، محدودیت مصرف برق را به صنایع تحمیل کرده است، در حالی که مصرف برق بخش صنعت تغییر چندانی نکرده و ظرفیت تولید برق نیز با رشد مصرف متناسب نبوده است.

ضرورت توجه به رویکرد «صنعت‌محوری» در دیپلماسی اقتصادی
08 دی 1404

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به رویکرد «صنعت‌محوری» در دیپلماسی اقتصادی گفت: دیپلماسی اقتصادی زمانی معنا پیدا می‌کند که دولت به‌طور عملی پشت بخش خصوصی بایستد و برای پیشبرد پروژه‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری، از تمام ظرفیت سیاسی و اجرایی خود استفاده کند.

صنایع پیشران را زمین گیر نکنیم
07 دی 1404

مسئله انرژی در صنعت فولاد ایران دیگر یک بحران مقطعی یا فصلی نیست؛ به یک گره ساختاری در سیاست‌گذاریها تبدیل شده است. کشوری که خود را در میان ده تولیدکننده بزرگ فولاد جهان می‌بیند، نمی‌تواند هم‌زمان با منطق قطع پیش‌دستانه گاز اداره شود. فولاد صنعتی نیست که خاموش و روشن شود؛ هر ساعت توقف، زنجیره‌ای از تعهدات از دست‌رفته، بازارهای واگذار شده و سرمایه‌ای است که آرام‌آرام فرسوده می‌شود. در چنین صنعتی، مقایسه درصد محدودیت با سالی که تولید عملاً به کف رانده شده، نه تحلیل، که پاک‌کردن صورت‌مسئله است.